Az elmúlt időszakban számos bejelentés érkezett a kormányzattól az államháztartás számára jelentős kiadásokról. Ilyen volt például a 25 év alatti fiatalok személyi jövedelemadó megfizetése alól való mentesítése az átlagbérig, vagy a gyermeket nevelő szülők számára a 2020-ban befizetett személyi jövedelemadó visszatérítése (legfeljebb az átlagbér adójáig). A legújabb bejelentés, hogy a nyugdíjasoknak – ha lehetséges – már jövőre kifizetik a teljes 13. havi nyugdíjat. A kormányzat az szja-visszatérítést a családok számára a válság során elszenvedett terhek miatt nyújtott kompenzációval indokolta. Ugyanez az elgondolás a nyugdíjasok esetében is megjelenik: a válság, a személyes kapcsolatok megszűnése ezt a társadalmi csoportot is hasonlóan erőteljesen érintette. Emiatt a többletnövekedésből és a gazdaság gyors kilábalásából származó hasznokból való részesülés az esetükben is indokolható.
Az eredeti, lépcsőzetes tervek 2022-re vonatkozóan további félhavi nyugdíj kifizetéséről szóltak, így ez plusz kétheti nyugdíj folyósítását jelentené, amit a meglévő költségvetési tervekbe még be kell kalkulálni.
Figyelembe véve, hogy az első heti folyósítás a Pénzügyminisztérium adatai szerint 77,6 milliárd forintba került, ezért ennek duplájára, 155,2 milliárd forintra kell fedezetet teremteni jövőre. Mivel a 2022-es törvényben foglalt GDP-arányos költségvetési deficit már így is magasnak tekinthető a maga 5,9 százalékos szintjével, a hiány növelése nem jelent opciót.
A kérdés tehát, hogy honnan lesz rá fedezet.
Az állam bevételei az adókból származnak, amelyek pedig erősen kapcsolódnak a gazdasági teljesítményhez. Elsőként érdemes áttekinteni, hogy ha a kormányzat a különböző adótételekből szeretné a többletnyugdíjat finanszírozni, akkor az tételenként milyen bővülést tenne szükségessé. Az állam legstabilabb bevételi forrásának a fogyasztást terhelő adók tekinthetők. Ahhoz, hogy a kétheti plusznyugdíj folyósítását az általános forgalmi adó bevételéből fedezze az államkassza, a 2022-es tervezett teljesüléshez képest 2,9 százalékkal kellene nőniük a forgalmi adóból befolyó összegeknek. Amennyiben kizárólag jövedékiadó-bevételből fedeznék a pluszkiadást, 12,0 százalékos emelkedést kellene elérni.
Lehetséges persze az is, hogy a személyi jövedelemadó bevételeiből finanszírozzák meg a 13. havi nyugdíjat, ekkor a 2022-re várt teljesülésnél 5,4 százalékkal szükséges magasabb adóbevételt elérni.
Ez a számítás persze csak akkor állja meg a helyét, ha csak az egyik vagy csak a másik adófajtából teremt fedezetet az államkassza, ám az adóbevételek növekedése nem független egymástól, hiszen azt a gazdasági bővülés üteme mozgatja a fogyasztáson és a munkaerőpiacon keresztül. Így helyesebb lehet úgy megfogalmazni a kérdést: mekkora növekedési többletet szükséges elérni ahhoz, hogy a bevételi oldal növekedéséből finanszírozható legyen a plusz kétheti juttatás?
Induljunk ki a 2022-es költségvetésben közölt 5,2 százalékos várt növekedésből!
Ehhez viszonyítva, ha fixáljuk a bérhányadot és a fogyasztás súlyát a GDP-n belül, akkor a növekedési rátának mindösszesen 0,8 százalékponttal kell magasabbnak lennie annak érdekében, hogy a különböző, a fogyasztáshoz és a munkaerőpiachoz köthető adónemek (munkát terhelő adók, áfa stb.) bővülése révén a kormányzati bevételek a szükséges 155,2 milliárd forinttal emelkedjenek.
Vagyis a költségvetési törvényben rögzített 5,2 százalékos növekedésnél csak kismértékben gyorsabb, 6,0 százalékos gazdasági bővülésre van szükség ahhoz, hogy a nyugdíjasok már jövőre megkapják a teljes 13. havi nyugdíjat, és ne kelljen erre 2024-ig várniuk.
Előrejelzésünk szerint a 13. havi nyugdíj előrehozatala és annak fedezete nem tűnik légből kapottnak vagy elképzelhetetlennek, mivel a költségvetés elfogadása óta beérkezett adatok azt mutatják, hogy a gazdasági növekedés érdemben magasabb lehet az idei és a jövő évben is. A kérdés inkább az, hogy az így keletkező mozgásteret nem célszerűbb-e a hiány és az államadósság lefaragására fordítani, hogy ezzel felkészüljünk a jövő kihívásaira, és maradni a 13. havi nyugdíj eredetileg tervezett, fokozatos visszaépítésénél.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.