A szervezett bűnözés jó üzletet lát a környezeti bűnözésben, mert a jogalkotók alulbecsülik az ebből eredő károkat, ezért rosszak a felderítési arányok és alacsonyak a büntetési tételek, vagyis kicsi a rizikó.
A Financial Action Task Force most kidolgozta a legjobb módszereket a környezetkárosításból származó illegális bevételek tisztára mosása ellen.
A Financial Action Task Force (FATF) külön tanulmányt szentelt annak, hogy a bankok a pénzmosás leleplezésén keresztül hogyan állhatják útját a környezeti bűncselekményeknek. (Az FATF egy nemzetközi kormányközi szervezet, amely a pénzmosás elleni küzdelemhez dolgoz ki, fogalmaz meg ajánlásokat, hogy előmozdítsa a nemzetközi együttműködést a pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás felszámolásában.) A bűnözésnek ez a válfaja rendkívül jövedelmező üzlet a különböző bűnözői csoportoknak.
Az illegális fakitermelés, bányászat és hulladékkereskedelem a legszerényebb becslések szerint évente 110, de egyes számítások szerint évente csaknem 300 milliárd dollár bevétellel gyarapítja az ezzel foglalkozó elkövetőket.
A környezetkárosító bűncselekmények jellemzően alacsony kockázattal, de magas haszonnal járnak, s mivel, mint említettük, a jogalkotók alulbecsülik ezeknek a bűneseteknek a súlyosságát, aránytalanul alacsonyak a pénzbüntetések és gyengék szankciók. Pedig a bűnözésnek ez a fajtája is kapcsolatba hozható más illegális tevékenységekkel (korrupció, drog- és emberkereskedelem, adócsalás), és a pénzügyi károk mellett súlyos negatív hatása lehet a bolygóra, a közegészségre, a biztonságra, valamint a társadalmi és gazdasági fejlődésre.
Az FATF tanulmánya szerint a környezeti bűncselekményeknek is megvannak a rájuk jellemző pénzmosási manőverei és aktivitásai, amelyeken keresztül ezek a csoportok a pénzügyi intézményrendszerben tetten érhetők, vagy megállítható a közöttük zajló pénzáramlás.
Jellegzetes részei az ilyen pénzmosásoknak a korrupt aktorok, a kereskedelmi csalások és az offshore vállalati struktúrák, amelyekben felbukkannak engedélyező hatóságok vagy azok döntéshozói, és e szektorok akár legálisan üzemelő cégei.
Az ellátási láncban gyakran követhetetlen a termékek mozgása és összetétele, és megjelennek olyan bűnrészes közbenső szereplők, mint a finomítók, fűrésztelepek, aranyfeldolgozók, -kohók vagy éppen ügyvédek és fémkereskedők. A kereskedési csalásokban előszeretettel indítanak hamis tranzakciókat, amikor az áru csak papíron utazik, vagy valóban szállítanak árut, de a mozgását felesleges kerülők tarkítják, vagy eltitkolják az áru valódi jellegét.
A tanulmány számos ajánlást és kockázati indikátort sorol fel, amelyekkel a környezeti bűnözéshez kapcsolódó pénzmosás a pénzügyi intézményrendszerben tetten érhető. Feltűnők lehetnek a fakitermeléssel, bányászattal vagy hulladékkezeléssel foglalkozó cégek kifizetései olyan vállalatoknak, ahol a kedvezményezett aktivitása, üzletmenete nem összeegyeztethető a kifizető főtevékenységével (például szépségszalonnak utalt gyakori összegek).
A banki ügyfél-azonosításnál a megmagyarázhatatlan vagyonosodás, a természeti erőforrások kezelése vagy megőrzése terén felelős pozícióban lévő kiemelt közszereplők felbukkanása, magas beosztású tisztviselőknek szánt készpénztranszferek is gyanúra adhatnak okot.
Ugyancsak jellemző kockázati pont a konfliktuszónákban bányászati vagy fakitermelési licenccel rendelkező ügyfél, és figyelmeztető jel a hiányos környezetvédelmi dokumentáció, a hamis vagy megkérdőjelezhető állítások a banki kölcsönök dokumentációjában vagy a vám- és szállítói levelekben. A tanulmány azt is hangsúlyozza, hogy az ilyen típusú pénzmosás nem csak a nyersanyagban gazdag országokat érinti, mivel a pénzmosók régiókat átívelő pénz- és árumozgási rendszereket állítanak fel, gyakran pénzügyi és kereskedelmi központokat kihasználva.
Az FATF szervezete szorosabb ügynökségek közötti együttműködést vár az érintett szervezetektől, felhívja a figyelmet az ajánlások alkalmazásának fontosságára, az információmegosztásra és a büntetőeljárások eredményessé tételére. A szervezet szerint a törvényhozóknak, pénzügyi hírszerző egységeknek és más kormányzati szerveknek, illetve a privát szféra pénzügyi intézményeinek mind szerepet kell vállalniuk az ilyen típusú pénzmosások megelőzésében és felismerésében. A pénzügyi intézményekre különösen nagy felelősség hárul, mivel jól működő ügyfél-azonosítási, tranzakciómonitoring-rendszerrel kell rendelkezniük, és egyre nagyobb elvárás irántuk az eddigi jelentési kötelezettségek mellett a gyanús minták analitikai elemzése is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.