Az elmúlt másfél év tapasztalatai szerint biztosnak látszik, hogy az internetes vásárlások kiugróan magas száma továbbra sem csökken, sőt idén összeségében újabb növekedés várható. A koronavírus megjelenése óta a vásárlók nagy többsége egyre inkább online rendeli meg az árut. A GKI Digital és az Árukereső adatai szerint 2021 első fél évében 30 százalékos bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, ezen belül az első negyedév forgalma 43,7 százalékkal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát. A kutatás továbbá rámutat arra, hogy a már tavaly is rekordmagas számokat hozó második negyedévhez képest idén további 21 százalékos forgalombővülés volt tapasztalható, 25 százalékkal meghaladva a pandémia előtti évek 14-16 százalék körüli átlagos növekedési ütemét.
2021 első fél évében 3,44 millió aktív online vásárló mintegy 27,9 millió rendelést adott le a webáruházakban. Ez a tavalyi évhez képest 32,4 százalékos növekedés, az egy főre vetített vásárlási gyakoriság személyenként átlagosan 17 online rendelés évente a statisztika szerint. Ez a szám azt is megmutatja, hogy sokkal több terméket lehet már online megvenni, és a nyári korlátozások feloldása ellenére is tetemes maradt az online kosarakba tett áru mennyisége. Az igények széles körűek, a megváltozott körülményeknek köszönhetően változatossá vált a megrendelt termékpaletta. A műszaki cikkek mellett népszerűek a különböző lakásfelszerelések, barkácscikkek, babaholmik, könyvek, de megjelent a napi élelmiszerek megrendelése is. Az otthoni munkavégzés és a digitális oktatás által generált kereslet a műszaki cikkek piacán mutatkozott meg. Ebben a szektorban az online forgalom növekedése az első fél évben 30,7 százalékos volt, az értéke pedig elérte a 114 milliárd forintot.
A koronavírus azonban az ipari szektorban is éreztette hatását, a kiesett ázsiai termelési kapacitások miatt készlethiány sújtja a kereskedelmet és az online ágát is. A nemzetközi tengeri szállítás akadozása tovább nehezíti a raktárak feltöltését, és az árakra is erős hatással van. A fogyasztók a nagy, ismert webáruházak és kiskereskedelmi láncok felé fordultak, amelyek bővülő választékkal és gyorsabb szállítással reagáltak a helyzetre.
A megnövekedett rendelésszám mellett a vírushelyzet a kézbesítési és átvételi szokásokat is átformálta tavaly, és ez az idei évben is jellemző maradt. Elterjedtek az érintkezésmentes átvételt lehetővé tévő, önálló üzemeltetésű csomagautomaták. 2020-ban az e-kereskedelmi tranzakciók alapján a vásárlók 12 százaléka csomagpontban vagy csomagautomatában, 20 százaléka üzletben vette át a megrendelt árut, 5 százaléka webáruházi saját kiszállítást, 63 százaléka pedig házhoz szállítást kért valamelyik csomagszállító céggel a GKI szerint. 2021 negyedik negyedévében erősnek ígérkezik a Black Friday és a karácsony előtti időszak. A vonzónak tűnő árak és kínálat megteszi a hatását. A piaci hírekre reagálva a vásárlók nagy része a most még elérhető, raktáron lévő áruféleségekre csap le. A kiszállítandó csomagok száma ilyenkor megugrik, amit csak az erős háttérrel rendelkező logisztikai cégek képesek kezelni.
A vevők szemszögéből a kereskedők közötti választás egyedüli szempontja sokáig csak a kiszemelt termék ára volt. Azonban a vásárlási gyakoriság és tudatosság növekedésével együtt az árközpontú megközelítés kiegészült további – legalább akkora hangsúllyal jelen lévő – szempontokkal is. Ilyen például a vásárláshoz kapcsolódó szolgáltatások minősége, az átvételi és kiszállítási lehetőségek köre és a választható fizetési módok. Ebből is látható, hogy a vevőkért folytatott verseny egyik legfontosabb színterévé a logisztika vált, minél több kézbesítési mód közül választhat a potenciális vásárló, annál nagyobb az elégedettségi faktor.
Ez oda vezetett, hogy a hagyományos kiszállítás mellett minden egyéb kézbesítési mód elérhetősége is nőtt. Az online vásárlások többségében még házhoz szállítással kérik a kiszállítást, azonban a rendelkezésre álló technológia folyamatos megújulása és az egyre növekvő vásárlói igények újabbnál újabb csomagátvételi üzleti modellek és kooperációk kialakulását segítik elő. Startupcégek közösségi szolgáltatásokra épülve kísérleteznek a csomagkézbesítéssel, de a klasszikus logisztikai szolgáltatók is elmozdulnak alternatív irányokba újfajta csomagkézbesítési opciókat lehetővé téve, mint példál a nemrég bevezetett eCsomag szolgáltatás a GLS esetén, ahol a klasszikus fogyasztó is házhoz kérheti a futárt a csomagja szállításához.
A pandémia hatására fontos szempont lett a kiszállítás mellett a csomagfeladás megkönnyítése is. A fejlesztéseknek köszönhetően már magánszemélyeknek és kisebb cégeknek is egyszerű csomagot feladni, hiszen nem szükséges elmenni egy fizikai feladópontra, hanem egyszerűen, pár kattintással házhoz hívható a futár. A kiszállítás mellé olyan kényelmi szolgáltatásokat lehet választani, mint például az utánvétbeszedés, a rugalmas kézbesítés vagy az sms-értesítés.
A hagyományos üzleti partnertől üzleti partnerig (B2B) történő kézbesítés mellett a leggyakoribb szállítás a B2C, azaz a magánszemélyek klasszikus webes vásárlásakor keletkező csomagok kézbesítése. A GLS-nél egyformán fontos mindkét terület, ezért a jövő főbb irányait a széles körű ügyfélélmény és kényelem erősítésében látja.
A vállalat a kiterjedt európai hálózatának köszönhetően szoros kapcsolatban áll a szomszédos országokkal, de a távolabbi európai államokba is rövid határidővel vállalja a szállítást. A régiós országokban a külföldi kézbesítéseknél is igénybe vehető az utánvétbeszedés bankkártyás vagy készpénzes fizetéssel, ami biztonságot ad a kereskedőknek. A rugalmas kézbesítésszolgáltatás pedig a csomag átvételekor nyújt könnyebbséget a címzettnek.
Az elmúlt évekhez képest duplájára nőtt a GLS kapacitása – az új, alsónémedi létesítménnyel együtt immár 20 ezer négyzetméteres a csomagszortírozó üzem, amely óránként akár több mint 40 ezer csomag kezelését is lehetővé teszi.
Ahogy a jelenben, a jövőben is egyre fontosabbak a fenntarthatóságot szolgáló modern megoldások, mint a napkollektorok, a hőszivattyús fűtés és a töltőállomások az elektromos járművek számára.
A nagyvárosok zsúfolt belvárosi részein a környezetbarát, alternatív szállítási módok az előnyösek. A teherkerékpárokkal történő kézbesítés például észszerű megoldás, mert elkerülhető a forgalom miatti késedelem. Újdonság még a csomagszállítására alkalmas Tuk tuk (motoros riksa) forgalomba állítása is, amely elektromos meghajtású, és a három kerekének köszönhetően biztonságosan suhan az utakon. A kisméretű és fürge járművek mellett a tisztán elektromos meghajtású 3,5 tonnás kisteherautók is megjelentek az ország több nagyvárosában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.