Gőzerővel és globálisan folyik a gazdasági gyógymód keresése… hogy mire is? Inflációs ugrás, stagflációs aggodalmak? De hát ezek régi, jól ismert ellenfelek, mire fel a nagy izgalom? Egyszerűnek tűnő megoldás egyrészt a kínálati oldal megerősítése állami beruházásokon keresztül, bővítve a gyártási kapacitásokat, az alternatív energiaforrások, illetve a beszállító országok körét.
Másrészt a keresleti oldalon a reálbérek növekedését visszafogó „inflációs adó”, a Covid–19-járvány hatásai ellen bevetett keresletbővítő eszközök kifutása, illetve részben a monetáris politika is fékezheti az árnyomást.
Ilyen egyszerű lenne? Sajnos nem. És nem csak azért, mert a kínálatoldali intézkedések időigénye nem csekély (lásd energiaellátás átalakítását célzó beruházások, csipgyártás áthelyezése az USA-ba és Európába stb.), illetve nem csak a keresleti oldal fékezésének társadalmi következményei miatt (lásd reálbércsökkenés, az élelmiszerár- és az üzemanyagár-robbanás miatti feszültségek). Az inflációs küzdelemben a probléma nem tűnik el, csak átalakul. A gazdaságpolitika egyre többször – Európában különösen friss lendülettel – az árak közvetlen befolyásolásával (üzemanyagárak befagyasztása, jövedéki és/vagy forgalmi adók csökkentése stb.) a jellemzően amúgy is magas költségvetési hiányt is növeli.
Globális átlagot számolva a GDP-arányos költségvetési mérlegekből azt találjuk, hogy a 2019-es 3,1 százalékos átlaghiány 2020-ban a Covid–19-járvány nyomán kereken megháromszorozódott, majd a 9,3 százalékos szintről 2021-ben a gyors GDP-növekedési korrekció ellenére is csak 7,8 százalékra mérséklődött. 2022-ben a FocusEconomics által összeállított konszenzus szerint ugyan jelentősebb fiskális korrekció következhet be (4,7 százalékos átlagdeficittel),
de a 2019-es szintre való visszatérés még 2023-ban sem valósul meg.
Hogyan alakul át a globális inflációs probléma? Egy része költségvetési hiánnyá konvertálódik, más része viszont kapóra jön mint „inflációs adó”, extra költségvetési bevétel. A költségvetési deficitek pedig egyre inkább fizetésimérleg-hiánnyá alakulnak (ahogyan például Magyarországon is láthatjuk), de legalábbis a meglévő pozitív egyenleg csökkenését okozzák (például az euróövezetben).
Ebben az ellentmondásos világgazdasági környezetben a magyar gazdaságban már nem is a GDP-növekedés lassulása vagy a rezsicsökkentéssel együtt is 8,5 (9,1) százalékra felkúszó (mag)infláció miatt kell elsősorban aggódni, sokkal inkább az egyensúlyvesztés miatt, amit a költségvetési hiány és a fizetési mérleg deficitje jelez.
2020–21-ben a magyar költségvetés GDP-arányos hiánya még alatta maradt a fentebb említett világátlagnak, de a 2022-re és 2023-ra várható egyenleg a piaci konszenzus szerint a globális trendtől elmaradó javulást mutathat. Miután az idei év elejét még egy tavaly elindított hatalmas keresletélénkítő csomag terhelte, benne egy 600 milliárd forintos adó-visszatérítéssel, és márciusban már a tervezett éves hiány 73 százalékánál állt a fiskálisegyenleg-mutató, az év további részében a megugrott világpiaci energiaárak miatt a háztartások rezsicsökkentése az év végéig változatlan rendszerrel és nem csökkenő energiaárakkal kalkulálva 1300 milliárd forint körüli többletterhet jelenthet az állami költségvetésben. A költségvetés finanszírozása is folyamatosan drágul a növekvő állampapírhozamok, azaz a kötvénykibocsátáskor is egyre alacsonyabb árfolyamok miatt, ráadásul a finanszírozás bizonytalansága is érdemben megnőtt az EU-s forrásokat veszélyeztető, illetve az időzítésüket nehezen kiszámíthatóvá tevő jogállamisági vita miatt.
A költségvetés hiánya a keresleti oldal erősödése miatti importtöbblet révén a fizetési mérleget is rontja, de a külső egyensúlyunkra sem csupán egyetlen tényező hat negatívan.
Az importoldalon növekedésében a főszerepet a megugrott energiaszámla játssza: a költségnövekedés a 2018–19-es évekhez viszonyítva már 2021 ősze óta 2,5-3-szoros.
Ezzel párhuzamosan az export gyengélkedése is rontotta a külső egyenleget, bár a behozatal növekedésénél kisebb mértékben. A magyar kivitel zsugorodásában elsősorban a továbbra is az elektronikai alkatrészek utánpótlás-problémái miatt gyengélkedő autóipari teljesítmény érhető tetten, de az exportpiacaink (elsősorban az euróövezeti országok) korlátozottabb felvevőképessége számos más ágazat exportlehetőségeit is szűkítette. A külső, döntéseinktől független gazdasági hatások mellett a növekedést (belső keresletet) és az inflációcsökkentést (rezsicsökkentést) egyszerre támogatni kívánó döntéssorozatok számlájának összegét részben a költségvetési és fizetésimérleg-deficiteket mutató ábrákról olvashatjuk le.
A globális folyamatok hatása alól természetesen nem vonhatja ki magát a kis, világgazdaságra nyitott magyar gazdaság, de a külső hatások tompítására és a gazdaság ellenálló képességének javítására továbbra is lesz lehetőség. Ebben a feladatban májustól új gazdasági döntéshozók és új prioritások is szerepet kapnak majd, többek között az elmúlt három-négy hónap makrogazdasági realitásaihoz igazított költségvetési tervet bemutatva. Nem maradunk elemezni való nélkül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.