Már a pandémia előtt is sem volt ismeretlen fogalom az úgynevezett hot-desking. Ebben a fajta munkaszervezésben a dolgozóknak nincs saját munkaasztaluk az irodában, hanem mindenki oda ül, ahol szabad helyet talál, és ami az aktuális munkafolyamatnak megfelel. A pandémia óta számos cégnél megmaradt a dolgozóknak a home office, vagy legalább a hibrid munkavégzés lehetősége. Emiatt is sok helyen kihasználatlanul állnak az irodák, üres asztalokkal, hiszen a dolgozók többnyire egy-két napot töltenek a munkahelyükön, a hét fennmaradó napjain pedig otthonról dolgoznak – ez pedig új lendületet adott a hot-desking elterjedésének az utóbbi egy-másfél évben.
A megoldás számos előnnyel kecsegtet a cégek számára. Kevesebb munkaállomás és irodai felszerelés is elegendő a működéshez, illetve kisebb a felesleges irodaterület. Mindez azt jelenti, hogy költséget lehet csökkenteni – becslések szerint akár 30 százalékkal, és akár a feladatok jobb összehangolását is elősegítheti.
A munkavállaló szempontjából a hot-desking előnye, hogy változatosabbá válik a munkavégzés. Ha a munka jellege megengedi, akkor az egyik munkafázis például elvégezhető az ablak mellett, a következő pedig egy csendesebb sarokban. Ez megtöri a munkahelyi monotóniát, és elősegíti az önálló munkavégzést. Fontos az is, hogy a dolgozók jobban megismerik egymást, hiszen akár minden irodai napon új emberek veszik őket körül. Ezáltal jobb rálátást kapnak a cég tevékenységére, jobban megismerik a kollégáik munkáját, ez pedig ösztönzőleg hat a csapatmunkára.
A változatos munkakörnyezet a kreativitást is segítheti, mivel a mozgás, az újabb ingerek által kevésbé lesz merev, változatlan a környezet és a gondolkodásunk. A hierarchián is lazít, a cég felépítésének merevsége is oldódik.
Az asztalmegosztással a rendezetlenség is véget ér, hiszen a kollégák követik az „üres asztal” (clean desk) elvét
– azaz munka után csak az oda tartozó felszerelést hagyják az asztalon. Ezzel persze a személyesség is megszűnik, hiszen a közös asztalokon nem lehet virágot, fényképeket, személyes tárgyakat, vagy kedvenc bögrét tárolni. A hot-desking a digitális munkavégzést támogatja, a papíralapút nem. Ez a munkavállalókat is rákényszeríti az elektronikus munkavégzésre – és így az iroda környezeti lábnyomának csökkentésére is.
Arra viszont érdemes figyelni, hogy a számos előny mellett hátrányai is vannak ennek a munkaformának, és nem való minden cégnek, illetve minden munkavállalónak. Azoknál a cégeknél nagyon jól alkalmazható, ahol nincs bent egyszerre mindenki, és a távmunkában dolgozókat időnként behívják az irodába. A környezetnek pedig illeszkednie kell a munkafolyamatokhoz. Elengedhetetlen továbbá a megfelelő informatikai háttér, egy olyan saját megoldás vagy szolgáltatás, amely biztosítani tudja a modern eszközkezelést, a munkatársak közötti zökkenőmentes együttműködést, az intelligens munkahelyi szolgáltatásokat.
Jó példa erre a „munkahely mint szolgáltatás” (Workplace-as-a-Service) konstrukció.
Lényege, hogy az ügyfél felhőkörnyezetben hozza létre alkalmazottai számára a digitális munkakörnyezetet, magába foglalva az összes szükséges szoftver telepítését, beállítását, üzemeltetését és támogatását. Ebben az esetben tényleg mindegy, hogy melyik asztalhoz ül le a munkavállaló. A megfelelő megoldás hiánya viszont problémákhoz vezethet: egy brit felmérés szerint a vállalatok alkalmazottainak csaknem 44 százaléka arról számolt be, hogy esetenként sok időt pazarolnak a számítógépek beállítására, és a személyzet mintegy 18 százaléka nem érzi magát jól berendezkedve a hot-desking mellett. A cégeknek azzal is tisztában kell lenniük, hogy milyen a munkavállalóik munkastílusa – felmérések szerint a munkavállalóknak mintegy fele preferálja a hot-desket, míg a másik fele nem.
Természetesen nem létezik olyan megoldás, aminek csak előnyei vannak. Az asztalmegosztás pszichológiailag megterhelő lehet azoknak, akik hozzászoktak, hogy saját munkaállomásuk van. Ráadásul a generációk között is van különbség abban, hogy ki mennyire tolerálja ezt a fajta munkaszervezést. A fiatalok jellemzően jobban kedvelik, míg az idősebbek a „saját”, állandó munkaállomást preferálják. Sok embernek szüksége van megszokottságra, meghittségre is – aki ehhez az átlagnál jobban ragaszkodik, arra lelombozó hatással lehet annak hiánya.
Nagyobb tudatosságot, több szervezést és pontos időbeosztást igényel ez a fajta munkavégzés, hogy valóban mindenkinek legyen asztala, munkaállomása.
Több időt vehet igénybe az, hogy a dolgozók beállítsák a gépeket a feladatvégzéshez vagy az aktuális munkafolyamathoz. Az sem biztos, hogy minden cég munkarendjéhez vagy minden munkakörhöz illeszkedik, hiszen előfordulhat, hogy olyan biztonsági előírásokat kell betartani, ami az asztalmegosztásnál nem működik. A hot-desking esetében fontos szempont, hogy tekintettel legyenek az emberek egymásra. Jó, ha mindig emlékeznek arra, hogy mások is használják majd az aktuális munkaasztalukat, ezért érdemes fokozottan figyelni a rendre és a személyes higiéniára is.
A hot-desking nem pusztán a nagyvállalatoknak, de a kis- és középvállalkozásoknak is előnyös lehet, hiszen ha a kisebb iroda is elegendő, akkor a költségvetésük nagyobb részét fordíthatják a projektekre, a fejlesztésekre, vagy akár a munkavállalóik jutalmazására. Ez a tény az utóbbi hónapokban tapasztalt infláció és az energiaárak növekedése, illetve a különféle alapanyagok hiánya miatt rendkívüli jelentőséggel bír. A várható recesszió is óvatosságra inti a vállalatokat, amelyek a válságos időkre jellemzően a létszám csökkentésével és projektalapú működéssel reagálnak.
Mivel a vállalatoknak most kiemelt fontosságú a nélkülözhetetlen munkatársak megtartása és a termelékenységük biztosítása, érdemes megvizsgálniuk, hogy a hot-desking hogyan illeszkedik a munkafolyamataikba.
A rugalmasság a változó körülmények miatt a közeljövőben felértékelődik a munkahelyeken.
Alapos tervezést követően a rugalmas munkarend, amely a munkavállalók preferenciáit is figyelembe veszi, olyan közvetett eredménnyel járhat, mint a dolgozói elégedettség növekedése vagy a hatékonyság javulása.
Mindezt alátámasztja személyes tapasztalatom is: a Unisys már korábban is használta a hot-deskinget különböző irodáiban, de leginkább a pandémia korszaka után vált központi elemmé. Az asztalok foglalásának menetét próbáltuk a pozitív dolgozói élmény részeként kezelni, ezért a hot-desking előretörésekor bevezettünk egy foglalási rendszert, amely megkönnyíti a kollégák asztalfoglalását. A preferált asztalt – ablak mellé, csendes helyre, csapatmunkát figyelembe véve – számítógépről vagy telefonról akár munkába jövet is könnyen befoglalhatják a kollégák. Nem utolsó szempont, hogy ezáltal a vállalatnak is pontos információi vannak a kihasználtságról és a munkatársak preferenciáiról is. Mindezt aztán később akár az irodai terek átalakításakor vagy a nagyobb ívű stratégiai döntések meghozatalakor is figyelembe lehet venni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.