Magyarországon – más uniós tagállamokhoz hasonlóan – a bejegyzett vállalkozások döntő részét a mikrovállalkozások adják. A gazdaság egészét tekintve a szektor súlya nem elhanyagolható: a foglalkoztatottak kb. 30 százaléka dolgozik mikro- és kisvállalkozásoknál, ők állítják elő a hozzáadott érték 18 százalékát. A lakossági szolgáltatások nagy részét is a kisvállalkozások biztosítják, és ha azok megfogyatkoznak, azt mindannyian súlyosan megérezzük. Ez a több száz ezerre tehető csoport is meglehetősen heterogén: az exportképes, stabil tőkeerejű kis cégektől kezdve az 1-2 főt foglalkoztató („önfoglalkoztató”) nanovállalkozásokig terjed. Ahogy nemrég a járvány alatti időszak, úgy a mostani válságfolyamatok is komolyan érintik ezt a vállalkozási kört, ezért esetükben ténylegesen a túlélésről van szó.
Mindez az alábbiak miatt alakult így:
A helyzet tehát világos: ez a vállalkozói réteg – bár a tömeges megszűnésük talán nem is kerülhető el – nem tud hová visszalépni, és szembe kell néznie az adódó nehézségekkel. A fennmaradása sok esetben az adott család egzisztenciájának kulcsa.
A Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány elindította a mikrovállalkozások igényeinek és tervezett stratégiáinak felmérését, amelynek eredményei elsődleges információkat adhatnak egy esetleges szemléletváltáshoz.
Ennek lényege:
A mikrovállalkozások piacon maradása főként a magad uram, ha szolgád nincs, más néven a do it yourself elv mentén zajlik. Azonban nem szükséges, hogy kizárólag erre támaszkodjon: ezen változtatni lehet, sőt, kell is. Csuhaj V. Imre, a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány kuratóriumának elnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.