Manapság az élet minden területe digitalizálódik. Ezt a kijelentést egészen új szintekre emeli egy olyan szektor, amelynek a szereplői az élet utáni teendőket igyekeznek korszerűsíteni, jellemzően technológiai alapokon. A deathtech kifejezés nem hangzik túl hívogatóan, pedig érdemes megismerni ezeket a cégeket és megoldásaikat, még akkor is, ha mind abban reménykedünk, hogy jó ideig nem lesz rájuk szükségünk. Lássuk, hogyan korszerűsödik napjainkban a halálipar.
Aki veszített már el közeli hozzátartozót felnőttként, az tudja, hogy a fájó veszteséggel feladatok is járnak. A temetés megszervezése, az elhunyt kívánságainak teljesítése és a végrendelet kivitelezése csak néhány ezek közül. Nem elég, hogy ezek önmagukban is fáradságos feladatok, a helyzetet nehezíti, hogy olyankor kell őket elintézni, amikor lelkileg is embert próbáló időszakban vagyunk.
A deathtech cégek tehát ezeket a feladatokat igyekeznek automatizálni, időt, energiát és stresszt spórolva a gyászoló hozzátartozóknak. De egyes megoldások nem a távozás után, hanem azt megelőzően válnak relevánssá. A végrendeletek egyszerű megírása és a temetkezésre vonatkozó kívánságok írásba adása mindenkinek hasznos lehet saját ügyei rendezésekor.
A globális deathtech szektor mostanra 120 milliárd font méretűre nőtt, ez nagyjából 48 ezer milliárd forint. Láthatóan már nem rétegmegoldásokról van szó, hanem egyre szélesebb körben terjedő innovációról.
A szegmens egyik izgalmas szereplője a brit Farewill. A vállalatnak széles termékpalettája van, a végrendelet megírása mellett az örökösödési eljárások elindításában és a temetések szervezésében is segítséget nyújt ügyfeleinek. A célcsoportot épp ezért szét is lehet bontani: a deathtechmegoldások életében az elhunytnak segítenek, a távozását követően pedig a gyászoló hozzátartozók válláról is terhet vesznek le.
Szintén a brit piacon hódít a Deadhappy. Esetükben egy insurtech vállalatról van szó, vagyis egy a biztosítási szektorban tevékenykedő innovatív szereplőről. A Deadhappy életbiztosításokat kínál, és amint neve is mutatja, erősen szembemegy a terület kimondatlan alapszabályaival.
Az életbiztosítók általában igyekeznek kerülni a halál szót, inkább körbeírják, hogy ne ébresszenek rossz gondolatokat a célcsoportjuk tagjaiban. A feltételezés az, hogy így többen veszik majd igénybe a biztosításokat, mintha rögtön az ügyfelekre ijesztenek.
A Deadhappy mindenben ellentmond a hagyományos biztosítóknak. Az alkalmazásban is visszaköszön a szókimondó vonal, a felhasználók például megadhatnak néhány kívánságot, amelyeket szeretnék, ha teljesülnének haláluk esetén. Ezeket a vállalat a deathwishes (vagyis végakaratok) névvel illeti, tudatosan alkalmazva a provokatív nyelvezetet. Éppen ez a Deadhappy megközelítésének esszenciája: a halál épp attól lesz nyomasztó téma, hogy az emberek nem mernek róla beszélni, a humoros és őszinte megközelítéssel pedig ennek könnyen el lehet venni az élét. Ez nem csupán azért jó, mert a vállalat meg tudja magát különböztetni a riválisoktól. Ez társadalmi értékteremtés is, mert az embereket arra ösztönzik, hogy gondolkodjanak el a haláluk esetén felmerülő teendőkön. Így a feladatok halogatása miatt kialakuló szorongás is elhagyható.
A fenti példákon túl Európa általánosságban is élen jár a deatchtechmegoldások kínálatában. A holland Closure például automatizált módon teszi lehetővé az elhunyt aktív előfizetéseinek lemondását, szerződéseinek lezárását és számláinak befizetését. A brit Beyond segítségével tizenöt perc alatt lehet jogilag helytálló, minden követelménynek megfelelő végrendeletet írni online.
Bár elsőre morbidnak hangozhat, a deathtechszektor a halállal kapcsolatos tudatos gondolkodásra és egészséges szembenézésre ösztönzi a lakosságot. Ez a nyugati kultúrákban tabutémának számít, így érthető, ha az első benyomások vegyesek. Azt viszont nehéz vitatni, hogy hosszú távon nem a menekülés és a szőnyeg alá söprés jelenti a megoldást, hanem a korszerűsítés és a proaktivitás.
A Peak kutató és tanácsadó csapata minden hónapban átfogó körképet készít a fintechvilág mozzanatairól, azok bankszektorra, biztosítókra, IT-szektorra és kormányzati szervekre gyakorolt hatásairól. A tanulmányokban részletesen foglalkoznak a külföldi piacok legsikeresebb üzleti megoldásaival, valamint kitérnek ezek hazai megvalósíthatóságára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.