Éppen 150 éve, 1873-ban az európai kerámia seregszemléjének tekintett Bécsi Világkiállításon vált nemzetközileg ismertté a Zsolnay-gyár: az ott bemutatott használati edényeket, mosdófelszereléseket, kerti vázákat, valamint épületdíszítő kerámiákat a zsűri bronzéremmel jutalmazta. Ez volt a két évtizeden át helyi kőedénygyárként ismert cég és a korábban „családi gyármentőként” debütált Zsolnay Vilmos első jelentős sikere. Ekkorra kezdett beérni az az üzletpolitika, amelyet a tulajdonos-cégvezető a követendő célok rendszereként rögzített. Ha végigtekintünk a cég első világháborúig terjedő aranykorán, amelyet az 1878-as Párizsi Világkiállítás Grand Prix-je, azaz aranyérme jellemzett, egy tudatos építkezést látunk, amelynek fő elemei az alábbiak voltak:
Ezen elvekhez való céltudatos ragaszkodás tette a századfordulón a céget ágazata meghatározó szereplőjévé (amely épületkerámiától a dísztárgyakig széles termékpalettával rendelkezett.) Ma az egykori Monarchia ékeinek tekinthetők a Zsolnay-gyár termékeivel díszített középületek (pl. Iparművészeti Múzeum, horvát parlament, kecskeméti Cifrapalota, marosvásárhelyi Kultúrpalota). A cég az 1914-es évtől kezdve hullámhegyről hullámvölgybe került: két világháború, az 1929–33-as gazdasági világválság, az 1945 utáni államosítás, a gyár önállóságának elvesztése, valamint az 1990-es évek sikertelen privatizációi szinte teljesen ellehetetlenítették. Napjainkban – ugyan nem az eredeti formájában – lehet esélye az értékőrzésre: Pécsen, a néhai gyár területén a 2010-es Európa kulturális fővárosa évad részeként új városrészt alakítottak ki Zsolnay Kulturális Negyed néven, ahova több kulturális és oktatási intézmény is beköltözött.
A tudatosan építkező Zsolnay Vilmos („építőmester”) példája ma is megszívlelendő tanulságokat kínál a kkv-k számára:
Ezek az elvárások napjaink családi vállalkozásainak (is) irányt mutatnak, egyfajta követelményt fogalmaznak meg. Ezt az utat nem kitalálni, csupán követni kell. Ha jobban megfontoljuk, akkor nyugodtan állíthatjuk: Zsolnay Vilmos utat épített a mai kkv-k számára, és stílszerűen pirogránittal díszítette.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.