Magyarország kulcsszerepet tulajdonit Azerbajdzsánnak a tervezett Nabucco gázvezeték-projektben - egyebek között ez derült ki Gyurcsány Ferenc kétnapos azeri útján. A kormányfő egyenesen úgy fogalmazott, hogy nincs Nabucco Azerbajdzsán nélkül. Mint az MTI - az Artur Tahiroglu Rasizada azeri miniszterelnökkel folytatott tárgyalás után tartott sajtótájékoztatóról - jelentette: Rasizada hangsúlyosan szólt a gazdasági kapcsolatok ösztönzéséről. Tegnap egyébként három kétoldalú megállapodást, illetve nyilatkozatot is aláírtak a két ország képviselői, így a magyar és az azeri agrártárca együttműködéséről, az információs és kommunikációs technológiák terén való együttműködésről, s a statisztikai hivatalok közötti együttműködésről.
Ma Türkmenisztán következik: Asgabatban Gyurcsány megbeszéléseket folytat Gurbanguly Berdimuhamedow köztársasági elnökkel. Látogatása alkalmából itt is több kétoldalú megállapodást írnak alá.
Mint ismert, nem csak Azerbajdzsán, hanem Türkmenisztán is jelentős szereplője a világ energiapiacának. Ez utóbbi a világ hatodik legnagyobb földgázexportőre, jelenleg évi 58 milliárd köbméter szállításával.
Nem véletlen tehát, hogy a kormányfői küldöttségben molosok is csatlakoztak a kőrúthoz.
Mint a Világgazdaság korábban beszámolt róla: a Mol-küldöttség nem a vásárlásról, hanem az Azerbajdzsánban indítandó kutatási és termelési beruházásról kívántak egyeztetni.
A Mol terve a februárban Budapesten született magyar–azeri gazdasági együttműködési megállapodáson alapul, amely kitért az azeri ásványvagyon feltárására is, s amelyet Kákosy Csaba akkori gazdasági és közlekedési miniszter és Heydar Babajev azeri gazdaságfejlesztési miniszter írt alá.
Mindenesetre Gyurcsány előzetesen azt mondta, hogy a látogatás összefüggésben áll azzal a magyar törekvéssel, hogy mérsékelje közel egyoldalú energiafüggőségét, biztosítsa biztonságos energiaellátását.
Utalt arra is, hogy a Nabucco jelenleg a szervezés tekintetében előnyösebb helyzetben van a Déli Áramlathoz képest: komoly munka folyik, hogy mielőbb konkrét befektetőket vonjanak be, s konkretizálják, mikor és mennyi gáz kerülhet majd e vezetékbe. Emlékeztetett arra is, hogy Európának 2025-re még 150-200 milliárd köbméter gázra lenne szüksége, s a Nabucco ennek csak kis része a maga évi 30 milliárdos kapacitásával.
Utalt arra is, hogy a Nabucco jelenleg a szervezés tekintetében előnyösebb helyzetben van a Déli Áramlathoz képest: komoly munka folyik, hogy mielőbb konkrét befektetőket vonjanak be, s konkretizálják, mikor és mennyi gáz kerülhet majd e vezetékbe. Emlékeztetett arra is, hogy Európának 2025-re még 150-200 milliárd köbméter gázra lenne szüksége, s a Nabucco ennek csak kis része a maga évi 30 milliárdos kapacitásával. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.