A Gazprom már megállapodott Bulgáriával, Magyarországgal, Szerbiával és Görögországgal a Déli Áramlat projektről, s a végéhez közelednek a tárgyalások Ausztriával és Szlovéniával is. A beruházás Szergej Smatko orosz energiaminiszter becslése szerint körülbelül 20 milliárd dollárba fog kerülni. Korábban orosz részről nem hangzott el előrejelzés a beruházás várható költségeiről, a projekt olasz résztvevője, az ENI pedig tízmilliárd eurót – azaz 15,7 milliárd dollárt – valószínűsített. Smatko a görög fejlesztési miniszterrel, Hrisztosz Foliasszal Moszkvában folytatott hétfői tárgyalásai után megjelent közleményében hangsúlyozta, hogy az évi 30 milliárd köbméter kapacitású Déli Áramlat építésének 2009 végéig el kell kezdődnie. A vezeték a Fekete-tenger alatt érné el Bulgáriát, ahonnan az egyik ága délre tartva Görögországba és Olaszországba jutna, a másik északnyugatra Bulgarián, Szerbián, Magyarországon és Szlovénián keresztül észak felől látná el Olaszországot. Lesz egy ausztriai leágazása.
Szergej Smatko szerint a késlekedéssel csak nőnek a költségek és romlik a projekt megítélése. Ugyanez téma volt Smatko korábbi, olaszországi megbeszélésein is, ahol Claudio Scajola gazdaságfejlesztési miniszterrel tárgyalt.
Hrisztosz Foliasznál a Burgasz-Alekszandroupolisz olajvezeték lefektetését is sürgette az orosz miniszter, a munkálatoknak jövőre el kell indulniuk. Anatolij Janovszkij orosz energiaminiszter-helyettes nemrég megerősítette, hogy az előkészületek jól haladnak. A vezeték építésére Oroszország, Bulgária és Görögország közös vállalatot kíván létrehozni, erről még 2007-ben állapodtak meg. A cső oroszországi kiindulópontja a novorosszijszki kikötő lenne. A vezetéken évi 35 millió tonna olaj (napi 700 ezer hordó) Európába 2010-től, az Égei-tengeren keresztül. A 285 kilométer hosszú vezeték kapacitását 2016 után napi egymillió hordóra lehetne bővíteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.