Guggolok, töltöm a habzó levet,
nézem a zöldes tea-levelet.
Mért nincs valaki velem ideki,
aki a finom teát szereti?
Így fordította Weöres Sándor Po Csü-ji (772–846) Teafőzés a hegyipataknál című versét, amely olyan csöndes idillt jelenít meg, amelyet manapság csak egy buddhista kolostorban vagy a nagy fal egy turisták által nem látogatott szakaszán élhet át az utazó. Ide azonban (é. sz. 40° 41,652’, k. h. 117° 10,735’) nemigen juthatunk el, hiszen errefelé nem jár busz Pekingből, ugyanakkor Kínában külföldiek helyi jogosítvány nélkül nem vezethetnek autót. De jobb is. Hányatott történelmük ellenére ugyan kedvesek a kínaiak, de megszokták, hogy résen kell lenni, mert a tömegben csak a minden tekintetben leggyorsabbak érvényesülhetnek. Például, ahogy nyílik a liftajtó, azonnal indulj kifelé, különben a berontó tömeg örökre visszaprésel.
Ez az autóközlekedés vezérelve is: ha a vezető betette a kocsi orrát és elég határozottan nyomja a gázt, már beengedik a többiek, ám nem lassítással, hanem kitérő manőverrel. A zebrán ne tétovázzunk, mert összezavarjuk az autósokat, akik nem fognak megállni, de ha egyenletesen megyünk, könnyebben számítják ki az elkerüléshez szükséges ívet.
Az ötvenes években felszedték a pekingi villamossíneket, most meg nem győzik az út- és a metróhálózat bővítését. A tavalyi hárommal szemben az idén már hat-hét metróvonal szállítja az utasokat. Ezekre azért van igen nagy szükség, mert a sorra épülő kétszer három-, kétszer négysávos főutak már nem bírják el az autóforgalmat, így a buszok is csak lépésben haladnak. Pedig amikor elkezdték a körgyűrűk építését (már a hatodiknál tartanak), még úgy tűnt, ennyi sáv elegendő lesz. Ám aki teheti, bicikliről egyenesen autóba ül. Olyan is a közlekedési kultúra. Pontosabban: a miénktől gyökeresen eltérő. A nálunk megszokott (?) előzékenységnek nyoma sincs, és állandóan szól a duda. Itt azonban nem „anyád” funkciója van, hanem valóban jelzőkürtként használják. A forgalomba besorolni szándékozók nem adnak elsőbbséget, nemigen néznek körül, de ha hallják a kürtöt, visszahúzódnak, mert tudják, nem fogják beengedni őket.
Ha nagy kocsi érkezik, akkor persze más a helyzet. Kínában csak a nagy autónak van presztízse. Minél nagyobb, annál könnyebben hagyják besorolni a kaotikus forgalomba. Másrészt a közgondolkodásban a (császárok által jó okkal támogatott) konfuciánus hagyományok máig erősen hatnak, e szerint a nép álljon be a sorba és tisztelje a hatalmasokat.
Budapest tiszta levegőjű, csöndes kisváros. Legalábbis Pekinghez képest. Az olimpiát rendező kínai főváros nyüzsgő megapolis, ahol az építkezéseken éjjel-nappal szikrázik a hegesztés ívfénye, és ahol emiatt a világon a legmagasabb az egy négyzetkilométerre jutó toronydaruk száma.
A több mint 1000 milliárd dolláros valutatartalékkal rendelkező Kína óriási tempóban építkezik. Háromsávos autópályák, valamint lakónegyedek létesülnek nagy számban, mert be akarják hozni a több évtizednyi lemaradást, amelyet jórészt az ötvenes években éhínséget hozó voluntarista gazdaságpolitika, a Nagy Ugrás és a hatvanas években a kulturális forradalom okozott.
Azt követően, hogy a központi kormány három évtizede meghirdette a nyitás politikáját, szabad lett a vállalkozás is, és a még nem is olyan régen inkább falusias Peking mára úgy néz ki, mint egy amerikai boom town száz évvel ezelőtt. A budapesti kerületnyi új negyedeken pedig ne József Attila-lakótelepet értsünk, mert itt minden új beruházás amerikai léptékű. Mondhatnánk, csak az olimpia miatt van az egész, de nem: a nagyobb városokban mindenhol ez a helyzet, és a beruházások még a kilencvenes években kezdődtek.
Az olimpia persze nagyon fontos Kínának, olyannyira, hogy míg Athén körülbelül nyolcmilliárd dollárt fordított az övére, addig Peking több mint 32 milliárdot költött el a játékokkal kapcsolatos beruházásokra – egyebek között a Tiltott Város pavilonjainak lapzártánk idején is folyó felújítására.
A fővárosnak szüksége is volt erre. A központban, a Tiltott Város körül több száz éve szinte csak hutongok – földszintes, belső udvaros házak között kanyargó sikátorok – épültek, mert semmi nem lehetett magasabb, mint a nem éppen tornyos császári palota. A hutongok korszerűtlen házacskái ugyanakkor mára igen drágává vált telkeken állnak, ezért az ingatlanfejlesztők néhány ilyen telepet leszámítva sorra lebontják ezeket, és toronyházakat húznak fel a helyükre. Így a harminc éve még földszintes Peking panorámáját 20-30 emeletes lakóházak és iroda-felhőkarcolók uralják. Emiatt aztán nagyon-nagyon kevés a park, a zöld a városban. A Madárfészekről is csupán a Kínai Nemzetiségek Parkja – a világ legnagyobb skanzenje – telepített erdejéből készülhetett ilyen „zöld” fotó.
A közbiztonságra senkinek nem lehet panasza, különösen manapság, hogy feltűnően sok a rendőr az utcákon. Így hát koldusok nem zavarnak, tolvajok nem veszélyeztetnek, mégis előfordul, hogy hamis ötvenest kap vissza az idegen.
Az éhhaláltól sem kell félnie a turistáknak, hiszen minden sarkon találni helyi éttermet vagy tehertriciklijén főző kisvállalkozót. A legelterjedtebb nyugati lánc a Kentucky, és sok a McDonald’s is, ezekben 20 jüanért (500 forint) jóllakhat az ember. Népszerűek a gyorséttermeknél barátságosabb önkiszolgálók. A magyar utazó számára talán az Origus lánc lehet a legvonzóbb, ahol fejenként 45 jüan (1125 forint) kifizetése után annyit ehet-ihat, amennyit akar. A kínai ételek mellett leginkább olasz tészták és panírozott fogások vannak a tálakon, de nem hiányzik a sör és Nescafé-automata sem. Érdemes azonban helyi zöld teát kérni: cukor nélkül is zamatos. Ha nyelvi nehézségeink lennének, mondjuk csak azt, „lü csá”, és már jön is a príma ital.
Ha három évtizede nem vezették volna be a városi egyke rendszerét, 200 millióval több gyerek született volna, akiknek már gyerekeik lennének. A több mint 1300 millió lakosú országban azonban sokan kibújnak a születésszabályozás kényszere alól, ezért egy tervezet szerint büntetésként a vagyon bizonyos hányadát elkobozná az állam. A gazdagoknak ugyanis nem összeg a néhány ezer eurós bírság, a szegényeknek meg sosem volt (lesz) ennyi, úgyhogy ez a két réteg nem törődik a születésszabályozással. A szegényeket még meg lehet érteni, különösen vidéken, ahol csak tervezik a nyugdíjrendszer bevezetését. Azt mondják ugyanis, csak a gyerekeiktől várhatják, hogy eltartsák őket öregkorukban. Mindenesetre az állam ma az egykéknek már engedélyezi, hogy két gyermekük legyen, s népszerűsítik a lányos családokat. A szülők azonban inkább a fiúkat preferálják, úgyhogy egyre erősödő nőhiány nehezíti az ország férfilakosságának életét.
Az már közhelyszámba megy, hogy Kína gazdasági világhatalommá vált. Ám Kína több mint világhatalom: szuverén civilizáció. Ezért átveszi, ami neki tetszik, de féltékenyen őrzi identitását. Ugyanakkor épülnek a fogyasztás templomai, a bevásárlóközpontok, s egy-két luxuspláza is van már.
A hagyományos bevásárlóutca a fél évezrednél is régebbi Vangfucsing, amelyet 2000-ben elzártak az autóforgalom elől. Itt vannak a legnagyobb művészeti és kézművesboltok, selyemszaküzletek és a Peking nagyáruház. Errefelé azonban nem lehet alkudni, ami egyébként másutt szinte kötelező. Különösen a többemeletes, Gyöngypiacnak és Selyempiacnak nevezett objektumokban, ahova a külföldieket el szokták vinni. Azért írtunk objektumot, mert ez a két piac nem más, mint sok emeleten elhelyezkedő perzsavásár, ahol az egyik szinten csak órák (nemigen eredetiek), a másikon kizárólag ékszerek, majd ruhák, selyemsálak kaphatók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.