A módosítás Párizs számára annál is kínosabb lehet, mert az év végéig még el kell látnia a soros elnöki tisztséget, márpedig ebben a pozícióban neki kellene másokat fegyelmeznie.
Az évtized közepén a francia kormány még fogadkozott, hogy 2010-re egyensúlyba hozza a költségvetését, utóbb azonban a határidőt kitolta 2011-re. A héten ezzel szemben olyan költségvetési tervezet terjeszt elő a kormányzat, amelyben 2012 szerepel a deficit felszámolásának céléveként, akkor is csak megközelítőleg – 0,5 százalékpontnyi – eltéréssel, nyilván negatív irányba. Tovább rontja a franciák fiskális fegyelméről alkotott összképet, hogy az idén – sőt 2009-ben is – veszélyesen közel kerül az államháztartás egyenlege a maastrichti szerződésben és a stabilitási paktumban kikötött 3 százalékos deficit-plafonhoz.
Tavaly már 2,7 százalék volt a GDP-arányos költségvetési hiány, pedig akkor még 2,2 százalék volt a gazdasági növekedés. A Financial Times párizsi tudósítója szerint az elnök arra készül, hogy a nemzetközi pénzügyi válságra és az euróövezet növekedésének lassulására hivatkozva keressen magának támogatást és kibúvót.
A lap azonban rámutat, hogy a 2008-ra és jövőre várt gyenge – 1 százalékosra prognosztizált – növekedés csak részben okolható a fiskális feszültségekért, a valódi okokat ugyanis a változatlanul meglévő strukturális problémákban kell keresni. A kormány által foganatosítandó megszorító intézkedéseket az államfő a nyomasztó deficit ellenére sem engedélyezhet, mert nyilván emlékszik, hogy ilyen akciók milyen felfordulást váltottak ki 1983-ban Francois Mitterrand és 1995-ben Jacques Chirac elnöksége idején.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.