Az idei negyedik negyedévben már az előző évhez képest is negatív, -0,4 százalékos GDP-növekedési ütemet valószínűsít az Ecostat – derült ki az intézet sajtótájékoztatóján. A jövő év második felére ugyanakkor már esélyt látnak az intézet szakemberei a felívelés elkezdődésére. A mostani szakszervezeti magatartást – a sztrájkhullámot – felelőtlennek minősítette Belyó Pál, az intézet főigazgatója. A 2009. évi folyamatokat döntően a világpiaci dekonjunktúra determinálja. A belföldi felhasználási kilátásokat kedvezőtlenül érinti a hitelkamatok beszűkülése és drágulása. Fontos kérdés, hogy a romló jövedelmi helyzetre hogyan reagál a lakosság és a vállalati szektor, gondolunk itt mindenekelőtt a megtakarítási hajlandóságra és a kiigazító intézkedések elfogadására.
A költségvetés előrejelzései szerint a jövő évi termelés 1,3 százalékkal visszaesik, a fogyasztás 2 százalékkal csökken. Hosszú évek óta először csökken a külkereskedelmi forgalom volumene is némi pozitív szaldó mellett. A beruházások a vizsgált két évben érdemben nem változnak, a kormányzat átcsoportosító intézkedései enyhítik a feszültségeket. 2009-ben a hazai gazdaság várhatóan recesszióba kerül, a külső értékesítési lehetőségek jelentősen csökkennek, és ez az exportban meghatározó jelentőségű multinacionális vállalatokat is sújtják. A GDP alapra számított export a jövő évben 1, az import 1,9 százalékkal esik vissza. A kereskedelmi és a folyó fizetési mérleg várhatóan javul. A folyómérleg hiánya 5,5 milliárd euró körül alakulhat, ami GDP arányosan 4,8 százalék lesz.
A kormány komoly figyelmet fordít a gazdasági krízis által sújtott hazai vállalkozások megsegítésére, a gazdaság élénkítésére, a foglalkoztatás biztosítására. A források jelentős részét az uniós pénzek átcsoportosításával teremti elő, a költségvetést ez csak kis mértékben érinti. A program lényege, hogy kamattámogatások segítésével a piaci árakhoz képest kisebb költséggel juthassanak tőkéhez (esetenként forgóeszközhitelhez) a magyar vállalatok. A gazdaságélénkítő program legfontosabb elemei a kamatszint csökkentések, a hitelezési feltételek enyhítése, a kereskedelmi bankok bevonása a hitelezésbe, kockázati tőkeprogramok indítása, a technológiai fejlesztés ösztönzése, a hitelgarancia megemelése, és talán a legfontosabb elem, az uniós támogatások megelőlegezése. A kockázati tényezők szerepe összességében nem elhanyagolható intézkedések bevezetése a rendkívüli helyzetre tekintettel mindenképpen indokolt.
A következő években kiemelt szerephez jut a kormányzati, költségvetési politika rugalmassága. Kiemelésre érdemes jelenség, hogy a rendkívüli helyzetben a parlament elfogadta a költségvetés kiadási plafonjáról szóló törvényt, melynek hatása hosszú távon mindenképpen pozitív lesz az ország pénzügyi kormányzás iránti bizalom erősödése és a stabilitása szempontjából. A törvény fő elemei a sajtóból ismertek, részletes ismertetésétől a jelen anyagban eltekintünk. A nemzetközi krízis hatására az áremelkedés üteme meredeken csökkent, az olaj ára harmadára esett és néhány nyersanyag és élelmiszeripari termék is olcsóbban szerezhető be a piacról, mint pár hónappal korábban. Az EU harmonizált fogyasztói árindexe októberre éves bázison számítva 3,7 százalékra csökkent. A hazai fizetőeszköz árfolyama szeptemberben és októberben jelentősen gyengült.
Az intézet számításai szerint a fogyasztói árak növekedési üteme továbbra is csökkenni fog. A hazai GDP keresleti oldalán minden tényező zsugorodik, a vállalatok árképzése visszafogott marad idén és bár a fogyasztói árak 6,1 százalékkal emelkednek, 2009-ben már az áremelkedés mértéke nem haladja meg a 3,2 százalékot. 2010-ben várhatóan folytatódik a dezinflációs folyamat. A gazdaság élénkítése érdekében a jegybanki kamat a következő időszakban jelentősen csökkenhet, a pénzügyi rendszer stabilitásának függvényében.
A jövő év kritikus pontja a keresetek és a foglalkoztatás alakulása. 2008-ban a reálkeresetek 0,7-0,8 százalékos emelkedése várható. A keresetek nagymértékű szóródása mellett a dolgozók nagy hányadánál a keresetek stagnálására, esetenként romlására lehet számítani. 2009-ben a vállalkozásoknál a munkavállalók nem számíthatnak nagyobb béremelésre, itt 2-3 százalékos bérnövekménnyel lehet számolni. A költségvetési intézményeknél a bruttó átlagkeresetek csökkenni fognak, ennek mértéke azonban kérdéses. A nemzetgazdaság egészében az átlagkeresetek 0,9-1,4 százalékkal nőhetnek, a reáljövedelmek hasonló arányban csökkenhetnek.
A munkanélküliségi ráta a harmadik negyedévben 7,7 százalék volt, ami a múlt évihez képest 0,5 százalékpontos emelkedést jelent. Az év végére a szezonális foglalkoztatás visszaszorul, a ráta néhány tized pontos emelkedése várható. A gazdasági krízis foglalkoztatás csökkentő hatásai a jövő évben felerősödnek. 2009-ben 8,6-8,9 százalék közötti munkanélküliségi rátára számítunk. A lakossági fogyasztás alakulásáról nehéz évközi adatok alapján véleményt mondani. A részinformációk alapján készített becslésünk szerint 2008-ban a lakossági fogyasztás éves szinten nem fog csökkenni. Jövőre a reáljövedelmek mérséklődése és a dráguló hitelforrások miatt, mintegy 2 százalékos visszaesés várható a fogyasztásban.
A lakosság eladósodása 2008-ban folytatódik, a növekvő fizetésképtelenség ellenére. A hitelből finanszírozott fogyasztás 2009-ben várhatóan visszaesik. Erre következtethetünk a kamatszint drasztikus emelkedéséből és a devizahitelek visszaszorulásából. A makrogazdasági helyzet bizonytalanságai megfontoltabbá tehetik a lakosság jelentős részét, az előző évek túlköltekezését a lakossági megtakarítások fokozatos emelkedése válthatja fel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.