Brüsszel szerint már az idén is alacsonyabbak lehetnek az államháztartási bevételek a tervezettnél, például a vagyonadó esetében. A kiadási oldalon viszont a vártnál nagyobb összegek megjelenése várható, például a Malév újraállamosítása miatt – illetve azért is, mert a közösségi közlekedés támogatásának csökkentését nem teljesen támasztják alá strukturális intézkedések.
A konvergenciaprogram a nemrég bevezetett kincstárnoki rendszertől is további megtakarításokat vár, de a bizottsági értékelés szerint ez nem biztosított, mivel nem állnak mellette konkrét intézkedések. Az idén a kormány a GDP negyed százalékának megfelelő mértékű egyszeri bevételre számít abból, hogy sokan visszatérnek a magánnyugdíj-pénztárakból az állami nyugdíjrendszerbe, de erről Brüsszel még további megerősítést vár.
Az Európai Bizottság elismeri, hogy a GDP fél százalékának megfelelő költségvetési tartalékokat képzett a kormány és ezek befagyaszthatóak. A GDP 0,2 százaléka erejéig további kiadáscsökkentésre van lehetőség előre nem látható események bekövetkezte esetén. Ám 2011-ben és 2012-ben további negatív eltérések várhatóak bevételi és kiadási oldalon is. A program ugyanis kissé derűlátóbb GDP-növekedési és lakossági fogyasztási előrejelzésen alapul, mint a bizottság prognózisa (a kormány jövőre 3,7 százalékos növekedést jelez előre, Brüsszel viszont csak 3,1 százalékosat vár). Emiatt pedig az államháztartási bevételek a tervezettnél kisebbek lehetnek – figyelmeztet a bizottság.
A 2011-2012-re tervezett kiadáscsökkentést még nem támasztják alá konkrét döntések – állapítja meg Brüsszel. Ráadásul a konvergenciaprogram nem veszi figyelembe a jegybank veszteségét, ami pedig jövőre a GDP 0,1-0,2 százalékával, 2012-ben pedig már 0,3-0,4 százalékával emelik a deficitet. Mindemellett az állami vállalatok veszteségei miatt a kiadások is a vártnál magasabbak lehetnek.
A bizottság mindemellett elismeri, hogy tavaly sikerült stabilizálni az államháztartást és Magyarország költségvetési egyenlege az azt megelőző évhez képest 2009-ben összességében stabil maradt. A globális gazdasági visszaeséssel összefüggő jelentős gazdasági romlást és annak a költségvetési egyenlegre mért negatív hatásait nagyrészt kiadáscsökkentések ellensúlyozták.
Az államadósság 2010-ben várhatóan a GDP mintegy 80%-án tetőzik, majd 2012-ig 73%-ra csökken. Mivel a növekedési előrejelzések enyhén optimisták, a költségvetés eredménye a későbbi években a programban előre jelzettnél rosszabb is lehet. A hiányhoz hasonlóan azonban az adósságállomány alakulása is kedvezőtlenebb lehet a programban előre jelzettnél.
A Pénzügyminisztérium szerint az EU kedvezően értékelte a kormány konszolidációs lépéseit
A Pénzügyminisztérium szerint az Európai Bizottság értékelése is visszaigazolja: Magyarország eredményes költségvetési konszolidációt hajtott végre 2009-ben, megfelelően kezelte a világgazdasági válság súlyos, negatív hatásait. Mindezek alapján a Bizottság is úgy látja, teljesíthető – szigorú kiadási kontroll esetén – az ez évi 3,8 százalékos GDP arányos hiánycél (A 13 oldalas bizottsági jelentésben található táblázatában az EB 4,2 százalékos GDP-arányos hiányt jósol - A szerk.).
Eredményre vezetett a fiskális rendszer megerősítése, és a hosszú távú fenntarthatósághoz nagymértékben hozzájárultak a nyugdíjreform keretében tett intézkedések - áll a Pm honlapján közzétett közleményben.
Mindezek alapján a Bizottság megvalósíthatónak tartja, hogy 2011-ben az államháztartás hiánya 2,8 százalékra csökkenjen. A Pénzügyminisztérium egyetért azzal az értékeléssel, miszerint a hiánypálya megvalósításához további szerkezeti átalakításra, s egyéb intézkedésekre van szükség. Ezeket valóban nem részletezi a konvergencia program, amely részben az eddig eltelt időszakkal foglalkozik, és a következő évekre is meghatározza a fő irányokat. A részletek kitöltése azonban már a következő kormány feladata, ezt a jelenlegi kabinet nem kívánta átvállalni, és nem is lett volna indokolt, hogy átvállalja.
Azzal sem vitatkozik a tárca, hogy a továbbiakban is jelentős kockázatok vannak. Az idei kockázatok kezelésére a költségvetésben megfelelő tartalékok állnak rendelkezésre, s az eddigi folyamatok alapján ezek a kockázatok kezelhetők. Ugyanakkor tény, hogy a következő években is alapvető a nagyon fegyelmezett költségvetési gazdálkodás fenntartása, a megerősített fiskális keretrendszer érvényesítése, a megkezdett strukturális reformok továbbvitele.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.