Erőpróba. Leállt vagy minimális teljesítménnyel dolgozik egy kivételével az összes francia olajfinomító az országos sztrájkhullám következtében. Szakszervezeti vezetők szerint néhány napon belül fennakadások lehetnek az üzemanyag-ellátásban, mivel a finomítók leállása mellett a sztrájkolók több nagy raktárat és kikötőt is blokád alá vontak. Párizs egyelőre hajthatatlan: elemzők szerint Nicolas Sarkozy elnök nem szándékozik a múlt héten bejelentett engedményeknél többet kínálni a nyugdíjreform kapcsán – mutat rá Reuters.
A Total francia olajipari óriás három finomítója teljesen leállt már szerdára, kettő esetében pedig folyamatban volt a lekapcsolás. A hatodik, Dunkerque-ben található üzemet már egy évvel korábban raktárként kezdték el használni, így annak üzembe állítása problematikus lehet. Az egyetlen rendes kapacitással működő finomító Franciaországban a német határnál, az elzászi Reichstettben található, és a Petrolplus társaság kezében van.
A franciaországi ellátást több mint két hete zavarja a marseille-i Fos-Lavera olajkikötőben kitört sztrájk. A munkabeszüntetést a tervezett kikötői reformok miatt kezdték el a munkások. Fos-Lavera a világ harmadik legnagyobb olajátrakodó helye.
Franciaországban napi 250 ezer tonna olajterméket használnak fel, a felét üzemanyagként – írja a Le Figaro. Az UFIP francia olajipari szövetség elnöke, Jean-Louis Schilansky szerint október 20-án már gondok lehetnek, ha addig nem változik semmi, a CGT szakszervezeti szövetség pedig azt jósolja, hogy 8-10 napon belül léphetnek fel ellátási zavarok.
A fő gondot nem a készletek hiánya okozza, hanem logisztikai problémák. Vészmegoldásként Rotterdamból vagy Antwerpenből a háború után kiépített katonai csővezetékeken keresztül elképzelhető a szállítás, akár finomított olajtermékeké is. A 235 raktárban tárolt francia stratégiai olajtartalék 98,5 napra elegendő. VG
Az Európai Unióban ugyanakkor a korábban beharangozott fúrási tilalom a hivatalos bejelentés időpontjára annyira felpuhult, hogy már nem tekinthető moratóriumnak.
Brüsszel eredeti elképzelése szerint mindaddig tilalom lett volna érvényben az új fúrásokra vonatkozóan, amíg nem fogadják el a szerdán bemutatott szigorúbb előírásokat a tagállamok. A britek és az Európai Parlament ellenállása nyomán azonban a bizottság visszakozott, és a tilalom elrendelését tagállami hatáskörben hagyta.
Az olajfúró tornyokra vonatkozó konkrét javaslatcsomag jövő év elejére készülhet el.
Az Európai Unióban ugyanakkor a korábban beharangozott fúrási tilalom a hivatalos bejelentés időpontjára annyira felpuhult, hogy már nem tekinthető moratóriumnak.
Brüsszel eredeti elképzelése szerint mindaddig tilalom lett volna érvényben az új fúrásokra vonatkozóan, amíg nem fogadják el a szerdán bemutatott szigorúbb előírásokat a tagállamok. A britek és az Európai Parlament ellenállása nyomán azonban a bizottság visszakozott, és a tilalom elrendelését tagállami hatáskörben hagyta.
Az olajfúró tornyokra vonatkozó konkrét javaslatcsomag jövő év elejére készülhet el.
Döntés naponta A keddi indulás után tegnap is folytatódó sztrájk miatt súlyosak a kiesések a helyi és távolsági közlekedésben. A nagy sebességű vonatok (TGV) esetében csak a belföldi járatok harmada közlekedett. Ráadásul a kormányra gyakorolt nyomás érdekében már kedden úgy határoztak a szakszervezetek, hogy minden egyes nap külön döntést hoznak az esetleges folytatásról.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.