BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A nagyok nélkül nem indul be a KKV-szektor

Először a nagyvállalatok állnak talpra, és csak utánuk jönnek a kis- és közepes vállalakozások (KKV) – derül ki az IFUA Horváth & Partners által készített Navigátor felmérésből.

Az összesített árbevétel alapján a magyar bruttó össztermék (GDP) egyötödét kitevő vállalati kört célzó Navigátor felmérés idei eredményei a tekintetben rosszabbak, hogy a 2009-ben lezajlott felmérés során, csak a megkérdezett cégek fele számolt be kereslet- és árbevétel-csökkenésről. Idén viszont ötből négy megkérdezett vállalat a megrendelések visszaeséséről számolt be.

A termékek és szolgáltatások iránti kereslet visszaesése a KKV-kat érintette leginkább. Ebben a szektorban a 10 százalékot is meghaladó visszaesés a vállalatok kétharmadáról mondható el. Ugyanakkor a válaszadók a jövőbeni keresletváltozás tekintetében optimistábbak a tavalyinál, megnőtt ugyanis azon válaszadók száma, akik a következő időszakban stagnálást vagy akár mérsékelt növekedést várnak. A csökkenést prognosztizálók között viszont több a KKV.

Nem csoda, hogy a kisebb cégek óvatosabbak vagy akár borúlátóbbak is nagyobb társaiknál, hiszen a kedvező folyamatok csak késéssel szivárognak le az ő szintjükre – magyarázta a méretben eltérő cégek várakozásainak eltérését Bodnár Viktória, az IFUA Horváth & Partners ügyvezető partnere.

Amennyiben élénkül a kereslet, és legalább a egy, vagy akár két egymást követő negyedév eredménye szól a kibocsátás újbóli növelése mellett, akkor következhet be a nagyvállalatoknak beszállító KKV-k körében a megrendelési állomány növekedése. Ugyanakkor ez azt is jelzi, hogy a KKV-k támogatása mellett a nagyvállalatokról sem szabad elfeledkezni, hiszen az ő sikereik idővel a KKV-k teljesítményét is felhúzzák – mondta el a szakértő.

A KKV-k szintjén késleltetve jelentkező fellendülésnek egy másik fontos tanulsága, hogy a likviditás biztosítása terén komolyabb kihívás vár erre a szektorra. Azok a KKV-k, amelyek rendelkeznek forrással a beinduló fellendülés, hozta növekvő megrendelések teljesítésére, elhúzhatnak azon versenytársaiktól, amelyek nem képesek elégséges mennyiségben alapanyagot vásárolni a tevékenységük dinamizálásához. Erre az időszakra való felkészülést a termékpolitika átalakításával lehet támogatni.

A vállalatok költségcsökkentési lépései között kiemelkedő arányt mutat a szortiment és a termékpaletta optimalizálása, melynek fókuszában a veszteséges, nehezebben finanszírozható termékek és szolgáltatások visszavágása áll. A cégek több mint fele már elkezdte vagy akár be is fejezte ezt 2010 folyamán, és az összes költségcsökkentő lépés közül ezt tartják a vállalatok a legfontosabbnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.