BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csúcsra jártak a németek

Nem csak a külkereskedelemre támaszkodott a kilábalásban a vezető európai gazdaság

Németország szinte zászlóshajóként vezette tavaly az európai gazdaságot. Évtizedes csúcsra, 3,6 százalékra emelkedett a legnagyobb európai gazdaság növekedése 2010-ben – derült ki a német statisztikai hivatal, a Destatis előzetes számításaiból. A világháború utáni időszak legmélyebb, 4,7 százalékos 2009-es recessziójának tehát a nagyobbik részét máris sikerült ledolgozni, főként a külkereskedelem élénkülése következtében. Megjegyzi azonban a wiesbadeni hivatal, hogy a beruházások, ezen belül is a gépekbe történő invesztíció is élénken növekedett. Emellett a lakossági fogyasztás is óvatos emelkedésnek indult, a 2,4 százalékos bővülés azonban a beruházásoknak a felét sem éri el.

Az állami kiadások látványosan segítették még tavaly is a német növekedést, bár a 2009-ben mért 5 százalékhoz képest 3 százalékra lassult a kormányzati fogyasztás dinamikája. Az idén már aligha tudja ilyen mértékben emelni a német kormány a kiadásait, ugyanis a költségvetési hiány lefaragása lépett elő a Merkel-kabinet elsődleges feladatává. Emellett azonban a külső kereslet továbbra is élénk maradhat, ebben egyébként a németek a többi fejlett gazdaságtól eltérnek. Az OECD szintén tegnap megjelent negyedéves jelentése szerint 2010-ben összességében fékezte a szervezet tagállamait – azaz a legfejlettebb országokat – a külkereskedelem: gyorsabban nőtt az import, mint az export. A térségben a harmadik negyedévre a háztartási fogyasztás lépett elő a növekedés fő hajtómotorjává. A német kivitel 14,2 százalékkal emelkedett tavaly, szinte pontosan annyival, amennyivel csökkent 2009-ben. A behozatal 13 százalékos bővülését viszont csak 9,4 százalékos zsugorodás előzte meg, azaz máris a válság előtti szint fölé emelkedett.

A németországi növekedés kapcsán fontos, hogy a fejlett térségben az egyik leginkább fenntarthatónak minősül, ezt a munkaerőpiacán tavaly megindult javulás is alátámasztja. Bő kétszázezerrel új rekordszintre, 40,5 millió főre emelkedett a foglalkoztatottság az országban, főként néhány szolgáltató ágazatnak köszönhetően. A munkanélküliek száma pedig közel 300 ezerrel, vagyis 9,2 százalékkal mérséklődött, az állástalanság tehát közel sem okoz akkora gondot, mint például a mediterrán térség amúgy is nehéz helyzetben lévő gazdaságaiban.

Az árutermelő ágazatok meszsze átlag feletti, 10,3 százalékos teljesítménynövekedést mutattak tavaly Németországban, de jól teljesített a szállítási, a kereskedelmi és vendéglátó szektor is. Még a tíz éve zsugorodó építőipar is bővülésre volt képes tavaly. Lassú volt viszont a növekedés a pénzügyi szektorban, a mezőgazdaság és halászat teljesítménye pedig még csökkent is éves alapon. 2011-ben a német gazdaság egésze várhatóan lassul, az Európai Bizottság legutóbbi prognózisa mindössze 1,5 százalékos éves teljesítménynövekedést jósol az idei évre.

A német kereslet – közvetve vagy közvetlenül – valamennyi uniós gazdaságra nézve pozitívan hat, Magyarország azonban átlag fölött profitál belőle, mivel a németek a legjelentősebb külföldi befektetők országunkban. A magyarországi német érdekeltségű cégek vezetői a tegnapi GDP-adat láttán fokozott derűlátásról számoltak be lapunk kérdésére.

Növekedésre számítanak az Audinál is

Az Audi iránti kereslet folyamatosan növekszik, és a márka nagyon sikeresen zárta a tavalyi évet.

A 15 százalékkal megnövekedett kiszállítások a győri gyárban is éreztették hatásukat, ahol tavaly közel 20 százalékkal bővült a motor- és a járműgyártás – közölte lapunk kérdésére az Audi Hungaria Motor Kft.

A márka stratégiai célja, hogy 2015-ben már évi másfél millió autót értékesítsen. Ezt segítheti a német gazdaság erősödése és a GDP emelkedése is, amely egyúttal a magyar leányvállalat rendelésállományának növekedését eredményezi.

Győrben már ma is több mint 6800 motor készülhet naponta, és az ingolstadti konszern döntése értelmében az elkövetkező években a Magyarországon eddig összesen 3,9 milliárd eurót befektetett Audi 900 millió eurót szán a vállalat járműgyártó profiljának fejlesztésére. Így a motorgyártás mellett eddig csak autó-összeszerelést végző vállalat immár komplex autógyárrá válik.

A fejlesztés révén 2013-tól 125 ezer gépkocsi gördülhet ki a gyártócsarnokokból, és az alkalmazottak száma két év alatt kétezerrel bővülve meghaladja majd a nyolcezret.


A 15 százalékkal megnövekedett kiszállítások a győri gyárban is éreztették hatásukat, ahol tavaly közel 20 százalékkal bővült a motor- és a járműgyártás – közölte lapunk kérdésére az Audi Hungaria Motor Kft.

A márka stratégiai célja, hogy 2015-ben már évi másfél millió autót értékesítsen. Ezt segítheti a német gazdaság erősödése és a GDP emelkedése is, amely egyúttal a magyar leányvállalat rendelésállományának növekedését eredményezi.

Győrben már ma is több mint 6800 motor készülhet naponta, és az ingolstadti konszern döntése értelmében az elkövetkező években a Magyarországon eddig összesen 3,9 milliárd eurót befektetett Audi 900 millió eurót szán a vállalat járműgyártó profiljának fejlesztésére. Így a motorgyártás mellett eddig csak autó-összeszerelést végző vállalat immár komplex autógyárrá válik.

A fejlesztés révén 2013-tól 125 ezer gépkocsi gördülhet ki a gyártócsarnokokból, és az alkalmazottak száma két év alatt kétezerrel bővülve meghaladja majd a nyolcezret. Vélemény Dirk Wölfer

A Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara osztályvezetője

„Egyértelműen kedvez hazánknak a német gazdaság szárnyalása, amely az idén is növekedési pályán marad: elemzők 2,5-3 százalékos bővülést jósolnak 2011-re. Ez húzhatja maga után a magyar gazdaságot is: a Németországba irányuló export tovább növekedhet, elsősorban a jármű- és a gépgyártásban érdekelt hazai cégek számíthatnak komoly felfutásra. A német gazdaság növekedésére azért is érdemes lenne ismét rákapcsolódnia hazánknak, mivel az elmúlt években kevésbé voltunk erre képesek, mint régiós versenytársaink. Ami a részleteket illeti, a német GDP főleg az exportnak köszönhetően emelkedik: elsősorban a feldolgozóipari cégek, azon belül is a jármű- és gépgyártók bővülnek erőteljesen. Emellett – a korábbiakkal ellentétben – a belső kereslet is növekedésnek indult, ez a magyar cégek számára is új esélyeket teremthet.” -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.