Április 30-ig készíti el a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) a 38 kiemelt és különösen gyakorlatigényes szakma új tananyagát és szabja meg vizsgakövetelményeit. Ezekben a szakmákban akár már szeptembertől az új képzési rendszer szerint kezdhetik meg tanulmányaikat a diákok – mondta el a Világgazdaságnak Szilágyi János, az MKIK képzési igazgatója.
A kamara jelenleg összesen 125 szakma oktatási követelményeit vizsgálja felül, ezek közül a legfontosabb 38 új képzési rendszere készül el április végéig. E szakmák között elsősorban olyan műszaki mesterségek vannak, mint a géplakatos, villanyszerelő, épületgépész, valamint egyéb ipari szakmák, mint a kőműves, tetőfedő vagy szabó.
A tavalyi jogszabály-módosítások után rögtön az általános iskola elvégzése után elkezdődhet a gyakorlati képzés (korábban a szakmunkásképzés első két évében csak műveltségi oktatás és szakmai orientáció volt). A kamara által készített új tananyagok jóval nagyobb hangsúlyt fektetnek a műhelyi oktatásra. A munkáltatók célja, hogy 50 százalékkal növeljék a gyakorlati órák számát, így az eddigi heti kettő helyett 3-3,5 nap is lehet a ilyen jellegű képzés ideje.
Az új rendszerre való átállás komoly strukturális változásokat nem igényel, ám középtávon a jelenlegi kilencezerről húszezerre kellene növelni a szerződött tanulókat fogadó, vagyis a gyakorlati képzésnek helyet adó vállalatok számát – véli Szilágyi, aki hozzátette: ez a képzésben részt vállaló cégek támogatásának 20 százalékos emelésével elérhető lenne. Ennek az ösztönzőnek a költségét a kamara hárommilliárd forint körüli összegre teszi, amelyet a szakképzési alapból lehetne fedezni. Utóbbi szaldója azonban nullára jön ki, nincsenek benne tartalékok. A gazdasági növekedés beindulásával persze a szakképzési hozzájárulások együttes összege is nő, a bővülés tehát egyúttal fedezetet jelenthetne a vállalatok ilyen jellegű ösztönzésére. A befizetések növekedésének hiányában azonban az alap más kifizetéseiből kellene elvenni ahhoz, hogy a hárommilliárd összejöjjön.
A szakképzési törvény módosítása szerepel a kormányzat szándékai között, a következő hónapok feladata, hogy a munkaadók elérjék: a gyakorlati képzésben részt vevő vállalatok cégnél maradó támogatási részét növelje az állam. Jelenleg ugyanis a támogatás jelentős része a diák ösztöndíjára vagy a szükséges technikai feltételek megteremtésére megy el. Ha ez a cégnél maradó rész növekedne, és a tanulószerződésekhez kapcsolódó bürokráciát is csökkentenék, középtávon meg lehetne duplázni a gyakorlati oktatásban részt vevő vállalatok számát, és ezzel piacképesebb, gyakorlati tudást adhatna a hazai szakképzés – véli az MKIK képzési igazgatója.
Szilágyi János elmondta: a magyar gazdaság ma már képes pontosan kijelölni az igényeit, s ezt követnie kell az oktatás átalakulásának is. A krónikus alapproblémát ugyanis sokáig az jelentette a szakképzésben, hogy az intézmények a fejkvótarendszer miatt a tanulók létszámának maximálására törekedtek, és lehetőleg olyan szakokon próbálták őket elhelyezni, amelyek nem költségesek. A fémipari – például esztergályos – szakok helyett inkább az ügyintézői jellegű, jóval kisebb eszközigényűeket preferálták az iskolák.
A helyzet kaotikussá vált, a szakképzésben – a felsőoktatáshoz hasonlóan – sorra végeztek olyanok, akik aztán nem tudtak elhelyezkedni. Sokáig gond volt az is, hogy maga a gazdaság, a versenyszféra sem tudta számszerűen és pontosan megfogalmazni, milyen szakemberekre lenne szüksége, és milyen számban. 2007-ben a helyzet kezelésére felálltak a regionális fejlesztési és képzési bizottságok, amelyeknek feladata lett a szakképzési rendszer befolyásolása olyan módon, hogy az jobban megfeleljen a piaci elvárásoknak. A bizottságokban kétharmados arányban képviseltették magukat a munkaadók, munkavállalók, illetve a kamarák, egyharmados arányban az oktatási intézmények. A vállalatok körében többezres mintán végzett felmérés során régiókra lebontva számszerűsíteni lehetett, hogy milyen szakemberigényre számítanak a döntéshozók évekre előrevetítve. A kapott eredmények alapján meghatározhatóvá vált a kiemelten támogatott, a támogatott, illetve a nem támogatott szakmák köre.
Az összes hazai végzett nagyjából 30 százaléka helyezkedik el a saját szakmájában, nyugatabbra ez az arány is körülbelül 10 százalékponttal magasabb. A végzettek 24 százaléka munkanélkülivé válik ezen időszak alatt, amely az öszszes aktív korú munkanélküliségi rátájához képest magasnak tűnhet, de a korosztályos adatokhoz képest nem kirívóan rossz.
A végzettek 32 százaléka továbbtanul, amely elsőre ugyan örvendetesnek tűnhet, ám a háttérben sokszor az áll, hogy a végzettek megszerzett szakmájukkal nem tudnak elhelyezkedni, így inkább az átképzést választják a munkanélkülivé válás helyett.
Az összes hazai végzett nagyjából 30 százaléka helyezkedik el a saját szakmájában, nyugatabbra ez az arány is körülbelül 10 százalékponttal magasabb. A végzettek 24 százaléka munkanélkülivé válik ezen időszak alatt, amely az öszszes aktív korú munkanélküliségi rátájához képest magasnak tűnhet, de a korosztályos adatokhoz képest nem kirívóan rossz.
A végzettek 32 százaléka továbbtanul, amely elsőre ugyan örvendetesnek tűnhet, ám a háttérben sokszor az áll, hogy a végzettek megszerzett szakmájukkal nem tudnak elhelyezkedni, így inkább az átképzést választják a munkanélkülivé válás helyett. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.