2015 első félévében a makrogazdasági folyamatok a kormányzati előrejelzéshez képest kedvezőbben alakultak – áll az Állami Számvevőszék friss költségvetési elemzésében. A költségvetési bevételek és kiadások várható túlteljesüléseit, illetve elmaradásait részletesen bemutató tanulmány legnagyobb kockázatként az uniós finanszírozás késedelmességét említi. Ez a pénzforgalmi hiányt a tervezett szint fölé emelheti, növeli az államadósságot, de a túlzottdeficit-eljárás szempontjából lényeges 3 százalék alatti hiánycél teljesülését nem veszélyezteti.
Az ÁSZ elemzésében arról írnak: a GDP az I. negyedévben 3,5 százalékkal, a II. negyedévben 2,7 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. Az export dinamikus emelkedése volt a növekedés fő hajtóereje, de ahhoz a belső fogyasztás bővülése is hozzájárult. Az előző év azonos időszakához képest 2015. I félévében az átlagkeresetek 3,3 százalékkel emelkedtek, több mint 100 ezer fővel nőtt a foglalkoztattak száma, ezzel párhuzamosan a munkanélküliek száma csökkent. Az árak alakulása nem jelent kockázatot a költségvetési bevételek teljesülésére, a kormányzati prognózishoz (1,8 százalék) közel álló éves szintű infláció várható. A makrogazdasági folyamatok összességükben várhatóan nem veszélyeztetik a költségvetési célok elérését – mutat rá az ÁSZ elemzése.
A költségvetés bevételei időarányosan teljesülnek, sőt a gazdálkodó szervezetek befizetéseiből összességében 18-21 milliárd forint többletbevétel várható az éves előirányzathoz képest. Az áfa és a pénzügyi tranzakciós illeték bevételeknél 52-65 milliárd forint többlet prognosztizálható és 5-10 milliárd forint illeték többletbevétel várható.
Az ÁSZ néhány kisebb adó bevételi előirányzatának és a központi költségvetési szervektől származó befizetések teljesülését tartja kockázatosnak. További kockázatot jelent, hogy az Európai Bizottság az élelmiszerlánc-felügyeleti díj és a dohányipari vállalkozások egészségügyi hozzájárulásának esetében a progresszív díjak alkalmazását az általa indított vizsgálat befejezéséig megtiltotta.
Az uniós szakmai fejezeti kezelésű előirányzatok közül a 2014-2020-as pénzügyi ciklus operatív programjaihoz kapcsolódó kiadási előirányzatokból még nem történt kifizetés. A támogatások pályáztatása most indult meg. A 2007-2013-as pénzügyi ciklus programjainak megvalósítása ütemesen halad, a kiadások az időarányosnak megfelelően teljesültek. Ugyanez nem mondható el a bevételekről. Az elmaradást egyrészt három operatív program kifizetéseinek részlegesen felfüggesztése okozta, másrészt az utófinanszírozás következtében időbeni rés keletkezett a teljesítés és a támogatás folyósítása között – hívja fel a figyelmet az ÁSZ elemzése.
A központi költségvetés közvetlen kiadásai közül a legtöbb előirányzat felhasználása időarányosan alakult és az év második felére sem jelentkeznek negatív kockázatok. A helyi önkormányzatok támogatása esetében az előirányzat időarányost meghaladó felhasználása tapasztalható, amely kockázatot jelent.
Az elkülönített állami pénzalapok esetében a 2015. első féléves pénzforgalmi teljesülés a központi alrendszer egyenlegét 29,8 milliárd forinttal javította. Az alapok egyenlege az év végén is a tervezettnél kedvezőbben alakulhat. A társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak egyenlege a félévkor 15 Mrd forint összegű többletet mutatott. A Nyugdíjbiztosítási Alapnál az év végére többlet, az Egészségbiztosítási Alapnál csekély hiány valószínűsíthető – áll az ÁSZ elemzésében.
A központi költségvetés kamatbevételei és kamatkiadásai egyaránt jelentősen túlteljesültek. A kettő különbözetét jelentő nettó kamatkiadások megközelítően a tervezettnek megfelelően alakulnak.
Az államháztartás központi alrendszerének pénzforgalmi hiánya az első félév végén 823,3 milliárd forintot tett ki, amely a hiánycél 92,3 százalékos elérését jelenti. Ez kedvezőbb a 2014. első félévinél – áll az elemzésben. A pénzforgalmi hiányt a tervezett szint fölé emelheti, ha az Európai Unió a támogatásokat késedelmesen folyósítja. Ez azonban az uniós módszertan szerinti hiányt nem növeli, mivel annak számítása azokat a 2015-re járó bevételeket is figyelembe veszi, amelyek csak az év végét követően érkeznek be Magyarországra – szögezi le az ÁSZ elemzése.
A központi költségvetés adóssága a 2014. év végi 23 881,1 milliárd forintról június végéig 5 százalékkal növekedett. Az államadósság-mutató javulását a központi költségvetés adósságának alakulása várhatóan nem veszélyezteti. Kockázatot jelent, ha az uniós támogatással megvalósított programok után lehívott uniós támogatásoknak a tervezettnél nagyobb részét az év végéig nem folyósítja az Európai Bizottság, mivel a folyósításáig a magyar költségvetésből megelőlegezett kiadások átmenetileg növelik az államadósságot – olvasható az ÁSZ makrogazdasági elemzésében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.