A Szent István Egyetemhez (SZIE) csatolják a Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) Budai Campusán működő három karát 2016. január elsejével, önálló intézményként működik tovább a SZIE Állatorvostudományi Kara, és egyesül a Kecskeméti, valamint a Szolnoki Főiskola – a többi között ezt tartalmazza az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) kedden közzétett javaslata a felsőoktatás átalakításáról. Miközben Palkovics László, a tárca a felsőoktatási államtitkára a minisztériumban beszélt, az Akadémia utcában tanárok és diákok gyülekeztek, hogy tiltakozzanak a tervezett intézkedések ellen.
Főként a Corvinus feldarabolása vált ki indulatokat: az Emmi már január elsejével a Szent István Egyetemhez csatolná a BCE Élelmiszertudományi, Kertészettudományi, Tájépítészeti és Településtervezési Karát. Ezeknek összesen 4500 hallgatójuk van. Mivel a Corvinuson a budai és a pesti karok eddig gyakorlatilag egymástól függetlenül működtek, az agrárképzés központjának számító SZIE égisze alatt hatékonyabb együttműködés jöhet létre – indokolta a lépést az államtitkár, kiemelve: a campusok ingatlanjainak rendbetételére és hasznosítására tervet dolgoznak ki év végéig. Erre 50 millió forintot kap a BCE. Az arborétum értékesítéséről nincs szó, Magyarország pedig továbbra is Budapest-centrikus ország, és a hallgatók szeretnek a fővárosban tanulni, ezért nem szerepel a tervek között a campus áttelepítése például Gödöllőre – emelte ki Palkovics László.
A BCE fejlesztésének egyik új iránya lesz, hogy a tervek szerint 2016 szeptemberétől Székesfehérváron is kihelyezett közgazdasági képzéseket indítanának, mert az itt működő cégek igénylik ezt. Az egyetem vezetése nem sokkal később közleményben tudatta: sajnálattal veszik tudomásul a nyilvánosságra hozott javaslatot, azt nem tartják kedvezőnek.
Miközben nyer három kart, az Állatorvostudományi Kart elveszíti a SZIE-t. Az egyetemből jövő július elsejével önálló intézmény jön létre, amelynek kulcsszerepe lesz a külföldi hallgatók Magyarországra vonzásában, az oktatási rendszer nemzetköziesítésében – ezek az átalakítás fő szempontjai közé tartoznak. A jászberényi Alkalmazott Bölcsészeti és Pedagógiai Kar a SZIE-től az egri Eszterházy Károly Főiskolához kerül át.
Januárban kezdődne a Nyugat-magyarországi Egyetem (NYME) átalakulása is: a mosonmagyaróvári mezőgazdasági és élelmiszertudományi kar, és a győri Apáczai Csere János kar kiválik az intézményből, és azokat a győri Széchenyi István Egyetemhez csatolják, a zalaegerszegi mechatronikai képzés a Pannon Egyetem részeként működik tovább. Jelenleg nem időszerű, de hosszabb távú cél egy önálló intézmény létrehozása a Szombathelyen működő karokból csakúgy, mint egy nemzetközi hírnevet építő faipari és erdőmérnöki profilú ágazati egyetem felállítása. Ezek tervezett időpontja azonban leghamarabb 2017 nyara lehet – olvasható az Emmi által összeállított háttéranyagban.
Mivel az elmúlt években erősen megcsappant a gyöngyösi Károly Róbert Főiskola (KRF) hallgatóinak száma – az egykor 18 ezer diákot oktató intézménynek jelenleg 4500 hallgatója van, és közülük mindössze 800 nappali tagozatos –, ez az intézmény sem marad ki az átalakításból. A KRF-et az Eszterházy Károly Főiskolával és a SZIE jászberényi karával vonnák össze jövő július elsején. Egyesülne a Kecskeméti és a Szolnoki Főiskola is.
A felsőoktatás átalakítása nyolc intézményt érint három lépcsőben – 2016 januárjában, júliusában, valamint 2017 júliusában –, és három új iskola jön majd létre. Az egyetemek és főiskolák szenátusai véleményezhetik ugyan az Emmi javaslatát, arról azonban jövő hét végén a miniszter dönt.
9 képzési hely költözik
4000-ről 1200-ra csökken a Szolnoki Főiskola hallgatóinak száma
18 ezerről 4500-ra esik vissza a Károly Róbert Főiskolán tanulók száma
9 képzési hely költözik
4000-ről 1200-ra csökken a Szolnoki Főiskola hallgatóinak száma
18 ezerről 4500-ra esik vissza a Károly Róbert Főiskolán tanulók száma -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.