BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Sebességet váltott a Toyota

Hatodik hónapja csökkennek a japán autógyártók globális eladásai, de még mindig jobban állnak, mint a 32 százalékos mínuszban lévő európai versenytársaik.

A japán autóeladásokban augusztusban éves alapon 14 százalékos visszaesést mértek, igaz, az áprilisi 50 százalékos zuhanáshoz képest ez már kimondottan jó eredménynek tekinthető. A hét nagy gyártó a múlt hónapban összesen 1,97 millió gépkocsit adott el a Reuters összesítése szerint, s egyedül a Suzuki tudta – 2,2 százalékkal – növelni forgalmát.

Úgy tűnik, hogy a koronavírus-járvány inkább a keresletet gyengítette le, a gyártók képesek lennének kapacitásaik növelésére, hiszen korántsem teljes gőzzel dolgoznak.

A termelés augusztusban az eladásokhoz hasonlóan 14 százalékos éves lemaradásban van. Japán szakértők abban reménykednek, hogy a kijárási korlátozások miatt nem keresték fel a vásárlók a kereskedéseket, s nem a bizonytalan helyzet miatti ösztönös takarékossági kényszer tartotta őket távol a szalonoktól.

Pesszimista előrejelzésük szerint akár öt évig is elhúzódhat, mire visszatér a forgalom a járvány előtti szintre.

Fotó: AFP

Európában az eladások nyolc hónap elteltével 32 százalékos mínuszban vannak, de még elrettentőbb, hogy az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint 3,649 millió autó volt az első fél évben a veszteség, ennyi nem készült el, s ez a szám a járvány második hulláma miatt csak nőni fog, bár a szigorú biztonsági óvintézkedések közepette dolgozó szektorból nagy gyárleállásokról nem érkezett hír, csak több tíz­ezres elbocsátásokról.

Noha igyekszik, a japán piacvezető Toyota sem tudja megismételni tavalyi tízmilliós eladását, amelyből egyébként kétmillió már hibrid vagy tisztán elektromos hajtású autó volt.

Mind globális, mind helyi eladásaik 10,6 százalékkal csökkentek augusztusban, de ezzel elégedettek Tokióban, mert lassúbb felpattanásra számítottak.

A társaságnál azt remélik, hogy a jövő év elejére elsimul a vírushatás az autópiacon. A Toyota eközben válaszolt is a Volkswagen hétfői bejelentésére, amely szerint a következő négy évben 15 milliárd euróért fejlesztik villanyautó-gyártásukat Kínában.

A japánok kínai leánycégét vezető Nakaó Szeija tegnap bejelentette: minden feltétele megvan, hogy öt évvel – 2025-re – előbbre hozzák villanyautó-programjuk végrehajtását, azaz akkor már évi 5,5 millióra nő a gyártókapacitásuk, amelyből 4,5 millió a hibrid és a plugin hibrid autókból adódik össze, egymillió pedig az elektromos és a hidrogénhajtású járművekből.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.