Bár az elemzők előzetesen jól látták, hogy novemberben csúcsra érhet az infláció Magyarországon, annak valós mértékére csak kevesen számítottak, a tényleges adat ugyanis még a VG borús elemzői prognózisánál is rosszabb lett.
Lapunk konszenzusán ugyanis 7,2 százalékos fogyasztói áremelkedést vártak az elemzők összesítve novemberre,
de a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerda reggeli első becslése szerint még ennél is nagyobb ütemben drágultak a termékek és szolgáltatások: 7,4 százalékos volt az infláció az év utolsó előtti hónapjában.
Utoljára 2007. decemberben volt legalább ekkora az infláció. Az elmúlt egy évben az üzemanyagok, illetve a szeszes italok, dohányáruk ára emelkedett a legnagyobb mértékben. A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 0,7 százalékkal nőttek.
Az élelmiszerek ára 6,0, ezen belül az étolajé 26,9, a liszté 20,2, a margariné 19,5, a kenyéré 12,1, a péksüteményeké 11,3, a munkahelyi étkezésé 10,5, a baromfihúsé 9,0, az éttermi étkezésé 8,8 százalékkal emelkedett.
A jármű-üzemanyagok ára 37,7, a lakásjavító és -karbantartó cikkeké 14,2 százalékkal lett magasabb.
A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 11,0, ezen belül a dohányáruk 16,8 százalékkal drágultak. A tartós fogyasztási cikkekért 6,6, ezen belül a konyha- és egyéb bútorokért 14,7, a szobabútorokért 13,2, a televíziókért 8,5, az új személygépkocsikért 7,1 százalékkal kellett többet fizetni. A szolgáltatások díja 4,6 százalékkal emelkedett, ezen belül a lakásjavítás és -karbantartás 14,5, a járműjavítás és -karbantartás 9,1 százalékkal került többe.
Októberhez viszonyítva, egy hónap alatt az élelmiszerek 0,8, ezen belül a liszt 7,4, a péksütemények 4,3, a kenyér 4,0, a sajt 3,1, a cukor 1,9, a száraztészta 1,7, a tojás 1,5 százalékkal drágább, a szalámi, szárazkolbász, sonka 1 százalékkal olcsóbb lett.
A ruházkodási cikkek ára 1,2, a járműüzemanyagoké 2,0, a tűzifáé 2,3 százalékkal nőtt. A tartós fogyasztási cikkek 1,2, ezen belül a konyha- és egyéb bútorok 2,3, a használt személygépkocsik 2,1, a televíziók 1,9 százalékkal drágultak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.