Lezárult annak a 40 darab elektromos meghajtású Mercedes-Benz eCitaro autóbusznak a beszerzési, forgalomba állítási és töltőkiépítési projektje, amely a főváros lakosságán kívül a dél-budai agglomerációban élő, közel százezer ember ingázását hivatott komfortosabbá tenni. A Zöldbusz program támogatásával végrehajtott, nettó 7,6 milliárd forint értékű fejlesztésnek, valamint a gázüzemű autóbuszok forgalomba állításának köszönhetően a fővárosi agglomeráció szólókivitelű járműállománya hamarosan teljeskörűen alternatív meghajtású buszokból áll, melyek átlagéletkora mindössze 0,7 év – olvasható a Volánbusz közleményében.
Az elektromos meghajtású, Mercedes-Benz eCitaro típusú járművek 2022 márciusától emelik a fővárosi agglomeráció közösségi közlekedésének színvonalát a Budakeszit érintő, 22, 22A, 222 és 188E jelzésű agglomerációs autóbuszvonalakon, illetve Budaörs és Törökbálint térségében, a 40, 40B, 40E, 88, 88A, 188, 188E, 140, 140A, 140B, 240, 172, 173 és 272 jelzésű vonalakon. Időközben a Mobiliti Volánbusz Kft. befejezte a töltőoszlopok teljes körű kiépítését a közlekedési vállalat Hunyadi úti telephelyén. A 40 darab 100 kilowattos Sicharge UC100 töltőberendezés 3-3,5 óra alatt tölti fel a buszok akkumulátorait, amelyek így – az időjárási körülményektől és a városi forgalom intenzitásának alakulásától függően – 130-160 kilométeres távolságot tudnak megtenni. A környezetkímélő autóbuszok eddig összesen csaknem 1,8 millió kilométeren szállították az utasokat.
A fővárosi rendszerbe integrált útvonalakon természetesen a budapesti utasok is élvezhetik az e-buszok előnyeit. A 40 jármű ennek megfelelően kék színű, fedélzeti kijelzőjükön a Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer (Futár) üzemel. A járatokon májustól vármegye- vagy országbérlettel is lehet utazni, de ezek a bérlettípusok kizárólag a főváros közigazgatási határán kívül érvényesek, Budapesten belül BKK-jegy vagy Budapest-bérlet szükséges a szolgáltatás igénybevételéhez.
A szólókivitelű, alacsony padlós, kéttengelyes, elektromos meghajtású autóbuszok 28 ülő és 50 álló utas egyidejű szállítására alkalmasak.
A légkondicionált járművek kerekesszék, illetve babakocsi elhelyezésére kialakított hellyel, a felszállást segítő rámpával, elektronikus utastájékoztató rendszerrel, fedélzeti és vezetéssegítő kamerarendszerrel, valamint 13 darab USB-csatlakozóval biztosítják az utasok színvonalas és biztonságos kiszolgálását.
Az elektromos járművek zajterhelése alacsonyabb hagyományos társaikénál, károsanyag-kibocsátásuk pedig lokálisan zéró. Az autóbuszok az üzembe helyezés kezdete óta már több mint 1,74 millió kilométert tettek meg, eközben – a dízelüzemű járművek kiváltásával – 1697 tonna szén-dioxidtól mentesítették a környezetet.
A beszerzés összértéke nettó 7,6 milliárd forint, amely a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által kiírt Zöldbusz program keretében, csaknem 80 százalékos mértékű, vissza nem térítendő támogatással valósult meg.
A Volánbusz az e-buszok és a töltő-infrastruktúra beszerzésének projektzáró eseményét 2023. március 25–26-án tartja a Budakeszi Vadasparkban, ahol a nagyközönség testközelből ismerheti meg az elektromos járművek jellemzőit és üzemeltetési tapasztalatait.
Menczer Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium kétoldalú kapcsolatokért felelős államtitkára, Pest vármegye 2. számú választókerületének országgyűlési képviselője elmondta:
A Buda-környéki régióban a meglévő közlekedési lehetőségek fejlesztése, de újak teremtése is rendkívül fontos: a 40 elektromos meghajtású autóbusz mellett 75 sűrített földgázzal működő jármű is forgalomba állt a Buda-környéki agglomerációban. A modern, légkondicionált buszok károsanyag-kibocsátása és zajterhelése is nulla, vagy alacsonyabb, mint a hagyományosaké, és babakocsival, valamint kerekesszékkel is könnyen használhatók.
Aradszki András, Pest vármegye 1. számú választókerületének országgyűlési képviselője a közlemény szerint hozzátette: „A szervizelési lehetőség megteremtése, az autóbusz-vezetők oktatása és hosszas tesztüzem után a Volánbusznak köszönhetően elektromos meghajtású autóbuszok álltak forgalomba a főváros budai agglomerációjában. Ezek a modern járművek egyszerre szolgálják mind a klímavédelmet, mind pedig az érdi, törökbálinti, budakeszi, valamint ezek környéken élők életét, akik rendszeresen, naponta járnak dolgozni Budapestre, vagy a lakóhelyüktől távolabb eső településekre. Ez csak az 1. számú választókerületben napi 30-35 ezer ingázó embert jelent.”
„A jövő mobilitása mindképpen zöldebb lesz, mint a jelenlegi. A közösségi közlekedés, így az autóbuszos közlekedés választása pedig egy könnyen, bárki által megtehető lépés a környezetvédelem és a fenntartható jövő útján. A dél-budai agglomerációban több mint egy éve közlekedő, csaknem 40 darab Mercedes-Benz eCitaro autóbusz és töltőberendezéseik által szolgáltatott tapasztalatok alappillérét képezik a gondozásunkban zajló Zöldbusz programnak, amelynek célja, hogy a hazai tömegközlekedés járműállománya megfelelő ütemben modernizálódjon. Az összesített eredmények alapján holisztikus szemlélettel vizsgáljuk a városi közösségi közszolgáltatás további fejlesztését. Ezzel is hozzájárulunk ahhoz, hogy a magyar kormány zöldmobilitás-fejlesztési stratégiája még sikeresebb legyen” – emelte ki Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója.
Kruchina Vince, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: „Az elektromos buszok munkába állítása a közösségi közlekedésben napjainkban már nem csupán tervekben létező, a valóságtól elrugaszkodott, hóbortos elképzelés, 2023-ban ez már Magyarországon is maga a beteljesedett valóság. Az elektromos autóbuszok térnyerésében egyre nagyobb szerepet játszanak a gazdaságossági számítások és az üzemeltetés hatékonyságát érintő megfontolások, amelyeket a Volánbusz Zrt.-nél végzett tesztek és mérési eredmények is alátámasztanak. Az elmúlt években a társaságunknál végzett elektromos buszos tesztek olyan kardinális tapasztalatokkal és tanulságokkal szolgáltak, amelyek birtokában a Volánbusz a hazai elektromosbusz-ipar egyik fő katalizátora lehet.”
Folyamatosan megújuló és korszerűsödő járműállományával a Volánbusz 2022-ben csaknem 540 millió utazást bonyolított le országszerte. Hazánknak ma már nincs olyan járása, ahol ne tűnnének fel a társaság új buszai. A közlekedési vállalat 2018-ban indult jármű-fiatalítási programjának keretében – az eddig lezárt beszerzéseknek köszönhetően – 2155 új és újszerű autóbusz érkezett a Volánbuszhoz, és a társaság további 145 járműre rendelkezik aláírt beszerzési megállapodással.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.