Tovább lassult a gyerekinfláció, de éves szinten még így is 8 százalék – ennyivel nőtt a gyermekek fogyasztási szokásai alapján összeállított termékkosár ára. A K&H legfrissebb tanulmánya szerint egy ilyen fogyasztási kosárban szereplő termékek ára márciusban már meghaladta a 40 ezer forintot.
A tavaly tomboló inflációt sikerült megfékezni hazánkban, már a harmadik egymást követő hónapban is 4 százalék alatt van az áremelkedés mértéke Magyarországon. A Központi Statisztikai Hivatal legutóbbi adatai szerint márciusban a fogyasztói árak az előző év azonos időszakához képest 3,6 százalékkal, míg februárhoz viszonyítva 0,8 százalékkal emelkedtek. A múlt év elején sokkal gyorsabban emelkedtek az árak, 2023 januárjában, februárjában és márciusában is 25 százalék felett volt az előző év azonos időszakára visszatekintő mutató.
Szintén lassulást mutat a K&H által rendszeresen ismertetett gyerekinfláció is, azonban még így is a hivatalos inflációs mutató kétszerese ez az index. A legfiatalabbak körében népszerű és általuk használt termékek – így a kakaós csiga, a gyümölcsjoghurt, a hamburger, a literes narancslé, a hátizsák és a szemüvegkeret – kerülnek be a gyermek fogyasztási kosárba.
A kosárba kerülő összes termék márciusban 40 435 forintba került, szemben az egy évvel korábbi 37 432 forinttal. Vagyis egy év alatt nyolcszázalékos áremelkedés történt.
A fenti termékek közül a legjelentősebb mértékben a hamburger ára emelkedett: 15 százalékkal, 1650 forintra. Ezt követte a narancslé és a hátizsák ára, az előbbi 13 százalékkal, 871 forintra, az utóbbi 9 százalékkal, 11 640 forintra nőtt. A gyerekinflációs termékek közül a kakaós csiga ára esett tavaly márciushoz képest 4 százalékkal, 248 forintra, illet a gyümölcsjoghurt ára is mérséklődött, méghozzá 8 százalékkal.
A százalékos emelkedés mellett az infláció alakulása abból is jól kirajzolódik, hogy jelenleg 3000 forintból már nem lehet két hamburgert venni, pedig ebbe a keretbe 2023 márciusában még belefért volna a két szendvics, sőt 2022 márciusában akár három hamburger is kijött volna ugyanebből az összegből.
Tele vannak meglepetésekkel az inflációs statisztikákMíg Franciaországban lassult az éves infláció, addig Spanyolországban nem. De az előbbiben sincs kolbászból a kerítés: sokat drágultak a feldolgozott termékek és a dohánycikkek. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.