BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Budapest, 2019. március 26.
Légi utasok az induló repülõgépek listáját mutató  elektronikus utastájékoztató tábla elõtt a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülõtér 2B termináljának indulási csarnokában.
MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû  különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi  igényért a fotó készítõje közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt.

Reagált a kormányhivatal a járatkésésekre: ekkora kompenzációra számíthatnak a jogosultak

Ha a járattörlést nem rendkívüli körülmény – például bizonyos technikai hiba, a légitársaság alkalmazottjainak sztrájkja – okozza, az utasok a repülőút hosszától függően 250 (mai árfolyamon mintegy 98 ezer forint), 400 (158 ezer forint) vagy 600 eurós (240 ezer forint) kártalanításra is jogosultak lehetnek. Budapest Főváros Kormányhivatala szerint jelentős indulási késés esetén a légitársaságokat ellátási és segítségnyújtási kötelezettség terheli. Amennyiben pedig a gép indulása több mint 5 órát késik, fel kell ajánlaniuk a repülőjegy árának visszatérítését.

Budapest Főváros Kormányhivatala az idegenforgalmi főszezon alatt kiemelt hangsúlyt fektet arra, hogy betartassa a légitársaságokkal a járatkésések, járattörlések esetére vonatkozó szabályokat. Ennek érdekében a kormányhivatal ezúton is szeretné tájékoztatni az utasokat arról, milyen jogok illetik meg őket, ha a járatukat törlik, vagy annak indulása jelentősen – legalább 2 órát meghaladóan – késik, függetlenül a késés vagy törlés okától – írja közleményében Budapest Főváros Kormányhivatala.

Járatkésések
Járatkésések: az utasok 250, 400 vagy 600 eurós kártalanításra is jogosultak lehetnek / Fotó: Kallus György / Világgazdaság

 

Járatkésések: ez minősül rendkívüli körülménynek

Járattörlés esetén az utasokat megilleti a vételár visszatérítése, ha nem tudnak elutazni vagy átfoglalni az eredeti úti céljukra a legközelebbi járatra, esetleg egy olyan későbbire, amely az utazónak is megfelel. Hozzátették:

amennyiben az utas az átfoglalást választja, 

  • a légitársaságnak a várakozási idővel észszerű arányban ételt és frissítőket kell biztosítania (ellátási kötelezettség), valamint 
  • – amennyiben egy- vagy többéjszakás ott-tartózkodás szükséges – gondoskodnia kell az utas szállásáról, illetve 
  • a szállásra és onnan vissza a repülőtérre történő transzferről (segítségnyújtási kötelezettség).

Kiemelik: ha a járattörlést nem rendkívüli körülmény – például bizonyos technikai hiba, a légitársaság alkalmazottjainak sztrájkja – okozza, 

az utasok a repülőút hosszától függően 250 (mai árfolyamon mintegy 98 ezer forint), 400 (158 ezer forint) vagy 600 eurós (240 ezer forint) kártalanításra is jogosultak lehetnek.

Rendkívüli körülménynek minősülnek ugyanakkor például 

  • a repülésre veszélyes időjárási körülmények, 
  • a légiforgalmi irányítási döntések, 
  • madárrajjal történő ütközés következtében előforduló járattörlések

– részletezik.

A kormányhivatal megerősíti: jelentős indulási késés esetén a légitársaságokat ellátási kötelezettség (észszerű arányban étkezés és frissítők biztosítása) és segítségnyújtási kötelezettség (szállás, transzfer) terheli. Amennyiben a gép indulása több mint 5 órát késik, fel kell ajánlaniuk a repülőjegy árának visszatérítését (ha az utasnak az utazáshoz fűződő érdeke megszűnt). Hangsúlyozzák:

a légitársaságoknak minden esetben különös figyelmet kell fordítania a csökkent mozgásképességű utasok és az őket kísérő személyek szükségleteire, valamint a kíséret nélkül utazó gyermekek szükségleteire.

A kormányhivatal szeretné felhívni az utasok figyelmét arra, hogy amennyiben az ellátási és segítségnyújtási kötelezettségnek adott esetben a légitársaság nem tud eleget tenni, ez esetben minden, a várakozás miatt felmerült költésükről kérjenek számlát (étkezés, frissítő vásárlása, szállás, transzfer), és a számlával igazolt – észszerű – költségeik megtérítését kérjék a légitársaságtól.

Ha az utasok a végső célállomásukat jelentős (3 órát meghaladó) késéssel érik el – a rendkívüli körülmények fennállása hiányában –, szintén jogosultak lehetnek a repülőút hosszától függően 250, 400 vagy 600 eurós kompenzációra.

Fontos szerintük, hogy jelentős járatkésések, illetve -törlések esetén a légitársaságoknak tájékoztatniuk kell az utasokat a jogaikról. Amennyiben a cég az utasok megkeresésére nem válaszol vagy elutasító választ ad, a jogaik érvényesítését a fogyasztóvédelmi hatóságtól is kérhetik.

Továbbra is késnek majd a repülők, és erről legkevésbé a légitársaságok tehetnek 

Zömében a légiirányítás kapacitáshiányai és a sztrájkok okozhatnak majd késéseket, de időjárási és geopolitikai nehézségekre is fel kell készülniük a légitársaságoknak és utasaiknak idén – hangzott el a Wizz Air nyári szezonnyitó sajtótájékoztatóján, amelyen azt is közölték, hogy a Magyarországról induló járatok esetében idén 25 százalékkal kevesebb a késés, és két év alatt 72 százalékkal kevesebb a járattörlés.

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.