Kompakt egyterűjéhez kétféle teljesítményszinttel (110 és 143 LE) kínálja 1998 cm3-es turbódízel motorját a Mazda. A buszlimuzinokat vásárló családosok körében a kigyúrt izomzatnál általában fontosabb, hogy a vételár ne terhelje meg túlzottan a családi költségvetést. E tekintetben pedig abszolút előnyt élvez a zsengébb változat. Kiváltképp azért, mert a legalacsonyabb, CE felszereltséghez is választható, míg erősebb párja csak a pazar GT specifikációtól érhető el. Így aztán az árversenyt – nem kevesebb, mint 1,1 millió forinttal – az előbbi nyeri!
Takaréklángon
A tekintélyes megtakarítás nem jelenti azt, hogy a 110 lóerős gázolajos miatt kompromisszumot kellene kötni. Igaz, a százas sprinten 2,5 másodperc, a csúcssebesség terén pedig 18 km/óra a hátránya, mégsem érezni lomhának az autót. Rövid habozást követően, már 1500-as fordulattól megfelelően gyorsít az autó, városban erőlködés nélkül, kényelmesen lépést tarthatunk a forgalommal. Hamar fel lehet kapcsolni, s ezután szerencsére ritkán akad dolgunk a hatfokozatú sebességváltóval. Nem mintha a szerkezetet bármiféle kritika érhetné, de a 310 Nm-es forgatónyomatéknak köszönhetően csupán a szűkebb kanyarok előtt, vagy erősebb emelkedőnél kell visszaváltani. Országúton nem okozhat gondot az előzés, míg autópályán tartósan 150 km/óra körüli utazótempót tarthatunk. A hevesebb vérmérsékletű vezetőknek sem okoz csalódást a motor, mindazonáltal érdemes számolni azzal is, hogy a piros mező közelében alábbhagy a lelkesedés. A közvetlen áttételezésű, kellő mennyiségű visszajelzést biztosító kormányzás, valamint a futómű is partner a lendületes autózásban. Hangolása feszes, így az elöl MacPherson, hátul több lengőkaros felfüggesztések csak a kisebb úthibákat képesek fölényesen kivasalni. Cserében viszont az úttartás jó, s az egyterű sokáig semlegesen fordul a kanyarban – a Mazda5 menetdinamikai jellemzői a legjobbak között említhetők a kategóriában.
Sok a hét
Nem csak dekoratív, hanem könnyen áttekinthető, logikus felépítésű is a műszerfal, maga az utastér pedig egyszerre praktikus és rugalmasan variálható. Összesen 45 pakolóhelyet számolhatunk, tehát kétségkívül találunk helyet az összes apróságnak. Felhajtható asztalkák, szemüvegtok és 10 pohártartó teszi komfortosabbá életünket a fedélzeten. Erős túlzás azonban hétülésesként aposztrofálni a Mazdát, inkább csak 4+2 és 1/2 üléses a kocsi. A középső sorban nevetségesen apró „sámli” hajtható ki a bal oldali fotel ülőlapja alól. Mivel pedig 150 centiméteres magasságig kötelező a gyerekülés használata, gyakorlatilag mindez értelmét veszti. Legfeljebb végszükség esetén nyomoríthatunk oda valakit. Hasznosabb a jobb szélső ülésből – hasonló módon – elővarázsolni a tárolódobozt és kartámaszként használni a támlát. Ellenben jól megtermett utasok is elférnek a másik két helyen, ugyanis az ülések 27 centiméter hosszan csúsztathatók előre-hátra, a háttámla pedig több ponton rögzíthető. Leghátra, a padlóból kihajtogatható szükségülésekre lehetőség szerint tinédzsereket ültessünk, felnőtteknek ugyanis szűkös a lábtér és kénytelenek felhúzott térddel utazni. Ám a hátsó tolóajtóknak (egyedül a Mazda rendelkezik ilyennel a kategóriában) köszönhetően legalább nem körülményes, szűk parkolóhelyen is kényelmes a ki- és beszállás. Szinte magától értetődő, hogy egyetlen mozdulattal a padlóba „döngölhetjük” a hátsó üléseket és a középső támlákat: egyszóval pofonegyszerűen bővíthető a csomagtartó, a padló pedig teljesen sík marad.
Mérlegelés
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.