Magyarországon a fogyasztói bizalmi index három összetevője közül viszonylag legkedvezőbb a helyzet ezúttal is az anyagiaknál: Legutóbb a megkérdezett magyarok 12 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. Negatív véleményt 84 százalék mondott. További 4 százalék nem tudta eldönteni. (A harmadik negyedévben a válaszadók 14 százaléka nyilatkozott kedvezően, és 82 kedvezőtlenül).
Borúsabb a kép a munkahelyi kilátásoknál. Többé-kevésbé jónak tartja őket az előttünk álló tizenkét hónapban a magyar válaszadók 3 százaléka. „Nem olyan jó” vagy „rossz” mondta 95 százalék. További 2 százalék nem tudja megítélni. (Az előző, harmadik negyedévben a pozitívan vélekedők aránya 4 százalékot ért el.)
Az index harmadik pillére a következő kérdés: „Tekintettel az árakra és az ön személyes pénzügyi helyzetére, a mostani időszak megfelel arra, hogy megvásárolja, amit szeretne és amire szüksége van?” A kérdésre a magyar megkérdezettek közül 8 százalék tartja a jelenlegi időszakot vásárlásra jónak, ahogyan a harmadik negyedévben is.
Európában kedvezőbb a vélemény, mint nálunk
A tavalyi negyedik negyedévet megelőzően, összesen öt egymást követő negyedév során Magyarországon mérték a legalacsonyabb fogyasztói bizalmi indexet. Ha összehasonlítjuk a 2012. negyedik negyedévi magyar mutatókat a vizsgált huszonkilenc európai ország átlagával, jelentős eltéréseket látunk. Amíg ugyanis nálunk a válaszadók 12 százaléka látja személyes pénzügyi helyzetét kedvezőnek, addig földrészünkön átlagosan 36 százalék.
A munkahelyi kilátásoknál a pozitív véleményt képviselő magyarok 3 százalékával szemben az európai átlag 22 százalék. Amíg hazánkban a felmérésben részt vevők 8 százaléka tartja a jelenlegi időszakot a maga számára vásárlásra alkalmasnak, addig Európában átlagosan 26 százalék.
Növekvő gazdasági gondok
Globálisan a fogyasztói bizalmi index átlaga a 100 pont alatti pesszimista zónában mozog. A negyedik negyedévi 91 pontos mutató eggyel kevesebb, mint a harmadik negyedévi 92 pont. Az európai átlag 71 pont; hárommal kisebb, mint a harmadik negyedévben
"A fogyasztók növekvő gazdasági gondokkal viaskodnak az egész világon, mivel az eurózóna válsága a bajban lévő országokról átterjed más országokra is. Az USA-ban a fiscal cliff, azaz költségvetési szakadék fenyegetése elhúzódni látszik, és Kína növekvő inflációja monetáris politikai akciót gerjeszt. A fogyasztók óvatosan tekintenek 2013-ra, és szabadon elkölthető pénzükkel kapcsolatban visszafogják magukat, most már a negyedik egymást követő negyedévben, a folytatódó globális gazdasági és politikai bizonytalanságban" – mondta Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezető gazdasági szakértője.
58 ország közül 33-ban csökkent a bizalmi index
Az optimizmust jelző 100 pontnál nagyobb indexet elért tíz ország között hét ázsiai található: India (121), Fülöp-szigetek (119), Indonézia (227), Thaiföld (115), Egyesült Arab Emírségek (113), Dél-Afrika (112), Brazília (111), Kína (118), Malajzia (103) és Norvégia (102).
A vizsgált ötvennyolc ország közül harmincháromban csökkent a fogyasztói bizalmi index, a harmadik negyedévhez viszonyítva. A legalacsonyabb mutatót elért tíz ország között nyolc európait találunk: Görögország (35 pont), Magyarország (37), Portugália (38), Olaszország (39), Horvátország (42), Spanyolország (46), Franciaország (52) és Szlovákia (57). (A globális rangsorban ide tartozik Dél-Korea 38 és Japán 59 pontos indexszel).
Európa továbbra is a legkockázatosabb terep
Dr. Bala szerint Európában fontos volna, hogy a bizalom fokozatosan növekedjen, ami gyorsítaná a globális növekedést már 2013 végéig, hogy aztán jövőre folytatódhasson. „A helyzet rosszabbodása szempontjából Európa továbbra is a legkockázatosabb terep, mert az Európai Unió vagy egyes országok hibás politikai lépései rombolhatják a fogyasztók törékeny bizalmát, aminek hatása tovább terjedhet a világban.”
A kutatásban részt vett szomszédos országok fogyasztói bizalmi indexei a negyedik negyedévi felmérés szerint: Szlovákia 57, Ukrajna 69, Románia 61, Horvátország 42, és Ausztria 86 pont. Régiónkban Csehország indexe 62, Lengyelországé pedig 68 pont.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.