BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Pocsék a magyarok hangulata, de már nem a legrosszabb a világon

Már nem a magyar fogyasztók bizalmi indexe a legalacsonyabb a világszerte vizsgált 58 ország között. Hazánkban a negyedik negyedévi mutató 37 pont, ugyanannyi, mint a harmadik negyedévi felmérés eredménye. Mivel a görögök indexe 46-ról 35 pontra csökkent egyik negyedévről a másikra, a magyarok eléjük kerültek, állapította meg a Nielsen.

Magyarországon a fogyasztói bizalmi index három összetevője közül viszonylag legkedvezőbb a helyzet ezúttal is az anyagiaknál: Legutóbb a megkérdezett magyarok 12 százaléka nyilatkozott úgy, hogy személyes pénzügyi helyzete a következő tizenkét hónap során, ha nem is kiváló, de jó lesz. Negatív véleményt 84 százalék mondott. További 4 százalék nem tudta eldönteni. (A harmadik negyedévben a válaszadók 14 százaléka nyilatkozott kedvezően, és 82 kedvezőtlenül).

Borúsabb a kép a munkahelyi kilátásoknál. Többé-kevésbé jónak tartja őket az előttünk álló tizenkét hónapban a magyar válaszadók 3 százaléka. „Nem olyan jó” vagy „rossz” mondta 95 százalék. További 2 százalék nem tudja megítélni. (Az előző, harmadik negyedévben a pozitívan vélekedők aránya 4 százalékot ért el.)

Az index harmadik pillére a következő kérdés: „Tekintettel az árakra és az ön személyes pénzügyi helyzetére, a mostani időszak megfelel arra, hogy megvásárolja, amit szeretne és amire szüksége van?” A kérdésre a magyar megkérdezettek közül 8 százalék tartja a jelenlegi időszakot vásárlásra jónak, ahogyan a harmadik negyedévben is.

Európában kedvezőbb a vélemény, mint nálunk

A tavalyi negyedik negyedévet megelőzően, összesen öt egymást követő negyedév során Magyarországon mérték a legalacsonyabb fogyasztói bizalmi indexet. Ha összehasonlítjuk a 2012. negyedik negyedévi magyar mutatókat a vizsgált huszonkilenc európai ország átlagával, jelentős eltéréseket látunk. Amíg ugyanis nálunk a válaszadók 12 százaléka látja személyes pénzügyi helyzetét kedvezőnek, addig földrészünkön átlagosan 36 százalék.

A munkahelyi kilátásoknál a pozitív véleményt képviselő magyarok 3 százalékával szemben az európai átlag 22 százalék. Amíg hazánkban a felmérésben részt vevők 8 százaléka tartja a jelenlegi időszakot a maga számára vásárlásra alkalmasnak, addig Európában átlagosan 26 százalék.

Növekvő gazdasági gondok

Globálisan a fogyasztói bizalmi index átlaga a 100 pont alatti pesszimista zónában mozog. A negyedik negyedévi 91 pontos mutató eggyel kevesebb, mint a harmadik negyedévi 92 pont. Az európai átlag 71 pont; hárommal kisebb, mint a harmadik negyedévben

"A fogyasztók növekvő gazdasági gondokkal viaskodnak az egész világon, mivel az eurózóna válsága a bajban lévő országokról átterjed más országokra is. Az USA-ban a fiscal cliff, azaz költségvetési szakadék fenyegetése elhúzódni látszik, és Kína növekvő inflációja monetáris politikai akciót gerjeszt. A fogyasztók óvatosan tekintenek 2013-ra, és szabadon elkölthető pénzükkel kapcsolatban visszafogják magukat, most már a negyedik egymást követő negyedévben, a folytatódó globális gazdasági és politikai bizonytalanságban" – mondta Dr. Venkatesh Bala, a Nielsen holdinghoz tartozó The Cambridge Csoport vezető gazdasági szakértője.

58 ország közül 33-ban csökkent a bizalmi index

Az optimizmust jelző 100 pontnál nagyobb indexet elért tíz ország között hét ázsiai található: India (121), Fülöp-szigetek (119), Indonézia (227), Thaiföld (115), Egyesült Arab Emírségek (113), Dél-Afrika (112), Brazília (111), Kína (118), Malajzia (103) és Norvégia (102).

A vizsgált ötvennyolc ország közül harmincháromban csökkent a fogyasztói bizalmi index, a harmadik negyedévhez viszonyítva. A legalacsonyabb mutatót elért tíz ország között nyolc európait találunk: Görögország (35 pont), Magyarország (37), Portugália (38), Olaszország (39), Horvátország (42), Spanyolország (46), Franciaország (52) és Szlovákia (57). (A globális rangsorban ide tartozik Dél-Korea 38 és Japán 59 pontos indexszel).

Európa továbbra is a legkockázatosabb terep

Dr. Bala szerint Európában fontos volna, hogy a bizalom fokozatosan növekedjen, ami gyorsítaná a globális növekedést már 2013 végéig, hogy aztán jövőre folytatódhasson. „A helyzet rosszabbodása szempontjából Európa továbbra is a legkockázatosabb terep, mert az Európai Unió vagy egyes országok hibás politikai lépései rombolhatják a fogyasztók törékeny bizalmát, aminek hatása tovább terjedhet a világban.”

A kutatásban részt vett szomszédos országok fogyasztói bizalmi indexei a negyedik negyedévi felmérés szerint: Szlovákia 57, Ukrajna 69, Románia 61, Horvátország 42, és Ausztria 86 pont. Régiónkban Csehország indexe 62, Lengyelországé pedig 68 pont.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.