A nemzetközi értékláncban nem késztermék utazik, hanem munkafázisokat szerveznek költséghatékonyan az érintett cégek, így jelentős a közbenső produktumok külkereskedelme. A költségelőnyök változhatnak, és ekkor a termelési fázisokat is máshová telepítik az érintett vállalatok. A költségelőny mindig országok közötti intézményi vagy szabályozási korlát kínálta arbitrázs lehetőség kiaknázása. Egy erőforrás mobilitásának korlátozása vagy piaci torzulása ár és költség eltéréseket tartósít, amit a globális értéklánc szereplői kiaknázhatnak. A résztvevők számára ez profit lehetőség, de nem mindenki számára egyformán. A fogyasztótól távoli (design, márka, termékfejlesztés) és a fogyasztóhoz közeli (marketing disztribúció) fázisok a legnyereségesebbek. A közbülső termelés és összeszerelés tevékenységei kevésbé jövedelmezőek, itt a kiélezett nemzetközi verseny lenyomja az árakat és a béreket.
Az árfolyam gyengülése az exportot élénkítheti, ha a külpiaci ár csökkentését teszi lehetővé. Az export magas importtartalma miatt ez korlátozott. Az árfolyamváltozás hazai hozzáadott értéket érintő része számít, ez a rész azonban alacsony. Az értékláncon belül a munkaerő minősége termel értéket. A magasan képzett munkaerő alkalmazása kevésbé költségérzékeny. Gyengébb árfolyammal az alacsony bérű tevékenységet lehet versenyképesebbé tenni, de ennek a hozzáadott értéke és növekedési hatása is kicsi.
Megváltozott a gazdaságpolitika szerepe. A túlzott protekcionizmus sok kárt okozhat, hiszen az importkorlátozás az exportot is korlátozza. Az állami beavatkozásnak a piaci kudarcokra kell koncentrálnia. Az árumozgásokhoz kapcsolódó terhek többszörösen halmozódnak, ha a különböző munkafázisok többször átlépik a határt. Bár ezek a bruttó forgalomra vetülnek, de valójában a hazai hozzáadott értéket terhelik. E terhek csökkentése minden egyes magyar vállalkozó globális értéklánchoz való csatlakozási esélyét növelik. Az értékláncon belül lévők stabilabb piacot, valamint fejlesztési és növekedési előnyt élveznek.
Megváltozott a feltörekvő piacok súlya és esélye. Korábban egy ország külkereskedelembe kapcsolódását alapvetően az erőforrásai meghatározták. Ha adottságai csak az A és B erőforrás terén voltak számottevőek, akkor olyan termékkel tudott megjelenni, ami ebből a kettőből kihozható. Ma ilyen korlát nincsen, a globális értékláncba szinte bármilyen termék előállításába bekapcsolódhatunk, melynek valamilyen fázisa felhasználja A-t vagy B-t, és a többit a világ más országaiban adják hozzá. A globális értékláncok térnyerése az 1990-es évektől kezdődően a globalizáció új szakaszát jelentette. A G7 országok GDP-je a világ GDP-jének 67 százalékát adta 1990-ben, de ez az arány 2010-ben már csak 48 százalékot tett ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.