A szolgáltatók egyetértenek abban, hogy az UMTS a mobilkommunikáció jövője. Ez a jövő azonban százmilliárdos beruházásokat igényel, ami csak hosszú távon térül meg a befektetőknek. A mobiltávközlés most azokkal a kihívásokkal néz szembe, melyeket más, magas fix költségű és beruházási igényű hagyományos iparágakban, mint a légi közlekedés, fuvarozás-szállítás és idegenforgalom, már megismertek. A repülőgépek vásárlása és üzemeltetése költséges, akárcsak egy UMTS-hálózat kiépítése. A kapacitáskorlátok központi szerepet kapnak: a légitársaságok például meghatározott ülőhelykvóták alapján dolgoznak. Ez a GPRS és az UMTS korában a kapacitásban és adatátviteli sebességben jelenik meg.
A "régi gazdaság" vállalatai a hozammenedzsment segítségével sikeresen tudják kihasználni ügyfeleik fizetési hajlandóságát, miközben optimalizálják rendelkezésre álló kapacitásaikat. Így határozzák meg a légitársaságok is a "business class" helyek számát, a várható foglalási mennyiség függvényében. Az olyan jellegzetes megoldások, mint a turistaosztályon megadott helyfoglalási határidők arra ösztönöznek, hogy az üzleti utazók inkább "business class" jegyeket vásároljanak, jóval magasabb áron. Projektek tapasztalatai azt mutatják, hogy a hozammenedzsment bevezetése az árbevételt 3-8 százalékkal, a profitot pedig ennél is nagyobb mértékben növelheti.
A Roland Berger szerint a hozamoptimalizáció átvételével a mobilszolgáltatók modern módszertant illeszthetnek saját gyakorlatukba. Ennek segítségével azonosíthatják a szolgáltatásorientált ügyfélszegmenseket annak érdekében, hogy az adattovábbítási tevékenység egy ügyfélre jutó jövedelmezőségét is növelhessék. A GPRS bevezetése már jelzi, milyen kihívásokkal kell számolni az árazás területén a jövőben. Az egyes szolgáltatók árai között a piaci bevezetéskor mutatkozó jelentős különbségek teljesen eltérő stratégiákra és a gyakorlati tapasztalat hiányára utalnak. A GPRS - az UMTS próbaterülete - gyenge indulása egyaránt következménye a nem kielégítő marketingnek és a bizonytalan árstruktúrának. Az árazási és hozamoptimalizációs stratégia újjáalakításának első lépése az "új" jellemzők hatásának (értékesítési volumen növekedése, ügyfél-szegmensenkénti piaci részesedés és árrugalmasság) szimulálása. A mobil-adatszolgáltatásban ez kiterjed egyebek között az átviteli kapcsolatra, a hozzáférési prioritásokra (várakozási idő a kapacitás-keresletes csúcsidőszakokban/elsőbbségi hozzáférés), irodai megoldások (naptárvezetés, e-mail, vállalatirányítási rendszerhez való hozzáférés könyvtáron keresztül), helyszínhez kapcsolódó alapú szolgáltatások, mobilkereskedelem és -hírszolgáltatások (MMS, videokonferencia).
Az üzleti felhasználók többet fizetnének a hozzáadott értékű szolgáltatásokért, és a szolgáltatók infrastrukturális beruházások nélkül növelhetnék árbevételüket. A légi közlekedéshez hasonlóan, a csúcsidőben garantált sávszélességcsomagok előzetes lefoglalását is lehetővé kellene tenni. Hét végi és éjszakai kedvezmények, valamint a korábban foglalóknak járó kedvezőbb díjszabások is segítik a hálózati kapacitás jobb kihasználását. Ezek egyben jó marketingeszközök is. A csúcsidőn belüli és kívüli árazás szétválasztása az első és elengedhetetlen lépés ebben az irányban. Ugyanakkor nem túl összetett megoldás, és önmagában kevés az egyes ügyfélszegmensekben elérhető profit maximalizálásához.
A mobilszolgáltatók az érett piacokon már nem új ügyfelek megszerzéséért küzdenek. A jövő az egy ügyfélre jutó árbevétel (ARPU) csökkenő trendjét megállító stratégiák kialakítása és a továbblépés az ARPU-tól a profit és az árbevétel növelése irányába. A világos és differenciált szegmentáció az első lépés az ügyfél-érték meghatározása felé. Csak ezt követően lehet olyan ajánlatokat kialakítani, melyekért az ügyfelek hajlandóak magasabb díjakat fizetni, ezzel növelve az árbevételt és a profitot. A következőkben a mobiltársaságoknak piacképes, kereslet és szükséglet alapú termékcsomagokat és árazást kell kialakítaniuk. A jövőben ez a képesség lesz a versenyelőny egyik alapvető forrása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.