BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Boom előtt a mobilfizetés

Miközben a mobiltelefonnal való fizetés a nemzetközi piacokon a következő öt év alatt megötszöröződhet, szakértők szerint itthon három esztendő alatt akár tízszeres is lehet a növekedés. A rendszer sikeréhez szakértők szerint négy problémát kell megoldani.

Drasztikus növekedés előtt állnak a mobiltelefonra épülő fizetési rendszerek. Az így lebonyolított fizetési forgalom világszintű öszszesített értéke a tavalyi 2,6 milliárd euróról 2005-re 9,6 milliárdra kapaszkodhat, s 2008-ban már elérheti a 30,3 milliárdot is - véli friss tanulmányában az Arthur D. Little tanácsadó cég.

A mobilfizetés ma elsősorban Ázsiában mutat látványos növekedést, azon belül is különösen Szingapúrban és Dél-Koreában. Őket Európa követi, ahol Ausztriában, Horvátországban és Norvégiában már komoly rendszerek épültek ki. A vén kontinensen a 32 ország 100 cégét vizsgáló elemzők 2008-tól várnak komoly felfutást. Ezzel szemben Latin-Amerikában és az Egyesült Államokban még igen fejletlenek az ilyen rendszerek.

A fejlődést eddig a gyenge gazdasági növekedés, a komoly tőkeigény és az egységes technológia hiánya fékezte, ám most úgy tűnik, változás előtt állunk. A szakértők szerint a piaci szereplők egyre inkább felismerik, hogy a sikerhez összefogásra van szükség. A tanácsadó cég szerint különösen a telefontársaságok, bankok és kártyacégek vállalkozásai számíthatnak sikerre.

Ugyanakkor a szakértők szerint négy nagy kihívást is le kell küzdeniük a piacépítőknek. Az első a megfelelő hálózat kiépítése, ahol a partnerek ösztönzési rendszerének kialakítása okozhat gondot. A második a megfelelő technológiai szabványok kialakítása, a harmadik problémát pedig az ügyfelek bizalmának megnyerése jelenti, ahol a biztonság és a stabilitás a kulcskérdés. Végezetül, induláskor különös figyelmet kell fordítani arra, hogy az ügyfeleknek kényelmes és rugalmas szolgáltatásokat kínáljanak fel, amelyek eléggé vonzóak az áttéréshez. Amint ugyanis sikerül a kritikus ügyfélállományt elérni, a fejlesztéshez szükséges tőkét is könnyen elő lehet teremteni.

A tanácsadó cég szerint hoszszabb távon megéri elsőként mobilfizetési rendszer kiépítésébe kezdeni. Nemcsak azért, mert így az elszámolási megoldásokat és technológiai rendszereket a cégek saját erősségeiknek megfelelően alakíthatják ki, hanem azért is, mert a később csatlakozókhoz képest jóval nagyobb alkuerővel bírnak az alapítók. Ráadásul a lemaradók - a kevés megmaradt potenciális partner miatt - könnyen kiszorulhatnak a piacról, és az ügyfelek által megkövetelt innovációs versenyben is lemaradhatnak.

Magyarországon 2002-ben elsőként a Westel (ma T-Mobile) jelentkezett mobiltelefonos vásárlási és fizetési megoldással, igazán dinamikus azonban csak az idén lett a növekedés. Bőthe Csaba, a T-Mobile üzletfejlesztési ügyvezető igazgatója kiemelte: hatalmasak a piacban rejlő lehetőségek, hiszen a mobilpenetráció itthon jóval magasabb, mint a bankkártyáké. Már jó úton haladnak a szabványosítással, mivel a mobilátutalási rendszereknél már közös rendszert használnak a Pannon GSM-mel és a rendszer nyitott más szolgáltatók számára is. Az elektromos művek számláit - a számlaterhelés összegének jóváhagyásával - már ma is ki lehet fizetni a rendszerben.

A hitelintézetek közül elsőként a Budapest Bankot sikerült bevonni a rendszerbe, de más cégekkel is folynak tárgyalások.

Így például a T-Mobile-lal régebb óta külön rendszert működtető OTP Bankot is igyekeznek meggyőzi az új rendszerben rejlő lehetőségek előnyeiről.

A mobilvásárlásnál a szolgáltató a költést vagy egy előre fizetett, feltölthető egyenlegre terheli vagy az előfizetéses ügyfelek számláján jeleníti meg. A platform nyitott, így WAP-on vagy SMS-ben is vásárolhatunk a digitális tartalmaktól a mozijegyen, DVD-n át egészen a hirdetésfeladásig és a virágrendelésig. Sőt, Szegeden hamarosan a teljes parkolási rendszerben lehet telefonon fizetni.

Mindeközben a háttérben ugyanaz a rendszer működik, így jó esély van a megoldás széles körű elterjedésére. A tapasztalatok szerint ugyan nem könnyű megegyezniük a partnereknek a fizetési rendszer működtetési költségeinek megosztásáról, ám abban minden fél egyetért, hogy a vásárlókra nem szabad ráterhelni a többletet.

Az elérhető szolgáltatások gyarapodásával a piac drasztikusan bővül. Miközben tavaly a havi tranzakciók száma nem érte el a tízezret, az idén már volt több száz ezer ügyletet hozó hónap is. Az év eddigi részében az összesített forgalom máris néhány tízmillió forint, s az ügyvezető becslése szerint az idén megközelítheti a százmilliós határt is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.