BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megtorpant az off-shore

Nyugat-Európa még ellenáll a tengerentúli informatikai szolgáltatók ostromának, eddig szolgáltatási piaca mind-össze 1,3 százalékát engedte át nekik. Az informatikai tevékenységkihelyezés fő célpontja jelenleg India, de egyre több cég ad megbízást kelet-európai szolgáltatóknak is.

Rácáfolva a robbanásszerű térhódításukat jósló előrejelzésekre, a tengerentúli informatikai szolgáltatók jelenleg a nyugat-európai informatikai szolgáltatási piac mindössze 1,3 százalékát mondhatják magukénak - derül ki az IDC piackutató cég felméréséből. Ez meglepően alacsony arány, figyelembe véve, hogy mind a piackutatók, mind a szolgáltatóvállalatok látványos fellendülést prognosztizáltak a tengerentúli tevékenységkihelyezésben, vagyis az off-shore outsourcingban.

Az informatikai tevékenységkihelyezés szempontjából Nyugat-Európa két zónára osztható - állítja Marianne Kolding, az IDC szakértője. Az off-shore outsourcing már régóta jól bevált megoldás a nagy-britanniai cégek számára költségeik csökkentésére. Azonban a szigetországi vállalatoktól eltérően Európa szárazföldi részén a cégek közelebbi célpontokat kerestek és találtak. Így válhatott komoly tényezővé az informatikai outsourcing terén Ír- vagy Spanyolország, ahol a legfejlettebb európai országokénál még mindig szerényebbek a jövedelmek. Ráadásul a nyugat-európai cégek egyre inkább felfedezik maguknak a kontinens keleti felét, és az Európai Unióhoz májusban csatlakozott államokba vagy Oroszországba helyeznek ki tevékenységeket, szolgáltatásokat.

Az off-shore szolgáltatók alacsony részesedése a nyugat-európai informatikai piacból természetesen nem jelenti azt, hogy a szolgáltatáskihelyezés ne lenne sikeres üzleti modell. A világ vállalatai évente mintegy 15 milliárd dollárt költenek arra, hogy külföldi cégek végezzenek el számukra bizonyos informatikai szolgáltatásokat. Becslések szerint azonban a piac értéke a közeljövőben elérheti a 40-50 milliárd dollárt. A határon túli feladatkihelyezés fő mozgatórugója egyértelműen a belföldi - elsősorban amerikai, nyugat-európai - bérköltségekhez képest elhanyagolható munkaerőköltség. Az informatikai outsourcing nagyhatalma napjainkban India, a Nasscom - az indiai szoftverfejlesztő cégek szövetsége - felmérése szerint az ország 70 százalékos piaci részesedéssel bír. India fölényét jól mutatja, hogy az ország éves bruttó össztermékének 2,5 százaléka a külföldi megbízók számára végzett szoftverfejlesztésből származik.

Az amerikai vállalatok évente mintegy 120 milliárd dollárt költenek szoftverfejlesztésre, és a felmérések adatai szerint 2005-ig a Fortune magazin 500-as listáján szereplő vállalatok közel fele ad majd szoftverfejlesztési megbízást külföldi fejlesztőcégek számára.

Szakértők szerint India mellett az informatikai outsourcing másik fellegvára Kelet-Európa lehet, ahol egyre növekvő számban van meg a tevékenységhez szükséges, megfelelően magasan képzett munkaerő, a bérek pedig éppúgy, mint India esetében, messze elmaradnak az amerikai, illetve nyugat-európai fizetésektől. Ráadásul Kelet-Európa mellett szól az is, hogy a megbízók számára egyre fontosabbá váló kulturális szempontból közelebb állnak mind Nyugat-Európához, mind az Egyesült Államokhoz, mint ázsiai vetélytársaik.

Magyarországon az informatikai tevékenységkihelyezés egyelőre kevéssé terjedt el a vállalatok körében. Ennek oka részben az lehet, hogy a cégek nagy része még nem jutott el arra a szintre, hogy kiszervezhesse informatikai rendszerének üzemeltetését - véli Felsmann Balázs, a Béres csoporthoz tartozó, informatikai infra-

struktúraszolgáltató Dataplex Kft. ügyvezető igazgatója. Elég csak arra gondolni, hogy kiszervezéskor nem lehet megkerülni a jogtisztaság követelményét, ezért ha egy cég több munkaállomást tart fenn, akkor az azokon futó alkalmazásból is a megfelelő számú licencre van szüksége - tette hozzá Felsmann Balázs. Sokszor bizalmatlanok is a vállalatok a szolgáltatókkal szemben, annak ellenére, hogy ez egyáltalán nem indokolt részükről. Az informatika szolgáltatóhoz történő kihelyezésekor az üzemeltetésben vállalt felelősség kérdését, a rendelkezésre állást, esetleges problémák esetén a kártérítést is pontosan szabályozza a szerződés.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.