BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Repülnek és beszélnek?

Az üzleti utazók percenként 3-6 eurót is fizetnének a hívásért

A repülőgépek utasainak közel fele az út során is beszélne mobiltelefonján, ha erre

a légitársaságok lehetőséget biztosítanának. Sőt, több mint 50 százalékuk szöveges üzeneteket is küldene - derült ki a GSM-szolgáltatást repülőgépek fedélzetén is elérhetővé tévő megoldásokat kínáló Telenor-Arinc cégpáros által készített felmérésből.

n A fedélzeti GSM-szolgáltatás a gyártók szerint jó üzlet, mivel az üzleti úton lévők 83 százaléka a fedélzetre is felviszi telefonját, minden második utas pedig hordozható számítógépet is tart magánál. A volumen mellett az árral sem volna gond: az idén júniusban és júliusban London Heathrow és Gatwick 1200 utasát megkérdező szakemberek szerint az utasok 28 százaléka akár 3-6 eurót is fizetne percenként a repülés közbeni telefonálásért.

Mint korábban már megírtuk, maguk a fejlesztők 2006-ra ígérik azon új technológiák elterjedését, amelyek végleg kiküszöbölik a mobileszközök repülőtechnikát zavaró hatását. A Telenor egy-másfél év múlva készülhet el az Arinc Inc.-kel közös fejlesztésével, míg az Airbus 2006 második negyedévére ígéri a szabad mobilozást.

Az elektromágneses hullámokat kibocsátó készülékek (CD-lejátszók, játékgépek, hordozható telefonok) használata ma azért tilos a repülőgépeken, mert nagy a veszélye annak, hogy megzavarják a navigációs rendszert, háttérzajt generálnak a kommunikációs csatornákon, és hibát okoznak a különféle berendezések kijelzőin. Ez különösen kis repülési magasságnál veszélyes: tízezer láb alatt, valamint le- és felszálláskor ugyanis gyakran nincs elegendő idő a kialakult hibák miatti tévedések korrigálására, illetve a tartalék rendszerek elindítására.

A fejlesztők szerint ma már nem az a kérdés, hogy az utasok használhatják-e mobiljaikat, hanem az, hogy mikor - áll a Telenor közleményében. A cégnél készülő Aero-GSM rendszert úgy tervezik, hogy különösebb pluszbefektetés nélkül alkalmassá tehessenek valamennyi repülőtípust a telefonforgalom elviselésére.

Az Airbus két, a légi közlekedés számára kommunikációs megoldásokat szállító céggel szövetkezve kezdett saját rendszer kifejlesztésébe - emlékeztet a Financial

Times. Az iparág versenyét jól mutatja, hogy a Boeing - megelőzve konkurensét - az idén májustól már lehetővé tette a repülés közbeni internet és elektronikus levelezés használatát. Ilyen nagy sebességű, vezeték nélküli (wi-fi) elérési lehetőséget kínál például néhány vonalán a céggel együttműködő Lufthansa.

A légitársaságok elsősorban a rövidebb európai utakon engedélyeznék a telefonálást, de az utasok kényelme érdekében a menetrendet is figyelembe vennék. Nem mindegy ugyanis, hogy valaki egy üzletemberekkel tömött, egyórás menetidejű reggeli járaton cseveg, vagy egy tengerentúli éjszakai járaton, ahol az utasok többsége aludna.

Az Egyesült Államokban is napirenden van a kérdés. A szövetségi repülésügyi felügyelet (FAA) egyik tanácsadó szervezete az Intellel karöltve olyan készülékeken dolgozik, amelyek - legyengítve a mobilok jeleit - kiküszöbölnék az interferenciákat.

A hatóság azt tervezi, hogy egységes nemzetközi piktogramot vezetnének be azon készülékek megjelölésére, amelyek kompatibilisek az új rendszerrel. Így a légikísérők könnyen eldönthetnék, mely telefonok maradhatnak bekapcsolva az út során. Erre azért is szükség volna, mert sok mobilkészüléknél már ma is lehetőség van a sugárzás teljes kikapcsolására, ám a légitársaságok mégsem engedélyezik azok használatát.

A fejlesztésre nem csak a notórius telefonálók miatt van szükség. A bluetooth kapcsolatot használó más berendezések hívei, így például a különféle játékgépek használói vagy a CD-lejátszók tulajdonosai is szívesen használnák készülékeiket.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.