A számítástechnikai, illetve a szórakoztató elektronikai cikkeket gyártó szakma 145 vállalatából álló nemzetközi társulás már az idén nyáron közzétette az otthoni hálózati szabvány alapjául szánt műszaki irányelvek első változatát (Digital Home Interoperability Guidelines 1.0). A tagvállalatok mintegy 60 mérnökének közreműködésével létrehozott, 200 oldalas specifikáció részletesen tárgyalja a digitális eszközök felhasználásának lehetséges módozatait, a különféle kódolási technikákat és a szóba jövő médiaformátumokat. A közreműködő vállalatok 53 százaléka származik az Egyesült Államokból, 33 százalékuk Ázsiából, a fennmaradó rész pedig - az amerikai kategorizálásban egy csoportba sorolt - Európa-Közel-Kelet-Afrika térségből. A legtöbb céget az alkatrészgyártó szakma delegálta, így az élen állnak a félvezetőgyártók, őket követik a tartalomtulajdonosok, a távközlési szolgáltatók, illetve a készülék- (PC-) gyártók.
A csoport munkáját az teszi szükségessé, hogy az USA-ban nyilvántartott 100 millió otthon 68 százalékában van már legalább egy számítógép, a ma elérhető "szélessávú" kapcsolatok (DSL, kábelmodem) pedig már a lakások 20 százalékában megtalálhatók. Ezt megközelítő mutatók a világ egyéb fejlett térségeire (Nyugat-Európa, Japán, Korea, Szingapúr) is jellemzők. Amint pedig a fogyasztók egyre több - esetenként nagy teljesítményű - digitális eszközt visznek haza, egyre égetőbbé válik ezek hézagmentes - és főleg könnyű - egymáshoz kapcsolásának követelménye.
A régóta ígért, valójában azonban csak a következő hónapok során kibontakozó digitális konvergenciát két irányból közelítik meg az ebből üzletet csinálni kívánó vállalkozások. Máris léteznek a kábeltévé-hálózatokra kapcsolt otthoni átalakítók (set-top-boxok), amelyek viszonylag szerény ráfordítással is beszerezhetőek, közülük a korszerűbben megtalálható digitális rögzítési lehetőség, illetve az ilyen tartalomelosztás kezdeti megoldásai. A másik oldalról a személyi számítógépeket gyártó cégek nyomulnak, amelyek "média-center-PC"-ket ajánlanak. Ezek az eszközök ugyan nagyobb kezdeti beruházást jelentenek, ennek fejében azonban jóval változatosabb funkcióválasztékot kínálnak.
A munkacsoport máris meghatározta azokat a minimális médiaformátumokat, amelyeket a leendő otthoni digitális platformnak mindenképpen teljesítenie kell. Ennek megfelelően az állóképek megjelenítésére előírás lesz a JPEG, az audio számára a kétcsatornás sztereó LPCM-szabványa, mozgóképekre pedig a MPEG-2 videotömörítési eljárás teljesítése. A közreműködő vállalatok számára a mostani szakaszban szabadon választható, kiegészítő szabványként alkalmazható lesz az állóképi GIF-, TIFF- és a PNG-szabvány, a fejlettebb audio-video formátumok közül pedig az AAC, az AC-3, az ATRAC3plus, illetve a meglehetősen szerény hangminőséget nyújtó MP3. Az állóképes megjelenítésre 2005-ben belép a JPEG2K, a mozgóképes rögzítésre és lejátszásra pedig az MPEG4 tömörítési formátum. Az átviteli szabványok közül a felek alapmegoldásként kikötötték a HTTP használatát, emellett alkalmazni fogják a UPnP (Universal Plug and Play) eljárást. Ez utóbbi abban hoz lényeges újítást, hogy az otthoni hálózatba - akár vezetékes, akár anélküli kapcsolatban - beállított valamennyi eszköz az üzembe helyezése után a rendszer által azonnal felismertethető és használható lesz. A csoport emellett erőteljesen szorgalmazza a mostani internet alapját képező IPv4 átviteli protokollnak a jövőbeni Ipv6-tal való felcserélését, jóllehet ez utóbbival szemben egyre nagyobb ellenállás nyilvánul meg a világháló szabadságát féltő polgárjogi csoportok részéről.
Eldőlt a szerzői jogok védelmével kapcsolatos korábbi huzavona, is, mégpedig a jogok tulajdonosai javára. Ez azt jelenti, hogy eredményes volt a filmek, a zenei anyagok és az írott-nyomtatott tartalom tulajdonosainak az amerikai törvényhozásban folytatott kampánya, mert a DLNA-munkacsoport a szerzői jogok legszigorúbb alkalmazására és a felhasználás korábban ismeretlen mértékű korlátozására is alkalmassá teszi a kidolgozás alatt álló platformot. Ezzel valóra válik a tartalom szabadságáért küzdő csoportok legpeszszimistább forgatókönyve: a digitális tartalom tulajdonosa, illetve forgalmazója kikötheti, hogy a "megvett" filmet vagy zenét valaki például csak egyszer, esetleg minden évben a születésnapján játszhatja le. Az eljárás afelé is megnyitja az utat, hogy a korábban a legszabadabb javak között számon tartott tudás is visszatartható legyen, illetve terjesztésében korlátozhatóvá váljék. A korlátozásokat annál is nehezebb lesz kijátszani, mivel a korábban gyakorta feltört szoftveres védelmet a jövőbeni eszközök hardveres védelemmel is alá fogják támasztani. A szoftveres védelmet immár a hálózati tartalom előállítására használatos nyelvi eszközök is támogatni fogják. Internetes publikációk máris utalnak az Extensible Rights Markup Language (XRML) és a Digital Property Rights Language (DPRL) ilyen célú, általános szerzői eszközként való elterjesztésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.