BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Informatikai robbanás előtt a hazai oktatás

Az idén 6,2 milliárd forintért vásároltak különböző alkalmazásokat és berendezéseket az oktatási intézmények az informatikai normatíva igénybevételével.Ennek a lehetőségnek is köszönhetően az iskolákban lévő számítógépek száma a 2003-as 122 ezerről 2005-re 148 ezerre nőtt. Az intézmények modernizálása a jövőben is folytatódik, és többek között olyan új eszközök terjedhetnek majd el az iskolákban, mint a projektort, noteszgépet és DVD-lejátszót tartalmazó digitális zsúrkocsi és palatábla vagy a pedagógusok előadás-technikáját fejlesztő interaktív tábla. Tovább tart az iskolák világhálóra kapcsolása is, 2005 végére már közel 5500 közoktatási intézmény lesz majd szélessávú internet-hozzáférése.
A közoktatásban ebben az évben bevezetett új informatikai normatívát kihasználva a hazai oktatási intézmények 6,2 milliárd forint értékben vásároltak nagy értékű hardvereszközöket az idén – mondta el Magyar Bálint oktatási miniszter. Az iskolák a közbeszerzési eljárás során kiválasztott IBM Magyarország Kft.-vel kötött szerződések alapján közel 25 ezer monitort, mintegy 22 ezer személyi számítógépet (PC) és több mint háromezer noteszgépet szereztek be. Ennek a lehetőségnek is köszönhetően a közoktatási intézményekben található munkaállomások száma a 2003-as 122 ezer darabról 2005-re 148 ezerre nőtt. Talán ennél is fontosabb, hogy javult az eszközök minősége is, míg 2003-ban a multimédiás számítógépek (Pentium III–IV, Athlon processzorokkal rendelkező PC-k) száma 20 ezer volt, addig az év végére már 45 ezer volt belőlük az iskolákban. Az informatikai normatívából lehetősége nyílt az intézményeknek kis értékű hardvereszközök (pl. egér, tintapatron, billentyűzet) és iskolai ügyviteli szoftverek beszerzésére is.
A hagyományosnak tekinthető informatikai eszközök mellett eddig ismeretlen berendezések is megjelentek az oktatásban. Így például egy hárommilliárd forintos program keretében összesen 1100 darab digitális zsúrkocsi és bőrönd került a középiskolákba, amelyek egy projektort, notebookot és DVD-lejátszót tartalmaznak. A pedagógusok előadás-technikáját fejlesztő interaktív táblákból 1000 darabot kaptak a szakképzési intézmények. A Nemzeti fejlesztési terv (NFT) második részében 2010-ig a 62 ezer tanteremből 40 ezer jut interaktív táblához, amelyhez projektor és számítógép is tartozik. Egy-egy ilyen készlet ára jelenleg 600-700 ezer forint – közölte Magyar Bálint.
A hardvereszközök beszerzését megkönnyítő pályázatok mellett a Tiszta szoftver program keretében a közoktatási intézmények térítésmentesen juthatnak különböző szoftverekhez. A 2008. március 30-ig érvényes licenc megállapodásnak köszönhetően a közoktatási intézmények a Microsoft Windows XP Professional, Microsoft Office 2003 Professional, Office Media Content, Ügyfél-hozzáférési szoftverekhez jutottak hozzá, 1,7 milliárd forint értékben. A felsőoktatásban a Campus-szerződésnek köszönhetően még bővebb a térítésmentesen elérhető szoftverek köre. A tanárok és rendszergazdák otthoni használatra is megkapták az alkalmazásokat.
Az oktatás átalakításában nagy szerepet játszik az új médium, az internet és az általa kínált lehetőségek. Ehhez azonban világhálós kapcsolatra van szükség, lehetőleg szélessávúra, amely főként a multimédiás tartalmak, hang- és videoanyagok elérése miatt indokolt. A Közháló program keretében 2005 végére már közel 5500 közoktatási intézmény lesz majd szélessávú internet-hozzáférése, 2500 településen. Az internetes infrastruktúra kiépítésének minél teljesebbé tételének érdekében 500 elzárt, nehezen elérhető településen lett elérhető a műholdas adatszórás. A további fejlődés érdekében a Nemzeti fejlesztési terv II. keretében 2007 és 2013 között az adatvitel minőségének javítására optikai hálózatot építenek ki.
Az idén megkezdődött a helyi vezeték nélküli (wireless, wifi) hálózatok kialakítása is, eddig 60-70 kapcsolódási pontot alakítottak ki gimnáziumokban, mintegy 100 millió forint értékben. A tervek szerint az NFT második részében a helyi wifitechnológiát minden közoktatási intézményre kiterjesztjük.
Részben az oktatás modernizálásához kapcsolódik a 2003. július 1-jén indult Sulinet Expressz program is, amelynek célja az internet és a számítástechnikai eszközök elterjedésének elősegítése, irányított adócsökkentés formájában. A program nyújtotta adókedvezményt kezdetben csak az oktatás szereplői, a pedagógusok, a szülők és a diákok vehették igénybe.
A program 2004. július 1-jén átalakult, azóta a személyi jövedelemadóról szóló törvény hatálya alá tartozó minden magánszemély jogosult a programban részt venni, a vásárlóknak 50 százalék önrészt kell vállalniuk minden terméknél, és évi 4 millió forint jövedelem fölött az adókedvezmény nem vehető igénybe. A 2005. november 8-tól bevezetett változások alapján kizárólag teljes konfigurációk és notebookok szerezhetők be a program keretében.
A Sulinet Expressz programnak köszönhetően 150 ezer új számítógép került a háztartásokba, 500 ezer számítógépet újítottak fel, 600 ezer család jutott számítástechnikai eszközhöz.

A közoktatási intézmények informatikai fejlesztését szolgáló kötött felhasználású támogatás – közismertebben az informatikai normatíva – a költségvetési törvényben található 4250 forint tanuló/év normatív támogatás. Ebből 2250 forint/tanuló támogatásrész a nagyértékű hardvereszközök beszerzésére fordítható 3 éves bérleti konstrukció keretében.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.