BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Játékos mobilosok

A játékgyártók, a mobilcégek és a mobilos tartalomszolgáltatók olyan technológiák bevezetésén dolgoznak, amelyek révén vezeték nélküli játékosközösségeket lehet kialakítani. Az új szolgáltatásból 2009-re egymilliárd dolláros bevételük is lehet, a teljes mobiljátékpiac 2010-re 11 milliárdosra nő.

A mobiljátékos közösségek komoly bevételi lehetőséget jelenthetnek a szolgáltatóknak és a fejlesztőknek, hiszen a piac 2009-re akár egymilliárd dollárosra is bővülhet – derül ki a United Press International összeállításából. Az elképzelés lényege, hogy a számítógépes játékoknál már megszokott, az interneten szerveződő játékosklubokat hozzanak létre, akár a hálózatos játék lehetőségét is felkínálva. A lehetőség már több nagy mobilcég érdeklődését is felkeltette, a Virgin Mobile a közelmúltban egyezett meg a Motricity nevű mobiltartalom- és -megoldás- szolgáltatóval egy ilyen klub létrehozásáról.

Bár a mobiltelefonokat egyre gyakrabban tekintik egy új játék- és tartalomtovábbító csatornának, az új készülékek és a harmadik generációs, nagy sebességű adattovábbítást lehetővé tevő hálózatok elterjedése adhat igazi lendületet az ilyen célú hasznosításuknak. A mobiljátékpiac dinamikus fejlődés előtt áll, legalábbis az Informa Telecoms & Media piackutató cég előrejelzése szerint. A társaság adatai alapján az idén 2,6 milliárd dolláros piac 2010-re 11,2 milliárdosra bővül. Az összeg kétharmadát a letöltések adják majd, de az online, többszereplős játékokból származó bevétel is komoly tételt jelenthet a mobilszolgáltatóknak, részesedésük a piacból 20 százalék körül alakul 2010-re. A szegmens dinamizmusát mutatja, hogy míg az idén a mobil-előfizetők mindössze 6,7 százaléka tölt le játékot készülékére, addig 5 év múlva ez az arány 15,2 százalékra nő.

Komoly feladat előtt állnak a mobilcégek, hiszen míg eddig főként a szenvedélyes játékosokat célozták, most a tömegek felé kell fordulniuk, amelyhez felhasználóbarát készülékek mellett megfelelő szolgáltatásokra is szükség van. Nem véletlen, hogy nagy lehetőséget látnak a mobiljátékos közösségek szervezésében, az ehhez kapcsolódó szolgáltatások beindításában. Az érdeklődést mutatja, hogy a mobil- és tartalomszolgáltatók sorra kötik az együttműködési megállapodásokat a játékkészítőkkel. A mobilos tartalomszolgáltatásban érdekelt Primedia Content például 50 százalékos részesedést szerzett egy dél-afrikai, játékokat és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokat kínáló cégben, az AirGames Entertainmentben. A lövöldözős szerepjátékok között szinte alapműnek számító Doom fejlesztője, az iD Software a közelmúltban olyan megegyezést kötött, amelynek révén Nagy-Britanniában az O2, az Orange, a T-Mobile és a Vodafone hálózatán is elérhető lesz a játék.

Az előrejelzések szerint a világ mobiljátékospiacát a következő években Ázsia és Európa uralja a bevételek és a felhasználók számát tekintve egyaránt. A technológiai újdonságok iránt különösen fogékony ázsiai országokban (Kína, Japán, Dél-Korea) különösen az online játszható mobiljátékok területén lesz látványos növekedés a következő négy évben az IDC piackutató cég tanulmánya szerint. A mobiltelefonok ilyen jellegű használata Dél-Koreában a legáltalánosabb, az ország mobil-előfizetőinek 6,9 százaléka élt ezzel a lehetőséggel 2004-ben, arányuk 2009-re 9,6-re nő. A leglátványosabb fejlődés azonban a jelenleg még szerényebb mobilkultúrájű országokban várható, így Malajziában például 2009-ig 70 százalék feletti átlagos éves növekedés várható az online játszó mobilfelhasználók számában, de Kínában is közel 60 százalékos lesz az éves növekedés.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.