Jelenleg több mint 16 millió blogot regisztrálnak világszerte, ám számuk egyes becslések szerint a több száz milliót is elérheti, hiszen zömük rejtve marad, elég csak a koreai blogokra gondolni. A népszerűségük töretlen, s ennek a magyarázata igen egyszerű: mindenki szeretné közzétenni gondolatait, véleményét, legyen bármi is a téma. A kommunikációt ráadásul már a földrajzi a határok sem zavarják, s az sem jelent gondot, ha éppen nem egy számítógép előtt ülünk. A mobloghoz – amely a mobil és a blog „házasságából” született naplófélét takarja – ugyanis elegendő egy mobilba épített kamera, s a felvételt azonnal az internetre küldhetjük. Ezzel – mint az elmúlt hónapokban volt is rá példa – akár a lapok címlapjára is kerülhetünk. A londoni robbantásokat követő percekről például több száz fotó és video készült, amelyek – a netre felküldve – bejárták a világot. Internetes újságok, moblogokat gyűjtő weboldalak (például a Flickr), s persze televíziós csatornák használták fel a képeket – a BBC Newshoz például mintegy ezer fotó és 20 videó érkezett be –, s a legjobbakat számos újság is átvette.
Mobilújságírás? Tény, a mobilkészülék olyan eszközzé nőtte ki magát, amellyel a hírügynökségeknek is számolniuk kell, hiszen az elsődleges hírforrást ez jelenti egészen addig, amíg a tévékamerák nem érkeznek ki a helyszínre. Egyes vélemények szerint a japán hírügynökségek voltak az elsők, akik felismerték a mobilokban megbúvó lehetőséget, s gyakran hívják őket segítségül, hogy az első pillanatokról se maradjanak le. Két évvel ezelőtt a kaliforniai tűzesetekről is számos felvételt készítettek mobilról, míg New Orleansban is egy mobillal készült videó szolgált bizonyítékul, hogy a rendőrök megvertek egy fekete férfit. Tavaly decemberben az ázsiai cunamiról mobillal rögzítették az első felvételeket, s 2004 novemberében a halott holland filmes Theo van Goghról is mobillal készítették az első képeket. A felvételek pedig nem csekély sikert könyvelhetettek el: megjelentek az amszterdami napilap, a Telegraaf hasábjain, s átvette őket a világsajtó is. A moblogokat azonban nem csupán a katasztrófáknál veszik előszeretettel igénybe, a mindennapi híradásoknál is komoly szerepet tölthetnek be. A közlekedési dugókról készült fotók alighanem a legunalmasabbak közé tartoznak, ám egy helyi újság weboldalain alighanem hasznos információhoz juttatják az éppen útra kelőt. Nem beszélve arról, ha egy közlekedési balesetről is jóval hamarabb értesülhet ezáltal a nagyközönség.
A moblogjelenség hatására alighanem a mobilkészülék megítélése is változik: nem csupán két ember közötti kommunikációban játszik szerepet, hanem a széles közönség tájékoztatásában is. A mostani példák alighanem csak a legelsők arra nézve, hogy mire lehet használni a jövőben, ráadásul a 3G-rendszer – a gyors adatátvitelnek köszönhetően – is érdemben hozzájárulhat a moblog jóval nagyobb elterjedéséhez – vélik a piaci szakértők. A mobilokba beépített kamerák lassan egy közepes minőségű digitális kamerának felelnek meg (a két megapixel, a többszörös digitális megközelítés, az integrált vaku, avagy a különböző környezethez való alkalmazkodás már nem megy csodaszámba), ráadásul több mobilszolgáltató is felismerte a moblogban rejlő lehetőséget. A személyi számítógépen és mobiltelefonon alapuló Nokia Lifeblog például automatikusan időrendbe állítja a fényképeket, videofelvételeket, szöveges üzeneteket és multimédiás üzeneteket, amelyet a neten is megjelentethet az illető. A világháló pedig bővelkedik a moblogot befogadó weboldalokban. Az egyik legnépszerűbbnek a Textamerica és a Flickr tekinthető, számos lehetőséget kínálnak ugyanis a képek rendszerezésére, kezelésére, kommentálására mind egyéni, mind közösségi szinten. A T-Mobile például két éve honlapot hozott létre a Hiptop kamerás mobiljai számára (Hiptop.com), a Vodafone pedig a Vodablog weboldalt alkotta meg, amelyre szövegeket, képet, videókat lehet mobilkészülékről küldeni. (FB)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.