BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Moblogokkal a hírek előtt

Nem csekély előítélettel viseltettek többen is a „mobloggal” szemben, úgy vélték ugyanis, a tinédzserek játékszere marad ez a blogtípus. Az elmúlt egy évben azonban változott a kép: a moblog népszerűsége egyre nőtt, s felfutásuk nagyban köszönhető a 3G-s mobilkészülékeknek is.

Jelenleg több mint 16 millió blogot regisztrálnak világszerte, ám számuk egyes becslések szerint a több száz milliót is elérheti, hiszen zömük rejtve marad, elég csak a koreai blogokra gondolni. A népszerűségük töretlen, s ennek a magyarázata igen egyszerű: mindenki szeretné közzétenni gondolatait, véleményét, legyen bármi is a téma. A kommunikációt ráadásul már a földrajzi a határok sem zavarják, s az sem jelent gondot, ha éppen nem egy számítógép előtt ülünk. A mobloghoz – amely a mobil és a blog „házasságából” született naplófélét takarja – ugyanis elegendő egy mobilba épített kamera, s a felvételt azonnal az internetre küldhetjük. Ezzel – mint az elmúlt hónapokban volt is rá példa – akár a lapok címlapjára is kerülhetünk. A londoni robbantásokat követő percekről például több száz fotó és video készült, amelyek – a netre felküldve – bejárták a világot. Internetes újságok, moblogokat gyűjtő weboldalak (például a Flickr), s persze televíziós csatornák használták fel a képeket – a BBC Newshoz például mintegy ezer fotó és 20 videó érkezett be –, s a legjobbakat számos újság is átvette.

Mobilújságírás? Tény, a mobilkészülék olyan eszközzé nőtte ki magát, amellyel a hírügynökségeknek is számolniuk kell, hiszen az elsődleges hírforrást ez jelenti egészen addig, amíg a tévékamerák nem érkeznek ki a helyszínre. Egyes vélemények szerint a japán hírügynökségek voltak az elsők, akik felismerték a mobilokban megbúvó lehetőséget, s gyakran hívják őket segítségül, hogy az első pillanatokról se maradjanak le. Két évvel ezelőtt a kaliforniai tűzesetekről is számos felvételt készítettek mobilról, míg New Orleansban is egy mobillal készült videó szolgált bizonyítékul, hogy a rendőrök megvertek egy fekete férfit. Tavaly decemberben az ázsiai cunamiról mobillal rögzítették az első felvételeket, s 2004 novemberében a halott holland filmes Theo van Goghról is mobillal készítették az első képeket. A felvételek pedig nem csekély sikert könyvelhetettek el: megjelentek az amszterdami napilap, a Telegraaf hasábjain, s átvette őket a világsajtó is. A moblogokat azonban nem csupán a katasztrófáknál veszik előszeretettel igénybe, a mindennapi híradásoknál is komoly szerepet tölthetnek be. A közlekedési dugókról készült fotók alighanem a legunalmasabbak közé tartoznak, ám egy helyi újság weboldalain alighanem hasznos információhoz juttatják az éppen útra kelőt. Nem beszélve arról, ha egy közlekedési balesetről is jóval hamarabb értesülhet ezáltal a nagyközönség.

A moblogjelenség hatására alighanem a mobilkészülék megítélése is változik: nem csupán két ember közötti kommunikációban játszik szerepet, hanem a széles közönség tájékoztatásában is. A mostani példák alighanem csak a legelsők arra nézve, hogy mire lehet használni a jövőben, ráadásul a 3G-rendszer – a gyors adatátvitelnek köszönhetően – is érdemben hozzájárulhat a moblog jóval nagyobb elterjedéséhez – vélik a piaci szakértők. A mobilokba beépített kamerák lassan egy közepes minőségű digitális kamerának felelnek meg (a két megapixel, a többszörös digitális megközelítés, az integrált vaku, avagy a különböző környezethez való alkalmazkodás már nem megy csodaszámba), ráadásul több mobilszolgáltató is felismerte a moblogban rejlő lehetőséget. A személyi számítógépen és mobiltelefonon alapuló Nokia Lifeblog például automatikusan időrendbe állítja a fényképeket, videofelvételeket, szöveges üzeneteket és multimédiás üzeneteket, amelyet a neten is megjelentethet az illető. A világháló pedig bővelkedik a moblogot befogadó weboldalokban. Az egyik legnépszerűbbnek a Textamerica és a Flickr tekinthető, számos lehetőséget kínálnak ugyanis a képek rendszerezésére, kezelésére, kommentálására mind egyéni, mind közösségi szinten. A T-Mobile például két éve honlapot hozott létre a Hiptop kamerás mobiljai számára (Hiptop.com), a Vodafone pedig a Vodablog weboldalt alkotta meg, amelyre szövegeket, képet, videókat lehet mobilkészülékről küldeni. (FB)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.