December 2-án indította el a Telecom Italia az internetprotokoll alapú televíziószolgáltatását (IPTV) Olaszországban; ez egyelőre négy városban, Rómában, Milánóban, Bolognában és Palermóban érhető el az előfizetők számára. Januárban további 17 olasz város következne – többek között Bari, Nápoly, Modena, Velence, Verona, Firenze, Trieszt –, ezzel összesen mintegy négymillió háztartás számára válna elérhetővé a szolgáltatás. 2006 végére azonban már impozáns terveket fogalmazott meg a távközlési társaság: 250 város mintegy nyolcmillió háztartásának bekapcsolását tervezik.
A Telecom Italia komoly erőket mozgat meg: a következő három évben 2,1 milliárd eurót kíván a műsorszóró ágazatba fektetni, ebből 350 millió eurót fordítana az IPTV-re, amelyet a piaci szakértők az elkövetkező évek egyik leggyorsabban fejlődő üzletágának kiáltottak ki. Mindez olyan a szempontból logikus is, hogy ez a szolgáltatás megadja az előfizetőknek a szabadságot, hiszen azt nézhetnek, amit akarnak, s akkor, amikor akarják, ráadásul az árakban is igyekeznek versenyképesnek lenni: a kábelcsatornák havi előfizetései szerepelnek iránymutatóként.
A Telecom Italia szolgáltatása keretében több mint 350 film közül lehet szemezgetni, ezek havonta újabbakkal bővülnének. A megfelelő kínálat biztosítása érdekében az olasz távközlési társaság a Paramount Picturesszel és a Warner Brosszal kötött együttműködést, amely szerint a filmbemutatókat követően pár hónapra az előfizetők számára is elérhetővé válnak a mozifilmek. A focirajongó olaszok körében alighanem nagy sikert aratnak a Premier League mérkőzései is, de emellett hírek, élő koncertek, valóságshow-k szerepelnek a kínálatban, sőt zenét is le lehet tölteni az internetről: a listán egyelőre mintegy négyszázezer szám szerepel.
Az alapcsomagért – amely többek között magában foglalja a másodpercenként négy megabyte-os adatátvitelt biztosító ADSL-t, a korlátlan internet-hozzáférést, egy ADSL wifimodemet és egy plusz otthoni telefonszámot – 45,90 eurót kell havonta fizetni, ám ha az öszszes Premier League-meccsre kíváncsi az illető, úgy további 11 euró terheli a számláját. A mérkőzéseket ugyanakkor egyenként is meg lehet vásárolni: egy szombati és egy vasárnap esti meccset 5-5, míg a többit 4 euróért nézheti meg élőben a vevő. Amennyiben viszont megelégszik a felvételről közvetítettel, úgy meccsenként egy eurót kell fizetnie. Ami a filmeket illeti, darabja három euróba kerül, míg a legjobb nyolc olasz kosárlabdacsapat mérkőzéseihez – felvételről – szintén egy euróért juthat hozzá. (Ezek az árak a Sky-előfizetéshez képest is versenyképesnek tűnnek: a havidíj ott ugyan 22 euró, ám a sportközvetítések további 17 euróba kerülnek. S ha a korlátlan internet-hozzáférés havi 15 eurós díját is hozzáadjuk, akkor már korántsem tűnik olyan drágának a kezdőár – mutat rá a Telecom Italia.) Akik január végéig fizetnek elő az új szolgáltatásra, azoknak ingyen installálják a csomagot.
A fejlesztés alkalmas az IP alapú hang- és adatátvitel elérésére is. Az előfizetők ugyanis egyszerre akár öt számítógéppel is csatlakozhatnak az internetre – wireless formában, vagy akár a televízió képernyőjén keresztül is szörfölhetünk a neten –, négy otthoni telefonszámot is kérhetnek, ezek közül egy időben hármat használhatnak. Az pedig már szinte apróságnak tűnik, hogy ezeken a telefonszámokon SMS-t és MMS-t is lehet küldeni.
A Telecom Italia azonban korántsem tudhatja magát monopolhelyzetben az olasz IPTV-szegmensben. A második legnagyobb olasz távközlési társaság, a Fastweb ugyanis már 2001-ben elindította internetprotokoll alapú televíziós szolgáltatását, s több mint 160 ezer előfizetőjével a legnagyobb piaci szereplőnek számít Európában, míg globális szinten a dobogó második fokát foglalhatja el. A Fastweb ráadásul most novemberben újított: ez többek között az interaktív szolgáltatások bővítésében, az egyszerűbb kezelhetőségben öltött testet. A tapasztalatok mindenesetre kedvezők: havonta több mint egymillió videofilmre érkezik igény, s évente átlagosan 300 eurót költenek erre a szolgáltatásra az előfizetők. (FB)
2009-re közel 8,7 millió IPTV-előfizetőt prognosztizál a Screen Digest, amely így már a teljes előfizetői piac közel tíz százalékát fedné le. A jelenlegi 658 ezer előfizetőhöz képest ez 13-szoros bővülést jelentene, s a növekedést a távközlési társaságok generálják. A magyarázat egyszerű: a vezetékes piacon tapasztalható árverseny ugyanis kihat a profitjukra is, ezt viszont kompenzálniuk kell valamilyen más üzletágból. Az IPTV-szolgáltatás pedig éppen ehhez teremthet bázist. A várakozások szerint Európa és Ázsia jóval nagyobb mértékben fejlődne az IPTV-szegmensben, mint az Egyesült Államok. Franciaországban például a három legnagyobb szolgáltatónak – France Télécom, Free Telecom, Neuf Telecom – összesen már mintegy 280 ezer IPTV ügyfele van. A legnagyobb növekedést a francia, az olasz és a spanyol piacon várja a Screen Digest, ahol az elkövetkező négy évben 20, 17 és 16 százalékos szeletet hasíthat ki a teljes előfizetői piacból az új szolgáltatás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.