BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Olasz offenzíva az internetalapú tévézésben

December 2-án indította el a Telecom Italia az internetprotokoll alapú televíziószolgáltatását (IPTV) Olaszországban; ez egyelőre négy városban, Rómában, Milánóban, Bolognában és Palermóban érhető el az előfizetők számára. Januárban további 17 olasz város következne – többek között Bari, Nápoly, Modena, Velence, Verona, Firenze, Trieszt –, ezzel összesen mintegy négymillió háztartás számára válna elérhetővé a szolgáltatás. 2006 végére azonban már impozáns terveket fogalmazott meg a távközlési társaság: 250 város mintegy nyolcmillió háztartásának bekapcsolását tervezik.
A Telecom Italia komoly erőket mozgat meg: a következő három évben 2,1 milliárd eurót kíván a műsorszóró ágazatba fektetni, ebből 350 millió eurót fordítana az IPTV-re, amelyet a piaci szakértők az elkövetkező évek egyik leggyorsabban fejlődő üzletágának kiáltottak ki. Mindez olyan a szempontból logikus is, hogy ez a szolgáltatás megadja az előfizetőknek a szabadságot, hiszen azt nézhetnek, amit akarnak, s akkor, amikor akarják, ráadásul az árakban is igyekeznek versenyképesnek lenni: a kábelcsatornák havi előfizetései szerepelnek iránymutatóként.
A Telecom Italia szolgáltatása keretében több mint 350 film közül lehet szemezgetni, ezek havonta újabbakkal bővülnének. A megfelelő kínálat biztosítása érdekében az olasz távközlési társaság a Paramount Picturesszel és a Warner Brosszal kötött együttműködést, amely szerint a filmbemutatókat követően pár hónapra az előfizetők számára is elérhetővé válnak a mozifilmek. A focirajongó olaszok körében alighanem nagy sikert aratnak a Premier League mérkőzései is, de emellett hírek, élő koncertek, valóságshow-k szerepelnek a kínálatban, sőt zenét is le lehet tölteni az internetről: a listán egyelőre mintegy négyszázezer szám szerepel.
Az alapcsomagért – amely többek között magában foglalja a másodpercenként négy megabyte-os adatátvitelt biztosító ADSL-t, a korlátlan internet-hozzáférést, egy ADSL wifimodemet és egy plusz otthoni telefonszámot – 45,90 eurót kell havonta fizetni, ám ha az öszszes Premier League-meccsre kíváncsi az illető, úgy további 11 euró terheli a számláját. A mérkőzéseket ugyanakkor egyenként is meg lehet vásárolni: egy szombati és egy vasárnap esti meccset 5-5, míg a többit 4 euróért nézheti meg élőben a vevő. Amennyiben viszont megelégszik a felvételről közvetítettel, úgy meccsenként egy eurót kell fizetnie. Ami a filmeket illeti, darabja három euróba kerül, míg a legjobb nyolc olasz kosárlabdacsapat mérkőzéseihez – felvételről – szintén egy euróért juthat hozzá. (Ezek az árak a Sky-előfizetéshez képest is versenyképesnek tűnnek: a havidíj ott ugyan 22 euró, ám a sportközvetítések további 17 euróba kerülnek. S ha a korlátlan internet-hozzáférés havi 15 eurós díját is hozzáadjuk, akkor már korántsem tűnik olyan drágának a kezdőár – mutat rá a Telecom Italia.) Akik január végéig fizetnek elő az új szolgáltatásra, azoknak ingyen installálják a csomagot.
A fejlesztés alkalmas az IP alapú hang- és adatátvitel elérésére is. Az előfizetők ugyanis egyszerre akár öt számítógéppel is csatlakozhatnak az internetre – wireless formában, vagy akár a televízió képernyőjén keresztül is szörfölhetünk a neten –, négy otthoni telefonszámot is kérhetnek, ezek közül egy időben hármat használhatnak. Az pedig már szinte apróságnak tűnik, hogy ezeken a telefonszámokon SMS-t és MMS-t is lehet küldeni.
A Telecom Italia azonban korántsem tudhatja magát monopolhelyzetben az olasz IPTV-szegmensben. A második legnagyobb olasz távközlési társaság, a Fastweb ugyanis már 2001-ben elindította internetprotokoll alapú televíziós szolgáltatását, s több mint 160 ezer előfizetőjével a legnagyobb piaci szereplőnek számít Európában, míg globális szinten a dobogó második fokát foglalhatja el. A Fastweb ráadásul most novemberben újított: ez többek között az interaktív szolgáltatások bővítésében, az egyszerűbb kezelhetőségben öltött testet. A tapasztalatok mindenesetre kedvezők: havonta több mint egymillió videofilmre érkezik igény, s évente átlagosan 300 eurót költenek erre a szolgáltatásra az előfizetők. (FB)

2009-re közel 8,7 millió IPTV-előfizetőt prognosztizál a Screen Digest, amely így már a teljes előfizetői piac közel tíz százalékát fedné le. A jelenlegi 658 ezer előfizetőhöz képest ez 13-szoros bővülést jelentene, s a növekedést a távközlési társaságok generálják. A magyarázat egyszerű: a vezetékes piacon tapasztalható árverseny ugyanis kihat a profitjukra is, ezt viszont kompenzálniuk kell valamilyen más üzletágból. Az IPTV-szolgáltatás pedig éppen ehhez teremthet bázist. A várakozások szerint Európa és Ázsia jóval nagyobb mértékben fejlődne az IPTV-szegmensben, mint az Egyesült Államok. Franciaországban például a három legnagyobb szolgáltatónak – France Télécom, Free Telecom, Neuf Telecom – összesen már mintegy 280 ezer IPTV ügyfele van. A legnagyobb növekedést a francia, az olasz és a spanyol piacon várja a Screen Digest, ahol az elkövetkező négy évben 20, 17 és 16 százalékos szeletet hasíthat ki a teljes előfizetői piacból az új szolgáltatás.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.