BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szaporodnak a netrádiók

Akik arra fogadtak, hogy a podcasting átalakítja a jövő hálózati műsorszolgáltatását, azoknak nagy esélylyel igazuk lesz. A hallgatóság egyre fogékonyabb a szabadon választott műsorok iránt, s a hagyományos rádióállomásoknak nem árt felvenni a kesztyűt, hiszen a netrádiók kínálatában soha nem látott ugrás tapasztalható.

Pár hónappal ezelőtt alighanem biztosra lehetett mondani, hogy aki iPodot hallgat, az nem rádiózik. Manapság azonban már korántsem lehet ezt állítani, hiszen a neten elérhető rádióállomások száma egyre nő, párhuzamosan a hallgatósággal. A podcasting gomba módra történő szaporodását nem csupán annak köszönheti, hogy a hallgatóság azt hallgatja, amit szeretne, s akkor, amikor akarja, hanem az is vonzó elem, hogy miután egyszer feliratkozott az adott rádióadásra, azt követően letöltheti a műsorokat hordozható lejátszójára, majd meghallgathatja őket.
Ez pedig komoly kihívást jelent a rádióadóknak is, hiszen rövid idő alatt több millióval is apadhat a hallgatók száma. A brit Virgin Radio példája is mutatja: a podcastingot nem szabad félvállról venni. A brit rádiócsatorna ez év márciusában ugyanis úgy döntött, hogy – elsőként a szigetország rádióállomásai közül – nemcsak interneten, hanem podcaston is elérhetővé teszi programjait a hallgatók számára. Felméréseik ugyanis elgondolkodtató eredménnyel zárultak: a hallgatóik 32 százalékának van iPodja. A hordozható lejátszók egyfelől megteremtik azt a szabadságot, amelyet eddig olyannyira hiányoltak a hallgatók, nevezetesen, hogy kiválaszthatják kedvelt programjaikat. Másfelől azonban azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ezzel a szolgáltatással új hallgatókat is lehet nyerni, új programokra is fel lehet hívni az érdeklődők figyelmét. Ezt jól illusztrálja, hogy olyan személyek is „beleütköztek” a Virgin Radióba podcastjukon keresztül, akik amúgy nem is hallgatják ezt az állomást – derült ki az első közvélemény-kutatásokból. Sőt, nem is kevesen: a Virgin Radio hallgatóinak 18 százaléka azt állítja, legelőször nem is a rádióján érte el a csatornát, hanem egyéb módon, legyen az podcast, avagy internet. Ez pedig tanulságos adat, hiszen jelzi: az adók számára a podcasting egyfajta lehetőséget teremthet arra is, hogy a hallgatókat visszaszoktassa a rádiózásra.
A kínálat pedig nem csekély. Ezt támasztja alá, hogy a Yahoo! – mi-után véleménye szerint az audio- és videokeresésé a jövő – új keresőprogramot indított, ahol az érdeklődők szemezgethetnek a podcastingadások között, feliratkozhatnak rá, s a műsorokat letölthetik hordozható lejátszóikra. Jelenleg több mint négyezer adó érhető el a keresőben, míg a programok száma meghaladja a 80 ezret. A nyáron bemutatott iTunes 4.9 program podcastkönyvtára már több mint háromezer csatorna adását tartalmazza, köztük az olyan online adókét, mint például a DI.FM és a SomaFM, avagy a hagyományos rádióállomások közül a Virgin Radio, a KKJZ, a WFMU, a WMVY, az ABC News, a BBC programjait.
Világosan látható tehát, hogy a podcasting felrázza a rádiózás világát, ám kérdés, hogy mit szólnak ehhez a piac nagyobb szereplői: hajlandók-e a technikai fejlődést szem előtt tartani, avagy továbbra is az átlagközönséget helyezik előtérbe, amely azt sem tudja, mi az a podcasting. A versenyhelyzet azonban éleződik, ezt pedig tudomásul kell venniük. A piac ráadásul folyamatosan fejlődik, s a hozzáállásukon sem árt változtatni. Hiszen ahogy a mobiltelefonba épített videóban rejlő piaci lehetőségeket is teljesen másfajta nézőpontból kellett megvizsgálni – nevezetesen milyen típusú, milyen hosszúságú programokat érdemes elérhetővé tenni, milyen minőségben –, úgy a podcasting is másféle gondolkodásmódot követel meg.
A hagyományos rádióállomások aligha hagyhatják figyelmen kívül, hogy egyre több a netrádió, azaz az olyan rádióadó, amely kizárólag a hálózaton teszi elérhetővé műsorait. A netrádió ráadásul az interaktivitást is lehetővé teszi: a hallgatók nem csupán a műsorvezetővel, hanem egymással is chatelhetnek. Egy gyors adatátvitelt biztosító interneteléréssel ráadásul a korábbinál jobb, akár CD-minőségben is élvezni lehet a műsorokat. A Shoutcast.com-on például közel ötezer online rádióállomás között böngészhetünk, amelyek az MP3-formátumon alapuló, Shoutcast streaming technológiát használják. Az erre a honlapra tévedők a netrádiók széles kínálatában válogathatnak, ráadásul az adókat zenei stílusok szerint is felosztották. (FB)

Podcasting: az elnevezés az iPod lejátszó nevéből és az angol „broadcast” szóból származik, és azt az eljárást takarja, amely lehetővé teszi, hogy MP3 formátumban tárolt felvételeket (például zene) bárki letölthesse és meghallgathassa számítógépén vagy hordozható lejátszóján.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.