A lemezes (belső) tárolók árának több mint 40 százalékos csökkenése mellett tavaly közel 11 százalékkal nőtt ezen termékek szállítóinak árbevétele a kelet-európai régió hat országában (Cseh-, Horvát-, Lengyel-, Magyar- és Oroszország, valamint Szlovákia) – derül ki az IDC piackutató cég legfrissebb felméréséből. A térség piaca 2005-ben meghaladta az 587 millió dollárt. A fellendülés az előzetes adatok alapján a folyamatosan erősödő adatáradattal küzdő cégek egyre élénkebb keresletének tulajdonítható. Az üzleti szféra, azon belül is főként a kis- és középvállalkozások 2005-ben 30 százalékkal növelték adattárolási kapacitásukat. A külső tárolóknál még gyorsabb volt a fejlődés: a szállítók árbevétele mintegy 18 százalékkal, 428 millió dollár körüli értékre emelkedett, a kapacitás pedig 42 százalékkal, közel 14 ezer terabyte-ra bővült.
A lemezes tárolók összforgalmának legnagyobb hányadát Oroszország képviselte mind 2004-ben, mind 2005-ben. A második helyen Lengyelország, a harmadikon pedig Csehország állt. Tavalyelőtt ez a három ország adta együttesen az árbevétel 73 százalékát, és az előzetes adatokból ítélve 2005-ben is ők foglalták el a dobogós helyeket. A következő években az IDC várakozásai szerint mind árbevétel, mind pedig kapacitás szempontjából Horvátország lesz a régió legdinamikusabban fejlődő piaca. A lemezes tárolók magyarországi piacán a 2003-as lendületes bővülést követően 2004-ben lassult a növekedés üteme. A piac forgalma 13,6 százalékkal, 71,39 millió dollárra zsugorodott az egy évvel korábbihoz képest. A lemezes tárolórendszerek iránti végfelhasználói kereslet növekedése nyomán azonban a kiszállított lemezkapacitás 61,2 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi értéket. A 2004-ben Magyarországon értékesített teljes lemezkapacitás elérte a 2590 terabyte-ot. Az éles verseny tovább csökkentette az egy gigabyte-ra vetített tárolóárakat, ez előnyös volt az árérzékeny végfelhasználók számára. A hazai kkv-k is megkezdték az alsóbb kategóriás tárolóalrendszerek vásárlását. Erre reagálva a fő szállítók kimondottan kis- és középvállalati felhasználóknak szánt alapszintű megoldásokkal jelentek meg. Mivel az éles verseny csökkentette a hardveren elérhető profitrést, a szállítók egyre inkább az adattárolási szoftverekre és a különböző értéknövelt szolgáltatásokra összpontosítottak.
Az előzetes számítások szerint 2005-ben ismét fellendülésnek indult a piac Magyarországon, a leszállított lemezes tárolókapacitás az egy évvel korábbihoz képest mintegy 20,5 százalékkal nőtt. A szállítók árbevétele 20,9, a terabyte-érték 41,7 százalékkal gyarapodott. Az adatbázi-sok méretének gyors növekedése tárolókapacitásuk bővítésére és az információkezelési megoldások bevezetésére ösztönzi a hazai végfelhasználókat is.
Az adattárolási piac fejlődésének motorját nem csupán az adatáradat és az adatbázisok bővülése hajtja. A vállalatok ma már minden területen speciális alkalmazásokat – e-mail, video streaming és grafikus tervezőszoftvereket – használnak napi működésük, illetve értékesítési és marketingtevékenységük támogatására. Ezek a nagy memóriaigényű alkalmazások olyan új adattípusokat generálnak, amelyek tárolásához rengeteg helyre van szükség.
Az összesített árbevételt tekintve a kelet-közép-európai adattárolási piacot három szállító, a HP, az EMC és az IBM uralja. Bár a HP 2004-ben is megőrizte első helyét a tárolószállítók között, a külső tárolók dinamikus szegmensében át kellett adnia az elsőbbséget az EMC-nek. (VG)
Noha a belső tárolóknak továbbra is egészséges a részesedésük a piacon, a külső egységeké a legdinamikusabb, igazán gyorsan fejlődő szegmens. Az IDC várakozásai szerint a belátható jövőben tovább gyorsul Kelet-Közép-Európa szervezeteinél az adattömeg bővülésének üteme. Így változatlanul erős marad a tárolóeszközök iránti kereslet: az árbevétel várható növekedése 2006-ban közel 20, 2007-ben pedig 18,5 százalék lesz. A kapacitás az előrejelzések szerint 39, illetve 31 százalékkal bővül 2006 és 2007 során.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.