A jelszavakat ellophatják, de könynyen el is veszíthetjük őket. Főként, ha már több mint egy tucatot kell megjegyeznünk, s mindegyiket máshová írjuk fel. Ráadásul a számuk tovább nő, hiszen egyre több banknál például egyetlen jelszóval már nem is lehet lebonyolítani a kívánt tranzakciót. A piaci szakértők szerint az idei év legnagyobb változása az online banking terén várható, hiszen a csalások száma folyamatosan nő, ráadásul az elkövetők módszerei is egyre finomodnak.
A bankok és az internetes kereskedők a legaktívabb ügyfeleiknek már változó, egyszer használható – meghatározott ideig érvényes – jelszavakat biztosítanak. Az ügyfelek SMS-ben egy egyszeri jelszót is kézhez kaphatnak, avagy üzenet helyett telefonhívást kapnak, s egy gépi hang mondja el nekik az extra kódot. Ez a módszer azonban korántsem olcsó, s a legtöbb felhasználó aligha szeretné megtöbbszörözni a kódjainak számát. Ezt szem előtt tartva akadnak olyan bankok – például a Bank of America –, amelyek azt a módszert használják, hogy a felhasználók számítógépét is beazonosítják. Ennek révén a közel azonos időben, a megszokott számítógépjükről bejelentkező ügyfeleknek mindössze egyetlen jelszót kell megadniuk, ám ha egy másik gépről kezdeményezik a belépést, méghozzá egy teljesen más időpontban, akkor már több olyan keresztkérdésre kell válaszolniuk, amelyeket még a kezdetekben kaptak kézhez.
Érdekes kezdeményezésnek tűnhet a BioPassword újítása is, amely azon alapszik, hogy minden felhasználó egy megszokott ritmusban gépeli be a jelszavát, s ez ugyanolyan egyedi, mint az aláírás. Vannak ugyanis, akik lassan, megfontoltan nyomják le a billentyűket, míg mások több ujjal verik a klaviatúrát. A különbség tehát észrevehető, a hibalehetőség igen csekély, éppen ezért meglehetősen hatékony azonosítónak tartják a szakemberek. Ez persze adott esetben azt is megakadályozhatja, hogy egy ittas állapotban lévő egyén – aki egészen más ritmusban gépeli be a jelszót – hozzáférhessen a számlájához, amiért a későbbiekben még hálás is lehet.
A Cyota cég által kifejlesztett technológia is a megszokottságon alapul: egy amerikai kisvárosi háziasszony esetében meglehetősen furcsának tűnhet, ha hajnali kettőkor kétezer dollárt szeretne utalni egy törökországi bankszámlára. A bank vészjelzője ezúttal is megszólalhat.
Bár egyre több újdonság lát napvilágot a védelmi rendszerek terén, érdekes módon a fejlett országok bankszektorában, például Amerikában egyre többen térnek a vissza a hagyományos módhoz, s telefonon, illetve a bankfiókban személyesen intézik el az ügyeiket. Egy nemrégiben készült tengerentúli tanulmány szerint az online bankingot végzők 18 százaléka a jövőben ritkítani kívánja ügyleteit, amelyet a biztonságba vetett hit meginogásával magyaráztak. Amennyiben az ügyfelek az online bankingtól a call-centerek vagy a bankfiókok felé fordulnak, akkor ez a bankok költségének növekedéséhez vezethet. A call-centeren lebonyolított tranzakciók ugyanis mintegy tízszer annyiba kerülnek, mint az online ügyletek, s miután egyre többen veszik ezt igénybe, úgy a bankoknak egyre több alkalmazottat kell majd felvenniük. (FB)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.