BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jöhet a biojelszó

A jelszavakat ellophatják, de könynyen el is veszíthetjük őket. Főként, ha már több mint egy tucatot kell megjegyeznünk, s mindegyiket máshová írjuk fel. Ráadásul a számuk tovább nő, hiszen egyre több banknál például egyetlen jelszóval már nem is lehet lebonyolítani a kívánt tranzakciót. A piaci szakértők szerint az idei év legnagyobb változása az online banking terén várható, hiszen a csalások száma folyamatosan nő, ráadásul az elkövetők módszerei is egyre finomodnak.

A bankok és az internetes kereskedők a legaktívabb ügyfeleiknek már változó, egyszer használható – meghatározott ideig érvényes – jelszavakat biztosítanak. Az ügyfelek SMS-ben egy egyszeri jelszót is kézhez kaphatnak, avagy üzenet helyett telefonhívást kapnak, s egy gépi hang mondja el nekik az extra kódot. Ez a módszer azonban korántsem olcsó, s a legtöbb felhasználó aligha szeretné megtöbbszörözni a kódjainak számát. Ezt szem előtt tartva akadnak olyan bankok – például a Bank of America –, amelyek azt a módszert használják, hogy a felhasználók számítógépét is beazonosítják. Ennek révén a közel azonos időben, a megszokott számítógépjükről bejelentkező ügyfeleknek mindössze egyetlen jelszót kell megadniuk, ám ha egy másik gépről kezdeményezik a belépést, méghozzá egy teljesen más időpontban, akkor már több olyan keresztkérdésre kell válaszolniuk, amelyeket még a kezdetekben kaptak kézhez.

Érdekes kezdeményezésnek tűnhet a BioPassword újítása is, amely azon alapszik, hogy minden felhasználó egy megszokott ritmusban gépeli be a jelszavát, s ez ugyanolyan egyedi, mint az aláírás. Vannak ugyanis, akik lassan, megfontoltan nyomják le a billentyűket, míg mások több ujjal verik a klaviatúrát. A különbség tehát észrevehető, a hibalehetőség igen csekély, éppen ezért meglehetősen hatékony azonosítónak tartják a szakemberek. Ez persze adott esetben azt is megakadályozhatja, hogy egy ittas állapotban lévő egyén – aki egészen más ritmusban gépeli be a jelszót – hozzáférhessen a számlájához, amiért a későbbiekben még hálás is lehet.

A Cyota cég által kifejlesztett technológia is a megszokottságon alapul: egy amerikai kisvárosi háziasszony esetében meglehetősen furcsának tűnhet, ha hajnali kettőkor kétezer dollárt szeretne utalni egy törökországi bankszámlára. A bank vészjelzője ezúttal is megszólalhat.

Bár egyre több újdonság lát napvilágot a védelmi rendszerek terén, érdekes módon a fejlett országok bankszektorában, például Amerikában egyre többen térnek a vissza a hagyományos módhoz, s telefonon, illetve a bankfiókban személyesen intézik el az ügyeiket. Egy nemrégiben készült tengerentúli tanulmány szerint az online bankingot végzők 18 százaléka a jövőben ritkítani kívánja ügyleteit, amelyet a biztonságba vetett hit meginogásával magyaráztak. Amennyiben az ügyfelek az online bankingtól a call-centerek vagy a bankfiókok felé fordulnak, akkor ez a bankok költségének növekedéséhez vezethet. A call-centeren lebonyolított tranzakciók ugyanis mintegy tízszer annyiba kerülnek, mint az online ügyletek, s miután egyre többen veszik ezt igénybe, úgy a bankoknak egyre több alkalmazottat kell majd felvenniük. (FB)

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.