BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A liverpooli kísérlet

Míg az elmúlt évtized végén Nagy-Britannia harmadik legrosszabbul teljesítő önkormányzata volt a liverpooli, addig napjainkra a szigetország egyik leghatékonyabban működő helyhatóságává vált. A fordulat egy úttörő kezdeményezésnek köszönhető, amelynek során a városi tanács a BT-vel (British Telecommunications Plc.) együttműködve tíz évre szóló, összesen mintegy 300 millió font (113,7 milliárd forint) értékű projektet indított, létrehozva egy közös vállalatot, a Liverpool Direct Ltd.-t (LDL) 2001 júniusában. Az új társaság feladatai közé tartozik a helyhatóság informatikai és távközlési infrastruktúrájának fejlesztése, üzemeltetése, a jövedelmek beszedése és szétosztása, az ügyfélkapcsolati központ létrehozása és működtetése, az emberierőforrás-kezeléssel kapcsolatos feladatok elvégzése és a bérszámfejtés, illetve az önkormányzat hatáskörébe tartozó ügyek intézése. A vállalat alkalmazottai a két tulajdonostól érkeztek, de hivatalosan továbbra is korábbi munkaadójukhoz tartoznak.

Liverpool komoly problémákkal küzdött az ezredfordulón, idejétmúlt technológiát használtak, gyakorta elvesztek az információk, a működés alacsony hatékonyságú, papíralapú folyamatokra épült. A városi tanács arra a következtetésre jutott, hogy egymaga nem képes kiszolgálni a városlakók minden igényét olyan szinten, mint azt szerették volna, radikális változtatásokra volt hát szükség – idézi fel a döntés hátterét David McElhinney, az LDL vezérigazgatója. A jelenleg mintegy 800 főt foglalkoztató társaságban Liverpool városának 20, míg a BT-nek 80 százalékos részesedése van, s a brit távközlési és informatikai szolgáltató cég eddig több mint 50 millió fontot fordított a technológiai fejlesztésre és az üzleti folyamatok átalakítására. A megoldás komoly megtakarítást jelent a városnak, így pél-dául csak a humánerőforrás-kezelési feladatoknál évi hárommillió fontot. A szolgáltatás színvonala látványosan javult, a bevételek gyűjtése, szétosztása pedig gyorsabb, hatékonyabb lett – sorolta a változásokat a Világgazdaságnak nyilatkozva David McElhinney. Ráadásul az LDL szolgáltatásai tovább is értékesíthetők, így például mára ügyfelük többek között Leeds, Preston és Doncester önkormányzata is. A konstrukció előnye, hogy a város az üzleti modellnek köszönhetően pontosan tudja, mennyit kell költeni az ügyfélkiszolgálásra és a belső folyamatok működtetésére a következő tíz évben. A fix, előre meghatározott ár kockázatot jelent a BT-nek, ezért érdekében áll, hogy minél hatékonyabban működjön a közös cég – tette hozzá az LDL vezetője.

Az elmúlt években látványosan javult a helyhatóság szolgáltatásainak minősége, amelyben nagy szerepet játszott a nonstop ügyfélkapcsolati központ, valamint tíz, úgynevezett One Stop Shop létrehozása. A városszerte elszórtan található irodákban valamennyi, az önkormányzat hatáskörébe tartozó hivatalos procedúrát el lehet intézni. A statisztikák szerint az ügyek 90 százalékát már első alkalommal megoldják anélkül, hogy további részlegeket kellene bevonni, a várakozási idő pedig 3–5 perc között van. A hazai viszonyokhoz szokott látogató számára a One Stop Shopokban szembetűnő a kígyózó sorok hiánya, illetve az ügyfelek elégedettsége.

Nagy-Britanniában az önkormányzatokhoz tartozó ügyeket elvileg 2005. decembertől a világhálón keresztül is lehet intézni. Az LDL által végrehajtott informatikai fejlesztéseknek és a folyamatok átalakításának köszönhetően a liverpooliak számára ez a lehetőség már 2004 végétől elérhető, az ügyek a városi önkormányzat honlapján is intézhetők. Azok számára, akiknek nincs otthoni internetelérésük, nyilvános kapcsolódási pontokat hoztak létre városszerte.

Bár Magyarországon nem tudunk a liverpooli városi tanács és a BT együttműködéséhez hasonló konstrukcióról, a hazai önkormányzatok szolgáltatási minőségében és sebességében is komoly fejlődést hozhat az elektronikus ügyintézés bevezetése. Elvben az olyan ügyeket, amelyeknél nem feltétlenül szükséges a személyes megjelenés, elektronikus úton is lehet intézni 2005. november elsejétől a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény értelmében. Ez mintegy hatezer ügyet jelent, de kivételt képeznek azok a területek, amelyeknél a kormány vagy a helyi önkormányzat máshogy rendelkezik. Többek között meghosszabbítható a személyi igazolvány és az útlevél érvényességi ideje, bejelenthető az új autó vásárlása, és kérvényezheti is annak átírását. De akár időpontot lehet kérni a polgármesteri hivataltól, és a számítógép előtt ülve lehet intézni a lakással kapcsolatos ügyeket, mint például a lakcímváltozás bejelentését, lakcímigazolvány pótlását, cseréjét. Bár hazánkban még gyerekcipőben jár az e-önkormányzati rendszerek kiépítése, vannak már követendő példák.

Veszprémben közel 500 millió forintos beruházással végrehajtott informatikai fejlesztés révén épült ki az e-közigazgatási rendszer. A projekthez a helyi önkormányzat 433 millió forintos támogatást nyert az e-közigazgatási szolgáltatások fejlesztésére kiírt gvop-pályázaton. A megvalósításra kiírt pályázatot a HP Magyarország nyerte el alvállalkozóival, a Minor Holding Rt.-vel, Griffsoft Rt.-vel és a Delta Elektronik Műszaki Kft.-vel.

Hódmezővásárhelyen az Albacomp Rt. egy több mint 328 millió forint értékű projekt keretében helyez üzembe elektronikus önkormányzati rendszert. A 2006 végéig kiépülő e-önkormányzati portál segítségével a helyhatóság bevezeti az elektronikus ügyintézést. Az Albacomp az elektronikus ügyintézés mellett térinformatikai rendszert is fejleszt a hódmezővásárhelyi önkormányzatnak; ennek segítségével az oldalon elérhetők lesznek a város digitális térképeire épülő szolgáltatások is.

Egy EU-s pénzből támogatott, 370 millió forint összértékű projekt során Marcaliban és harminchárom, a kistérségben lévő önkormányzatnál alakítják ki az elektronikus ügyintézés feltételeit megteremtő informatikai infrastruktúrát. Ezzel e régió valamennyi önkormányzata részére kiépül az uniós elvárású e-közigazgatási rendszer.



Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.