BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vándorol a mobilvilág, csábítják az ügyfelet

Milyen tényezők játszanak szerepet abban, hogy mobiltelefonos ügyfélként melyik szolgáltatót választjuk? Talán meglepő a válasz: a tarifa nem az egyedüli, sőt nem is a legfontosabb döntési szempont – derül ki egy a közelmúltban készült nemzetközi felmérésből

Az előfizetési díjak kérdése nem az egyedüli, sőt nem is feltétlenül a legfontosabb döntési szempont a szolgáltató kiválasztásában vagy az ügyfelek megtartásában. Ezt állapítja meg a világ vezető mobilkészülékgyártójának, a finn Nokiának a megbízásából a közelmúltban nyilvánosságra hozott felmérés, amelyet Nagy-Britanniában, az Egyesült Államokban, Németországban, Thaiföldön és Brazíliában készítettek.

A tanulmány szerint öt alapvető tényező gyakorol közvetlen hatást a felhasználó végső vásárlási döntésére: saját várható mobiltelefonálási szokásai, a szolgáltató márkájának arculata, a készülékek, a hálózat minősége, illetve a költségek.

A nemzetközi szintű felmérés szerint meglepő, hogy a telefonálási költségek sokkal kevésbé játszanak szerepet a már meglévő ügyfelek megtartásában, mint az új felhasználók megszerzése során. Az előfizetők „helyben” maradásában a márka arculata, a hálózati szolgáltatások minősége és a szolgáltatóváltás nehézségei sokkal nagyobb súlylyal esnek a latba.

Szolgáltatóválasztás előtt sok felhasználó alaposan tájékozódik, körültekintően utánanéz a lehetőségeknek, és több üzletbe is benéz. A legtöbbször a fiatal, közepes vagy magas fizetésű és nem régi felhasználók váltanak szolgáltatót; ők általában többet költenek mobiltelefonálásra, és rendszerint havidíjas előfizetésük van. A felmérés néhány meglepetéssel is szolgált. Az előfizetéses felhasználók például annak ellenére kevésbé tűnnek hűségesnek a kártyásoknál, hogy erősebb szerződés köti őket a szolgáltatóhoz. Ennek az lehet az egyik oka, hogy az előfizetéses ügyfeleket jobban érdekli az elvándorlásra ösztönző bővebb szolgáltatáskínálat (támogatott készülékek, speciális ajánlatok stb.).

A magyarországi ügyfeleknek ma még elsődleges szempont a telefonálás költsége – állítja Pataki Dániel, a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) elnöke. Őket segíti a december elején a hírközlési ombudsman kezdeményezésére indított Tantusz program. A hazai mobiltarifákat összehasonlító internetes oldal iránt a hatóság szerint a vártnál lényegesen nagyobb az érdeklődés. Az idei első fél évben hasonló projekt készül az internet-előfizetésekre is.

Az első körben a mobilpiacra dolgoztak ki díjcsomagválasztó programot, az indoklás szerint azért, mert az előfizetések száma itt a legnagyobb, a három szolgáltatóé együttvéve meghaladja a kilencmilliót.

A magyarországi mobilpiacon az egyedileg is választható opciókkal együtt mintegy háromszázféle ajánlat található. A mobiltársaságok díjcsomagjai hagyományos módszerekkel nehezen öszszehasonlíthatók; az egyik legszemléletesebb példa az egységnyi hívásidő, amely egy szolgáltatón belül is lehet különböző hosszúságú, egy másodperctől több percig is terjedhet. Az összehasonlító program naprakészen frissíti a díjcsomagok adatbázisát, s a közeljövőben ez a felület is bővül.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.