BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A svéd dugóhúzó

Negyedik hónapja tesztelik a svéd fővárosban az intelligens forgalomcsökkentő rendszert, amely az eddigi tapasztalatok alapján 25 százalékkal mérsékelte a zsúfoltságot. Napi több tízezer ember váltott át tömegközlekedésre, s a csúcsidőben jóval kevesebb dugó alakult ki.

A megoldást fővállalkozóként megtervező, kifejlesztő és üzemeltető IBM a svéd nemzeti közútfelügyelettel és Stockholm önkormányzatával szoros együttműködésben indította el a kísérleti rendszert a belváros 24 négyzetkilométeres területén.

A stockholmi Európa legnagyobb, városi környezetbe telepített, mikrohullámú azonosításra épülő forgalomirányító rendszere. Az új technológiával a városvezetés napszakok szerint változó forgalmi díjat vethet ki az úthasználókra. A város három célt kíván megvalósítani az új rendszerrel. Egyfelől, hogy 10-15 százalékkal mérséklődjön a csúcsidei forgalom a belvárosban; javuljon a város megközelíthetősége; tisztább legyen a környezet. Az úthasználatból befolyó bevétel visszakerül a stockholmi régióba, ahol a tömegközlekedési infrastruktúra fejlesztésére fordítják az összeget. A július végéig tartó hét hónapos kísérleti program után a stockholmiak szeptember 17-én népszavazással döntenek a rendszer tartós bevezetéséről.

A program előkészítését már évekkel ezelőtt megkezdték. Elsőként a város vezetése járult hozzá a díjfizető rendszer kísérleti üzeméhez, 2003 júniusában. Egy évvel később a tervezett lépést jóváhagyta a parlament is. A program előkészítése során a kormány és a stockholmi önkormányzat jelentős tömegközlekedési beruházásokat hajtott végre: 12 expressz és 18 meghosszabbított útvonalú buszjáratot indított, valamint 1800 új parkolóhelyet létesített a belváros határain kívül eső megállóknál.

A kordonalapú rendszerben 18 sorompó nélküli ellenőrzési pont működik, út menti jelzőfényekkel és jármű-azonosító kamerával. A díjfizetős zónába be- és onnan kilépő gépkocsikra napszaktól függően vetik ki a díjat, amely csúcsidőben a legmagasabb, és napi szinten nem haladhat meg egy maximális értéket. A gépkocsiba szerelt transzponderek használatával megbízhatóbb a rendszer találati aránya, és gazdaságosabb a háttérfeldolgozás, mint az ilyen egységek nélküli díjfizető rendszerek esetében.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.