Az e-közigazgatás fejlesztése révén a kormányzatok a versenyképességet egyre inkábbbefolyásolni képes szereplőkké válnak. A versenyképesség viszont nem szükségszerűen jelenti a kisebb létszámú apparátust, hanem inkább egy rugalmas közigazgatást feltételez.
A kiemelt uniós prioritások között szerepel a befogadó e-közigazgatás koncepciója. A tagállamoknak arra kell törekedniük, hogy az elektronikus közigazgatás iránti társadalmi érdeklődés hiányát a regionális, lokális projektek során létrejövő tematikus közösségi fórumok segítségével igyekezzenek megteremteni, míg a társadalmi befogadást nehezítő tényezőket a teleházakkal és egyéb, az információs írástudás képességét elsajátító projektekkel próbálják megszüntetni. Az Európai Unió tagállamaiban a közhivatalok szolgáltatásainak átlagosan 40 százaléka vehető igénybe elektronikus úton, interaktív módon. Az újonnan csatlakozó 15 tagállam átlaga 10 százalékponttal kisebb, ez kétéves lemaradást jelent.
Magyarországon a múlt év végén 27 szolgáltatásból 20 online is elérhető, míg a 2005-ben indult „Ügyfélkapun” keresztül elérhető űrlapok, formanyomtatványok száma eléri a kétszázat. Itthon elsősorban a középkorúak és az idősebb korosztály érdeklődik az online ügyintézési lehetőségek iránt, viszont eme felhasználói réteg aránya még olyan kicsi, hogy kevésbé érvényesül az az állampolgári nyomás a közigazgatás elektronizációja iránt.
A kutatócsoport úgy látja, hogy az elektronikus ügyintézések irányában egyébként nyitott magyar társadalom számára az e-közigazgatási szolgáltatások még inkább vonzóvá válhatnak, s a terület ösztönzőleg hathat a háztartások, egyének digitális írástudásának javulására is. A társadalmi kényszerek hiányát kellően kompenzálta a magyar törvényalkotás; két olyan jogszabály is született 2005-ben, amelyek előremutató módon fogják kikényszeríteni az elektronikus ügymenetet a közigazgatásban, illetve fokozzák majd a közintézmények átláthatóságát.
Törvényben szabályoztuk már az elektronikus információszabadságot és tettük lehetővé a hozzáférést a közadatokhoz, ennek eredményeként két év alatt mintegy 25 ezer közhivatal adatai lesznek elérhetők az interneten keresztül. A közigazgatási eljárásról szóló törvény egy több évtizedes jogszabályt újít fel, amelynek értelmében 2005 végétől az ügyfélnek nem kell a hivatalok között ingáznia különböző adatokért, ha azok valahol már szerepelnek az állami/önkormányzati adatbázisokban, az ügyfelet nem kötelezhetik olyan adatok beszerzésére, amelyek a magyar hatóságok nyilvántartásában valahol már szerepelnek. Ha mindezt a közigazgatás papíralapon fogja végezni, akkor működésképtelenné válik, hiszen az önkormányzatoknál kezelt ügyiratok száma már 3003-ban meghaladta a 27 milliót – áll a jelentésben. Az idei év egyik fő kérdése az lesz, miként lehet olyan e-közszolgáltatásokat beindítani, amelyek révén könnyebben beépülhetnek a köztudatba az információs és kommunikációs technológiai eszközök előnyei.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.