BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Internetfüggésben a tévézők

Az évtized végére az idei több mint ötszörösére, 16,7 millióra nőhet az internetes televíziós (IPTV-) szolgáltatásra előfizető nyugat-európai háztartások száma. Magyarországon az idén várható a megoldás kereskedelmi megjelenése, többek között a T-Online, a TVnet és a PanTel is erre az évre tervezi IPTV-s szolgáltatás indítását.

Az idei 3,3 millióról 2010-re várhatóan 16,7 millióra nő a távközlési cégek által kínált internetes televíziós szolgáltatásra előfizető háztartások száma Nyugat-Európában – derül ki a Gartner piackutató cég tanulmányából. Az előfizetői szám dinamikus növekedése ellenére a társaság előrejelzése szerint az IPTV a következő öt évben még nem válik meghatározó bevételi forrássá a távközlési szolgáltatók számára. Ennek hátterében az áll, hogy a fizetős tévékkel és az ingyenes földfelszíni adókkal versenyezve az új belépők arra kényszerülnek, hogy alacsony áron kínálják terméküket. Ennek következtében a nyugat-európai szolgáltatók bevételei a 2006-os 336 millió euróról mindössze 3 milliárdra nőnek 2010-re.

Annak ellenére, hogy az IPTV-ből származó nyereség rövid és középtávon legjobb esetben is mérsékelt lesz, a telefonos cégek nem engedhetik meg maguknak, hogy késlekedjenek a szolgáltatás bevezetésével – állítja Susan Richardson, a Gartner vezető kutatója. Azok a vállalatok ugyanis, amelyek túl sokáig halogatják a megjelenést ezen a területen, azt kockáztatják, hogy hosszú távon nem lesznek számottevő szereplők az egyre inkább összefonódó szórakoztatói és távközlési ágazatban. Az IPTV nem csupán egy szolgáltatást jelent: ez egy új felület, amelyen keresztül számos egyéb szolgáltatást lehet nyújtani, és az ezzel kapcsolatos beruházásokat a jövőbeni nyereség fényében kell tervezni – tette hozzá Susan Richardson.

Nyugat-Európában a többi piachoz képest Franciaország nagy előnyre tett szert az IPTV-t tekintve. A Gartner előrejelzése szerint 2006 végére a nyugat-európai internetestévé-előfizetők közel fele, 1,7 millió francia lesz, az ebből a szolgáltatásból származó bevétel pedig 141 millió euró körül alakul majd a francia cégeknél. Az évtized végére a francia IPTV-előfizetők száma megközelíti az 5 milliót, az onnét származó bevétel pedig elérheti a 682 millió eurót a Gartner becslése szerint. A francia modell sikerét a piackutató cég elemzői annak tulajdonítják, hogy a rendkívül agreszszív verseny miatt nagyon alacsonyak az árak, emellett a fizetőstévé-szolgáltatók is folyamatosan keresik az új elosztási csatornákat. A képet árnyalja, hogy a francia felhasználók jelentős része egy csomag részeként jut a szolgáltatáshoz, amely telefonos és internetelérést is tartalmaz, és az IPTV-ért nem kell külön fizetni.

Az egyik legalacsonyabb előfizetői bázis Nyugat-Európában Nagy-Britanniában van, itt mindössze 75 ezer IPTV-s ügyféllel számolnak az év végére. Ugyanakkor látványos növekedésre lehet számítani, a Gartner előrejelzése szerint 2010-re 1,9 millióra bővül a szigetországi nettévé-előfizetők száma.

A tévészolgáltatás szempontjából hagyományosan kemény piacnak számító Németországban szerény lehetőségeket jósol az internetes televíziózásnak a Gartner, mivel nagy számban vannak jó minőségben sugárzó ingyenes csatornák is. A piackutató társaság becslése szerint a német háztartások mindössze 10 százaléka fizet plusz-tévészolgáltatásért, az igényt főleg a futballmérkőzések iránti érdeklődés hajtja. A piac azonban változik, ezt jól szemléltetik a Deutsche Telekom bejelentései a Premiere német fizetőstévé-társasággal és a Microsofttal kötött együttműködésről, amellyel már a webtévé beindítását készítik elő. Az év végére az IPTV-vel bíró otthonok száma Németországban 47 ezer lesz, az évtized végére pedig már 2,8 milliót jósolnak a Gartner kutatói, a szolgáltatásból származó bevétel pedig elérheti a 465 millió eurót.

Míg tavaly Magyarországon az internetes telefonos (VoIP-) szolgáltatás elindítása volt az igazi sláger, addig 2006 – úgy tűnik – az IPTV éve lesz. A T-Online április közepén megkezdte az internetes műsorszórási szolgáltatás műszaki tesztelését Budapest XI. kerületében. Egyelőre 500 felhasználó számára érhető el a megoldás, a kínálat közel ötven tévéadó programját tartalmazza, A harmadik negyedévben tervezi elindítani internetalapú televíziós szolgáltatását a TVnet Kft. is; a társaság januárban indította az új megoldás tesztelését, amelyet a megfelelő sávszélességű ADSL-kapcsolatot létesített ügyfeleknek kínálnak. A TVnet februárban jelentette be harmadik generációs internetszolgáltatása, az ADSL 3G elindítását, ennek keretében akár másodpercenként 6,5 megabit letöltési sebességet nyújtó csomagot is választhatnak az egyéni felhasználók, s ez már alkalmas lehet IPTV-szolgáltatás nyújtására is. A webtévés szolgáltatás indítását még ebben az évben tervező cégek sorába tartozik a hazai távközlési piacra lépését márciusban bejelentő Actel és a PanTel, a Hungarotellel együttműködve. Az Invitelnél 2007-ben tervezik a megoldás bevezetését, míg a GTS-Datanetnél a középtávú tervek között szerepel.

Az internetes televíziózás elterjedésének alapfeltétele a megfelelő sebességet nyújtó webhozzáférés. Magyarországon tavaly 2004-hez képest a széles sávra előfizetők – telefonvonali (DSL) és kábelnetes – száma 57 százalékkal, 584,7 ezerre nőtt a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint. A felhasználók nagy része, több mint 372 ezren a DSL-technológiát választották. Az idén is gyors fejlődésre lehet számítani, a Magyar Telekom például az év végéig a tavalyi mintegy 300 ezerről 600 ezerre kívánja növelni az ADSL-csatlakozásai számát. A széles sáv hazai terjedésében döntő szerepet játszott az elmúlt egy évben végbement folyamatos árcsökkenés, a legnagyobb szolgáltatók belépő szintű lakossági és üzleti ajánlatainak ára 40-50 százalékkal csökkent.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.