BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Három csapás a városnézésre

Döcögősen kezdődött a városnéző túrákat kínáló utazásszervező cégek számára az idei szezon: áprilisban a vulkáni hamu, májusban az esős időjárás, most pedig az árvíz nehezíti meg a dolgukat. Mindezek ellenére a lapunk által megkérdezett piaci szereplők bizakodók, és úgy gondolják, a tavalyi mélypont után az idén 10-15 százalékkal nőhet a szolgáltatásaikat igénybe vevő turisták száma. A bővülés egy részét pedig az egyre népszerűsödő alternatív kirándulások adhatják.

„A szakmánkban áprilistól áprilisig számítjuk az üzleti évet, az idei szezonból eddig eltelt két hónap azonban a külső körülmények miatt nem sikerült túl fényesen: áprilisban a vulkáni hamu okozta légtérzár, májusban pedig a szokatlanul esős időjárás befolyásolta negatívan a városnéző túrák vendégszámát Budapesten ” – mondta a Világgazdaságnak Toldi Annamária, a városnéző utakra szakosodott Program Centrum Kft. tulajdonosa és ügyvezetője. „Bár a napokban az időjárással már igazán nem volt gond, az árvíz miatt azonban szünetelnek a sétahajós utak, ez szintén jelentős bevételkiesést okoz” – tette hozzá. A cégvezető ennek ellenére bízik abban, hogy a piac az idén újra elérheti a válság előtti szintjét, hiszen elmondása szerint az elmúlt hetekben a hátráltató tényezők ellenére az érdeklődés felpezsdülését tapasztalták. „A korábbi évekhez képest például most jóval többen veszik igénybe az online foglalás szolgáltatásunkat” – említette az egyik kedvező jelet. „Egyébként a krízis ideje alatt sem esett vissza jelentősen a városnéző programok piaca: Budapest beutazóturizmusában a szervezett utazásoknál volt nagy zuhanás, és nem a hasonló túrák fő célközönségét jelentő egyéni látogatók számában” – magyarázta. Mint hozzátette: a városnézés árában náluk harmadik éve 2x1 órás dunai hajóút is benne van, ennek is nagy a szerepe abban, hogy ügyfeleik száma a válság ellenére is növekedett tavaly. A piaci tendenciákkal kapcsolatban kiemelte, hogy tíz évvel ezelőtt csak a hagyományos háromórás túrákat lehetett eladni (Hősök tere, Citadella és budai Vár megállókkal), mostanra azonban jelentősen megnőtt és évről évre tovább erősödik a kereslet a különlegesebb utak iránt. Elmondása szerint az egyik legnépszerűbb szolgáltatásuk jelenleg a hop-on hop-off rendszerű városnéző buszuk, amelyre egy 24 óráig érvényes jeggyel, tetszés szerint szállhatnak le- és fel a turisták, illetve a teljesen nyitott autóbuszos túráik számukra is meglepően jó telítettséggel mennek, még akkor is, amikor kicsit esős az időjárás.

„Érezhető, hogy a válság kezdete óta árérzékenyebbé váltak az idelátogató vendégek, így a városnéző túráknál is az olcsóbb kategóriákban van a legnagyobb kereslet” – számolt be lapunknak a tapasztalataikról Erdei Bálint, a tavaly körülbelül 40-50 ezer turistát kalauzoló Cityrama ügyvezető igazgatója. Szerinte azonban mindemellett megnőtt az igény az exkluzívabb vagy a különlegesebb körutak iránt. Sokan keresik a kis csoportos, élő idegenvezetős, egynyelvű, négyórás városnéző buszukat, amely által sokkal személyesebb élményt kaphatnak, mint egy telezsúfolt tömegközlekedési járműben. Az elmúlt időszakban a kerékpáros városnéző kirándulásaik iránt nőtt meg leginkább az érdeklődés. Mint mondta: az idei szezonra többek közt egy különleges trabantos túrával készültek, amelynek keretében az érdeklődők a keletnémet „autóremekben” közlekedve tekinthetik meg a kommunizmus tárgyi emlékeit. Véleménye szerint az ilyen szokatlan programok reklámnak sem utolsók számukra, hiszen többen ezekre felfigyelve keresik meg irodájukat, honlapjukat, hogy a végén egy hagyományos városnézésre fizessenek be. Erdei Bálint összességében bízik abban, hogy a hektikus tavaszi hónapok ellenére az egész szezonban 10-15 százalékos forgalomnövekedést érhetnek el, ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy a válság előtti szintet is elérné, optimális esetben meghaladná az árbevételük.

„A nehézségek (hamufelhő, időjárás, árvíz) ellenére az elmúlt hónapokban is növelni tudtuk utasaink számát az előző év azonos időszakához képest. Ehhez azonban komoly szervezőmunkára is szükség volt, ennek köszönhetően az árvíz miatt például csak egyetlen nap nem indult sétahajónk” – mondta lapunknak Weber Mario, az Eurama Utazási Iroda Kft. ügyvezető igazgatója. A cégvezető szintén azt tapasztalta, hogy a turisták mindinkább odafigyelnek a városnéző körutak ár-érték arányára, ennek megfelelően a fejlesztéseikben is az olcsóbb kategóriájú túrákra helyezték a hangsúlyt, az idei szezonban például kibővítették a low cost buszos hop-on hop-off túrájukat egy hasonló rendszerű hajós szolgáltatással. Weber Mario – a többiekhez hasonlóan – bízik abban, hogy az idei szezonban bővülhet a városnéző túrák piaca, a remélt növekedés azonban értelemszerűen elsősorban annak függvénye, hány turista érkezik Budapestre.

Három kérdés – három válasz Fekete Lászlóhoz, a BTH Budapesti Turisztikai Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatójához

- Mennyire népszerűek a Budapestre látogató vendégek körében a városnéző túrák?

- A BTH Tourinform irodáinak utasforgalma éves szinten meghaladja a 700 ezer főt, a betérő turisták közül átlagosan körülbelül minden tizedik vásárol az irodában valamilyen városnézést.

- Mely túrák a legkeresettebbek?

- A legnépszerűbbek a buszos hop-on hop-off típusúak, emellett folyamatosan tartja magát a hajós városnézés, amely minden időszakban nagyon keresett, de az egyik legnépszerűbb a MultiGo gyalogos városnézés, ingyenes BP-kártyával. Sok turista szívesen ismerkedik egy-egy specifikus városrésszel vagy témával (retro túra, deluxe túra, szecessziós Budapest, zsidó negyed túra stb.). Hatalmas sikerrel működik a kétéltű Riverride busz is.

- Hogy alakult eddig a fővárosi turizmus az idén?

- Jó hír, hogy a tavalyi visszaesést követően nőtt a forgalom. A bevételek azonban ezt még nem tükrözik, mivel a válság hatására erős árverseny alakult ki a házak között, ami nyomott árakat hozott, és hosszú távon szállodák bezárásához vezethet.

- A BTH Tourinform irodáinak utasforgalma éves szinten meghaladja a 700 ezer főt, a betérő turisták közül átlagosan körülbelül minden tizedik vásárol az irodában valamilyen városnézést.

- Mely túrák a legkeresettebbek?

- A legnépszerűbbek a buszos hop-on hop-off típusúak, emellett folyamatosan tartja magát a hajós városnézés, amely minden időszakban nagyon keresett, de az egyik legnépszerűbb a MultiGo gyalogos városnézés, ingyenes BP-kártyával. Sok turista szívesen ismerkedik egy-egy specifikus városrésszel vagy témával (retro túra, deluxe túra, szecessziós Budapest, zsidó negyed túra stb.). Hatalmas sikerrel működik a kétéltű Riverride busz is.

- Hogy alakult eddig a fővárosi turizmus az idén?

- Jó hír, hogy a tavalyi visszaesést követően nőtt a forgalom. A bevételek azonban ezt még nem tükrözik, mivel a válság hatására erős árverseny alakult ki a házak között, ami nyomott árakat hozott, és hosszú távon szállodák bezárásához vezethet.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.