BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Erősítettek a webvállalkozások

Beválnak a gazdasági válság nyomán elhatározott átfogó átalakítási programok

„Kitűnő negyedévet zárt a Google” – ezekkel a lassan már megszokottá váló szavakkal vezette be a szeptemberben zárult három hónapos időszak értékelését Eric Schmidt, a társaság vezérigazgatója. Nos, bár nem minden kollégája lehet ennyire elégedett a harmadik negyedéves teljesítménnyel, a legnagyobb webes cégek – Yahoo!, Amazon, eBay – egyértelműen túljutottak a válság okozta megrázkódtatáson, és ami még fontosabb, az eredményeik azt mutatják, a globális gazdaság néhány ágazata is kezd magához térni. Így például a Google esetében a hirdetési piacot említhetjük, amelynek talpra állását az Interactive Advertising Bureau (IAB) július–szeptemberi időszakra vonatkozó, közelmúltban megjelent felmérésére is igazolja. Az adatok szerint ugyanis negyedéves rekordnak számító, 6,4 milliárd dolláros bevételre tett szert az amerikai internetes hirdetési piac ezen időszakban. A fejlődésből jócskán profitált a Google is, a cég forgalma közel 7,3 milliárd dollár volt a harmadik negyedévben, ez 23 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Még látványosabb bővülést sikerült elérni a nyereség esetében, a 2,17 milliárd dolláros profit közel harmadával haladta meg a 2009 harmadik negyedévében elértet.

Azt, hogy a Google üzleti szempontból is jó erőben van, az is mutatja, hogy a társaság elképesztő ütemben terjeszkedik, októberig 40 felvásárlást jelentett be, ez rekordnak számít a cég életében. Összesen 1,6 milliárd dollárt költöttek más társaságok megszerzésére, a legdrágább vétel az idén lezárt AdMob-tranzakció volt a maga 681 millió dolláros árával. Az idén is akadtak komoly bejelentések, mint például az ITA Software megvásárlása 700 millió dollárért. De a kisebb halak között is akadnak érdekességek, mint például a Like.com, amelynek rendszerén alapul a Google egyik új szolgáltatása, a ruhaválogatást és -vásárlást közösségi szintre emelő Boutiques.com.

A Google igyekezete érthető, hiszen annak ellenére, hogy a keresőszolgáltatások területén egyértelműen domináns, egyéb területeken komoly kihívói akadnak. A legújabb és eddig talán legveszélyesebbnek tűnő a Facebook, amely egyelőre ugyan nem tesz közzé negyedéves adatokat – mivel magánkézben van a közösségi szolgáltatást üzemeltető cég –, de egyes becslések szerint az idén már 1,3 milliárd dollár körül lesz a bevétele a hirdetésekből. Ez ugyan még messze elmarad nemcsak a Google, hanem a többi meghatározó webes cég forgalmától is, de nem szabad megfeledkezni arról, igazából még csak most kezdik felfedezni, mekkora lehetőségeket is rejt a Facebook üzleti szempontból. Arról nem is beszélve, hogy a már most félmilliárdot meghaladó felhasználói tábor – amely ráadásul igen aktívnak is bizonyul, tovább fokozva ezzel a hirdetők érdeklődését – komoly potenciált jelent, s ezt a közösségi oldal működtetői igyekeznek is kihasználni. A legújabb nagy dobás sikere például igen érzékenyen érintheti a Google-t is, és nem feltétlenül azért, mert a Messages nevű, integrált – az e-mailt, chatet, SMS-t egyesíti – kommunikációs megoldás a Gmail riválisa lehet, hanem mert bebizonyosodhat, hogy a Face-book olyan területen is sikeressé válhat, ahol a keresőcég korábban elbukott. Bár már csak kevesen emlékeznek rá – annak ellenére, hogy alig másfél éves a történet –, de a Google is megpróbálkozott egy hasonló kezdeményezéssel Wave néven, azonban a kísérlet jókora bukást hozott.

Talán nem hoz ekkora bukást Carol Bartz és az általa meghirdetett átalakítási program a Yahoo! számára, azonban egyelőre csak visszafogott jelei érzékelhetők a talpra állásnak. Az egykor a Google legnagyobb kihívójának számító társaság napjainkra jócskán visszaesett, igaz Carol Bartz irányítása alatt mintha lassabban süllyedne a hajó. A harmadik negyedévben ugyan csak minimális mértékben, két százalékkal, 1,6 milliárd dollárra nőtt a bevétel, az üzleti eredményt azonban éves összevetésben sikerült megduplázni. A nettó nyereség még látványosabban bővült, a 2009 harmadik negyedévében elért 188 millió dollárról az idén 398 millióra nőtt. Ez azonban komoly változásokat igényelt a cégtől, így például az utolsó negyedévben Észak-Amerikában már a Microsoft Bing rendszere szolgálja ki a Yahoo!-felhasználók kereséseit is, emellett több stratégiai partneri együttműködést is sikerült megkötniük, többek között a Facebookkal, a Twitterrel és a közösségi játékokat fejlesztő Zyngával.

Míg a Yahoo!-nál a jelek szerint sikerült megszabadulni a cég teljesítményét rontó tényezők egy részétől, az eBaynél egyelőre nem váltak meg a legnagyobb ballaszttól. A társaság harmadik negyedéves jelentése szerint a bevételük mindössze egy százalékkal, 2,25 milliárd dollárra nőtt az egy évvel korábbihoz képest. Ha azonban nem számítják bele a Skype „teljesítményét”, akkor a bővülés 10 százalékos lett volna. Rejtély, miért nem képes a társaság egy még napjainkban is több százmillió felhasználóval büszkélkedő szolgáltatást nyereségessé tenni, a válasz talán azokban az állításokban rejlik, amelyek már az akvizíció idején is elhangzottak: egész egyszerűen nem illik az online piactér portfóliójába a netes telefonszolgáltatás. Sokkal inkább paszszol a PayPal; az internetes fizetési szolgáltatásnak a negyedév végén 90 millió felhasználója volt, havonta egymillióan csatlakoznak a rendszerhez.

A nyereséget illetően egyébként komoly panaszra nem lehet oka a vállalat befektetőinek, a július–szeptemberi időszakban elért 432 millió dolláros profit közel negyedével haladja meg az egy évvel korábbit.

Lényegesen kisebb mértékű fejlődést tudott felmutatni nyereségben az Amazon. A világ legnagyobb webáruháza 231 millió dolláros profitról számolt be a harmadik negyedévre, ez 16 százalékos bővülést jelent 2009 azonos időszakához képest. A társaság bevétele azonban jócskán megugrott, a 39 százalékos növekedésnek köszönhetően elérte a 7,56 milliárd dollárt. A teljes év még nagyobb fejlődést hozhat, Jeff Bezos, az Amazon alapítója és vezetője szerint a cég történetében még soha nem készültek ekkora választékkal és raktárkészlettel, ilyen kedvező árakkal és ennyire gyors kiszállítással, mint az idén. Ennek megfelelően az utolsó negyedévre 12–13,3 milliárd dollár közötti forgalmat prognosztizáltak a társaságnál, ez éves szinten 26–40 százalék közötti növekedést jelenthet.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.