Magyarországon a telefonbeszélgetések időtartamának már közel a négyötöde mobilos híváshoz kapcsolható, de egyre népszerűbb a kábeles és a VoIP-alapú telefonálás is. A vezetékes vonalak száma viszont tovább csökken – ezt állapítja meg az idei harmadik negyedévre a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) gyorsjelentése.
A hazai mobilpiac fokozatos telítődésére, a céges és lakossági költések visszafogására utal, hogy az előfizetések száma egy év alatt alig 50 ezerrel bővült, a harmadik negyedév végén 11,8 millió volt. Kedvező jel ugyanakkor, hogy ezen belül a havidíjas előfizetések száma emelkedett, ez ellensúlyozta a feltöltőkártyás szegmens 396 ezres éves szintű visszaesését.
Bár a kábeltévé-szolgáltatók egyre nagyobb eredménnyel kínálnak vezetékes vonalat és hívásszolgáltatást, a harmadik negyedév végén – az előzetes adatok szerint – az egy évvel korábbinál 169 ezerrel kevesebb, 2,9 millió vezetékes fővonal volt üzemben, ennek közel egynegyede kapcsolható kábeltévés, illetve széles sávon megvalósuló helyhez kötött telefonszolgáltatáshoz. A 100 lakosra jutó vezetékes fővonalak száma szeptember végén 29 volt.
A vezetékes vonalakról indított hívások száma és időtartama éves összevetésben 2, illetve 3 százalékkal csökkent. A visszaesés hátterében nemcsak a mobilforgalom emelkedése, hanem az egyre inkább terjedő ingyenes internetes telefonálási lehetőség áll. Ugyanakkor az egy vezetékes vonalra jutó beszélgetések időtartama 3 százalékkal volt több, mint az előző év azonos időszakában. A vezetékes telefonon átlagosan három percet beszélnek az előfizetők. Az árak mérséklődése, a gyakran jelentős ingyenes idősávot és díjmentes hálózaton belüli beszélgetést is tartalmazó csomagok terjedése nyomán az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgetnek vezetékes telefonról, mint mobilról.
Az internet-előfizetések száma egy év alatt 554 ezerrel gyarapodott, szeptember végére meghaladta a 3,1 milliót. Ebből a mobilinternet-előfizetések már megközelítették az 1,2 milliót. Az internetpiac bővülése szolgáltatói oldalról is megfigyelhető, számuk az idei harmadik negyedévben 403 volt, 23-mal több, mint egy évvel korábban. A piac koncentrált, 15 cég tudhatja magáénak az előfizetések 90 százalékát. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.