BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Leesett a kamionról effektus - 200 milliónál is többet lopnak

200 millió Euró értékben tűnnek el, sérülnek meg szállítmányok az utakon. A „leesett a kamionról“ effektus miatt egyre több cég kénytelen a lopásokat is bekalkulálni az áraiba. A szállítmányozással kapcsolatos bűncselekmények elszaporodása miatt a boltokban végeredményben a fogyasztóknak kell többet fizetniük.

A régióból évente csaknem négyezer szállítmányozással kapcsolatos
incidenst regisztrálnak a szakmai szervezetek és a bűncselekmények száma egyre nő - nyilatkozta Muray Melinda, a Sectran Kft. ügyvezető igazgatója.

Elmondása szerint a leggyengébb láncszem mindig A és B pont között van, a szállítmányozási útvonalak – még a legrövidebbek is – az ellátási lánc
legsérülékenyebb részei. A szárazföldi fuvarozás érthető módon amúgy is
veszélyes: rossz időjárás, közlekedési dugók, balesetek, útzárak, defektek és műszaki meghibásodások nehezíthetik az áru útját. De ma már egyre több a lopás is.

Muray Melinda szerint vannak kockázati tényezők, amelyeket csökkenteni lehet. Az időjárást természetesen senki sem tudja befolyásolni, mint ahogy a forgalmi helyzetet sem, és szinte lehetetlen minden egyes csomagot vagy raklapot megóvni a veszteségtől.

A szakértő szerint a lopások száma azonban eredményesen csökkenthető a sofőrök minősítésével és az általuk nyújtott teljesítmény folyamatos
felügyeletével. A Driver Identification Database (DIDb) az eddigi
technika-központú megközelítés helyett az emberi tényezőre, a humán
faktorra fókuszálva hatékony megoldást nyújt a szállítmányozási
veszteségek csökkentésére, megelőzésére. Az ilyen megoldásokra azért van szükség, mert a „fenyegetés” az esetek többségében belülről (is) ered.

Gyakorta kiderül, hogy egy-egy gépkocsivezető is érintett az incidensben,
és ilyenkor még a legmodernebb technika sem képes megelőzni a
veszteségeket. Ugrin Botond, az OS Security Kft. biztonságtechnikai
vezetője szerint csökkentjhetik a visszaélések számát a 24 órás online
monitoring rendszerek is, amelyek egyre elterjedtebbek hazánkban.
A lopások elterjedése miatt, márciusban konferenciát is rendeznek
Magyarországon. A találkozó fontosságát az is bizonyítja, hogy hazánk,
mint az Európai Unió tagja is érintett a témában, Magyarországon fontos
szállítmányozási tranzitútvonalak haladnak át. Ráadásul egyre több
multinacionális nagyvállalat üzemeltet jelentős gyártóbázisokat az
országban.

A Transported Asset Protection Association (TAPA), azaz a
Szállítmányozott Vagyontárgyak Védszövetsége adatai szerint: Évente 200
millió Euró értékben tűnnek el, sérülnek meg szállítmányok Európa, a
Közel-Kelet és Afrika útjain. (A lopások éréke jóval nagyobb lehet, a
szervezet csak a tagok kárait regisztrálja) A TAPA már létrehozott egy
úgynevezett logisztikai bűntérképet, amely segítséget nyújthat a
szállítmányozással kapcsolatos bűnözés visszaszorításában. Ugrin Botond
tapasztalatai szerint a bűnözők válogatás nélkül mindent lopnak, amit csak
szállítani lehet közúton, különbségek elsősorban az áru értékéből és az
áru értékesíthetőségéből adódnak. Szórakoztató elektronika, étel- és
italáru, fémek, ruházati termékek mellett már a gyógyszerek, gyógyászati
eszközök is a rablók célpontjaivá váltak. Egyre több a szállítmányozásra
szakosodott bűnözői csoport, amelynek tagjai a kamionokról eltulajdonított árut nemzetközi hálózatok segítségével értékesítik.

lopásokat is bekalkulálni az áraiba. A szállítmányozással kapcsolatos

bűncselekmények elszaporodása miatt a boltokban végeredményben a

fogyasztóknak kell többet fizetniük.Világgazdaság Online-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.