BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bizakodnak az utazási irodák

A tavalyinál valamivel jobb nyári szezont várnak az utazási irodák, az utazók szempontjából a sláger továbbra is a tengerpart, a fő döntési szempont az ár, a nagy vesztes pedig Észak-Afrika. A válság miatt koncentrálódott a piac, és a korábbinál óvatosabban terveznek az utazásszervezők.

A jövő héten kezdődő tanítási szünettel beindul a nyári utazások szezonja is, a lapunk által megkérdezett utazási irodák szerint az idei nyár valamivel jobb lehet a tavalyinál.

„Kimondottan erős volt az idén az előfoglalási időszak, vagyis folytatódott a korábbi évek tendenciája, egyre többen élnek az előfoglalási kedvezmények és a széles választék nyújtotta lehetőségekkel. A nyári szezon egészére vonatkozóan enyhe piaci növekedést prognosztizálunk” – mondta lapunknak Szvoboda János, a Neckermann cégvezetője. Tapasztalataik szerint a dráguló üzemanyag ugyan emeli az árakat, de úgy tűnik, hogy ez nem jár a kereslet csökkenésével, ugyanis az áremelkedés mértéke a teljes részvételi díjra vetítve nem jelentős.

„A tavalyinál 25-30 százalékkal több foglalásunk érkezett az idén a március 31-ig tartó előfoglalási időszak alatt, ez annak is köszönhető, hogy az észak-afrikai zavargások miatt azon országok felé helyeződött át az utazók érdeklődése, például Görögország, Spanyolország és Horvátország, amelyekben mi hagyományosan erősek vagyunk” – számolt be a tapasztalataikról Komora Zoltán, az IBUSZ turisztikai igazgatója. Hozzátette: a bővülésben közrejátszott az is, hogy látványos előfoglalási akcióval jelentek meg, valamint az is igaz, hogy a tavalyi csődök és bezárások miatt jelen pillanatban kevesebb a szereplő a piacon. Az igazgató optimista, véleménye szerint jó előjelekkel kezdődik a nyári csúcsszezon. Az OTP Travelnél is jobb nyári szezonra számítanak a 2010-esnél. Molnár Judit ügyvezető igazgató, aki szintén az előfoglalások növekedéséről számolt be, elmondta, hogy a magyarok számára a nyaralást továbbra is elsősorban a tengerparti üdülés jelenti, de egyre nő a városlátogatások, kulturális körutak és tengeri hajóutak népszerűsége is. A tapasztalataik szerint továbbra is főleg az ár alapján döntenek a magyar utazók, akik nagy átlagban személyenként 100-120 ezer forintot szánnak a nyári pihenésre.

Árnyaltabban fogalmazott Zám Tibor, a Best Reisen ügyvezetője. „Az eddigi foglalások alapján vegyesek a tapasztalataink, az észak-afrikai desztinációk lehúzzák a mérleg nyelvét” – mondta. Hozzátette: elképzelhető, hogy a nyár végére utasszámban visszahozzák magukat ezek a célországok, azonban a nyomott részvételi díjak miatt az irodák árbevétele és árrése biztosan csökken ebben a szegmensben. Összességében kevesebb utazóra számít az idei nyáron, valamint arra, hogy tovább rövidülhet a főszezon. Úgy véli, hogy a piac fellendülése csak 2013-ra várható.

A válság miatt az óvatos tervezés és a szorosabb együttműködés vált jellemzővé

A múlt héten tették közzé a hazai cégek, így köztük az utazási irodák 2010-es pénzügyi beszámolóját. Az adatokból kiderül, hogy a tavalyi év is nehéz volt az utaztatók számára. Komora Zoltán a számokkal kapcsolatban elmondta, hogy az IBUSZ utaztatási üzletága megérezte a válság hatását, forgalmuk csökkent, azonban más üzletáguk, például a pénzváltás kifejezetten eredményesen működött. Szvoboda János a Neckermann tavalyi eredményeivel kapcsolatban elmondta, hogy a 2010-es év a válság fordulópontja volt a cégük életében is. A mélypont a 2009/10-es téli szezon volt számukra, az árbevételük ekkor jelentősen csökkent, mivel a téli egzotikus utazásokon ekkor spóroltak leginkább az emberek. A nyár viszont már pozitív eredményt hozott számukra, stabilizálták a forgalmukat.

A válság következtében az OTP Travelnél is próbálták minimalizálni a kockázatokat, Molnár Judit elmondta, hogy kevesebb charterhelyet és garanciális kapacitást kötöttek le. Átstrukturálták a kínálatukat, több városlátogatást, körutazást, tengeri hajóutat kínálnak, amelyeket rugalmasabban lehet alakítani az ügyfelek érdeklődésének megfelelően. Ennek a kínálatbővítésnek is köszönhetően tudták tavaly bővíteni a forgalmukat. Zám Tibor elmondta, hogy a Best Reisen árbevétele nagyjából az inflációval megegyező mértékben nőtt 2010-ben, ez részben az új irodanyitásoknak, valamint a beindított több új, például viszonteladói üzletágnak köszönhető.

A szakmabeliek szerint a piac kínálati oldala koncentrálódik, ennek oka, hogy az elmúlt években számos iroda húzta le a rolót. Az utazásszervezők a korábbinál jóval óvatosabban terveznek, ennek következtében az idén már nincs is akkora túlkínálat, mint az elmúlt években. A válság következtében szorosabbá vált az utazási irodák közötti együttműködés, például a kapacitások összehangolásának és közös járatok üzemeltetésének tekintetében. Szintén jellemző, hogy egyes szereplők a tömegturizmus helyett felfedezték maguknak a specializációban rejlő lehetőségeket, és ezzel megtalálták igazi helyüket a piacon. Az utaztatók egyetértenek abban, hogy a piaci konszolidáció még nem fejeződött be, hanem az idén is folytatódhat.

A válság következtében az OTP Travelnél is próbálták minimalizálni a kockázatokat, Molnár Judit elmondta, hogy kevesebb charterhelyet és garanciális kapacitást kötöttek le. Átstrukturálták a kínálatukat, több városlátogatást, körutazást, tengeri hajóutat kínálnak, amelyeket rugalmasabban lehet alakítani az ügyfelek érdeklődésének megfelelően. Ennek a kínálatbővítésnek is köszönhetően tudták tavaly bővíteni a forgalmukat. Zám Tibor elmondta, hogy a Best Reisen árbevétele nagyjából az inflációval megegyező mértékben nőtt 2010-ben, ez részben az új irodanyitásoknak, valamint a beindított több új, például viszonteladói üzletágnak köszönhető.

A szakmabeliek szerint a piac kínálati oldala koncentrálódik, ennek oka, hogy az elmúlt években számos iroda húzta le a rolót. Az utazásszervezők a korábbinál jóval óvatosabban terveznek, ennek következtében az idén már nincs is akkora túlkínálat, mint az elmúlt években. A válság következtében szorosabbá vált az utazási irodák közötti együttműködés, például a kapacitások összehangolásának és közös járatok üzemeltetésének tekintetében. Szintén jellemző, hogy egyes szereplők a tömegturizmus helyett felfedezték maguknak a specializációban rejlő lehetőségeket, és ezzel megtalálták igazi helyüket a piacon. Az utaztatók egyetértenek abban, hogy a piaci konszolidáció még nem fejeződött be, hanem az idén is folytatódhat. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.